E héten folytatódnak a Hyundai csoporthoz tartozó KIA cég gyártóhelykereső tárgyalásai. A Warsaw Business Journal idézi Jacek Piechota lengyel gazdasági miniszterhelyettest, aki szerint a lengyel kormány ajánlata versenyképes az egyedül versenyben lévő másik ajánlatot tett szlovák kormányéval. Lengyelország ugyanis a helyi törvények szerinti legnagyobb, azaz a beruházás értékéhez viszonyítva 15 százalékos ösztönzőcsomagot ajánlott a dél-koreaiaknak. A beruházás induló értéke 700 millió dollár lenne, amely a további lépcsőben egymilliárd dollárra nő. Múlt heti lengyelországi egyeztetései után ezekben a napokban Szlovákiában egyezkedik a KIA vezetése, majd a hét végén visszatér lengyel tárgyalópartnereihez.
Az új KIA autógyár számára Lengyelországban Kobierzycét jelölték ki. Kezdetben évi 200 ezer autót gyártana, majd 2007-től már évi 300 ezret.
Ugyanakkor a Szlovákiából érkező hírek a helyi esélyeket ítélik jobbnak, bár nem tették nyilvánossá, hogy a beruházást milyen eszközökkel ösztönözték. Szlovák részről Zsolna (Zilina) városa mellett kínáltak fel egy területet. Ivan Miklos pénzügyminiszter úgy érzi, a beruházókat meg tudják győzni arról, hogy Szlovákia jobb feltételeket kínál, mint Lengyelország.
Ha a Hyundai Szlovákia mellett dönt, akkor az eredeti tervektől eltérően nem Hyundai márkájú középkategóriás autót gyárt majd ott, hanem leányvállalata, a KIA márkáit 2008-tól. A beruházás értékét szlovák részről 40-60 milliárd szlovák koronára teszik (mintegy 1,5 milliárd dollárra), és remélik, hogy 6-7 ezer ember talál majd munkát az autógyárban, amely a Nagyszombaton (Trnava) már épülő Peugeot autógyárnál is nagyobb beruházás lesz.
A KIA fennállása óta tavaly adta el a legtöbb autót világszerte, szám szerint 1,072 milliót. 2004-ben 1,16 millió gépjármű eladása cél.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.