Ukrán-lengyel vegyesvállalat létrehozása várható azzal a céllal, hogy meghosszabbítsa a Fekete-tengertől az ukrán-lengyel határig vezető Odessza-Brodi olajvezetéket, Lengyelországon belül. A vegyesvállalatban 50-50 százaléka lenne a PERN lengyel állami társaságnak és a szintén állami ukrán Ukrtransznaftának. Az év második felében kezdenének hozzá az új, 500 kilométeres vezetékszakasz lefektetéséhez. A beruházás több mint 500 millió dollárba kerülne, s a tervek szerint 2005 végére zárulna.
A csövet először Plock városáig vezetnék, majd a gdanski kikötőig építenék, ahonnan tartályhajón lehetne az olajat továbbvinni Nyugat-Európába. Marek Pol, az infrastruktúráért felelős lengyel miniszterhelyettes közölte: az induló vegyesvállalat mindkét érintett országból, sőt harmadik országokból is vár befektetőket a projekthez, ideértve az USA-t is.
Utóbbi ország cégei már csak azért is természetes partnerek, mert amerikai cégek is jelen vannak a Kaszpi-tengeri olajmezőkön. Pol szerint azon országok cégei is természetes partnerek, amelyek hasznát láthatják a beruházásnak.
Ismert, hogy a lengyel olajellátás erősen függ az oroszországi szállításoktól. Az új vezeték segítené abban, hogy keresletét több forrásból elégítse ki. A 667 kilométeres Odessza-Brodi vezetéket 2001-ben fektették le, ám azóta alig használták. Nem dőlt ugyanis el, hogy rajta keresztül orosz, vagy kazah olajat szállítsanak-e. A két megoldás a cső más-más irányú használatát feltételezi, s persze más-más érdekeket szolgál.
Washington ellenzi, hogy a csövet orosz olaj továbbítására használják. Azzal érvel, hogy az növelné Ukrajna függőségét az orosz olajtól, s nem segítene a Boszporusz tehermentesítésén sem. Az ukrán kormány végső döntése február 1-jéig várható.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.