E héten folytatódnak a Hyundai csoporthoz tartozó KIA cég gyártóhelykereső tárgyalásai. A Warsaw Business Journal idézi Jacek Piechota lengyel gazdasági miniszterhelyettest, aki szerint a lengyel kormány ajánlata versenyképes az egyedül versenyben lévő másik ajánlatot tett szlovák kormányéval. Lengyelország ugyanis a helyi törvények szerinti legnagyobb, azaz a beruházás értékéhez viszonyítva 15 százalékos ösztönzőcsomagot ajánlott a dél-koreaiaknak. A beruházás induló értéke 700 millió dollár lenne, amely a további lépcsőben egymilliárd dollárra nő. Múlt heti lengyelországi egyeztetései után ezekben a napokban Szlovákiában egyezkedik a KIA vezetése, majd a hét végén visszatér lengyel tárgyalópartnereihez.

Az új KIA autógyár számára Lengyelországban Kobierzycét jelölték ki. Kezdetben évi 200 ezer autót gyártana, majd 2007-től már évi 300 ezret.

Ugyanakkor a Szlovákiából érkező hírek a helyi esélyeket ítélik jobbnak, bár nem tették nyilvánossá, hogy a beruházást milyen eszközökkel ösztönözték. Szlovák részről Zsolna (Zilina) városa mellett kínáltak fel egy területet. Ivan Miklos pénzügyminiszter úgy érzi, a beruházókat meg tudják győzni arról, hogy Szlovákia jobb feltételeket kínál, mint Lengyelország.

Ha a Hyundai Szlovákia mellett dönt, akkor az eredeti tervektől eltérően nem Hyundai márkájú középkategóriás autót gyárt majd ott, hanem leányvállalata, a KIA márkáit 2008-tól. A beruházás értékét szlovák részről 40-60 milliárd szlovák koronára teszik (mintegy 1,5 milliárd dollárra), és remélik, hogy 6-7 ezer ember talál majd munkát az autógyárban, amely a Nagyszombaton (Trnava) már épülő Peugeot autógyárnál is nagyobb beruházás lesz.

A KIA fennállása óta tavaly adta el a legtöbb autót világszerte, szám szerint 1,072 milliót. 2004-ben 1,16 millió gépjármű eladása cél.