Nem növekszik jelentős mértékben a médiapiac 2004-ben. A PricewaterhouseCoopers (PwC) becslései szerint Nagy-Britanniában, Német-, Francia-, Olasz-, Spanyolországban és Hollandiában várhatóan 3,6 százalékkal emelkednek a média-árbevételek, miközben nemcsak a kisebb médiacégek költekeznek körültekintőbben, hanem a média-
birodalmak, köztük a Vivendi Universal, a Bertelsmann AG vagy a British Sky Broadcasting (BSkyB) is hasonlóan óvatos üzleti terveket készített.
A német Bertelsmann már tavaly 1 milliárd euró alá zsugorította befektetéseinek költségét a 2002. évi 5,3 milliárd euróról. Európa legnagyobb médiabirodalma várhatóan csak lassan mozdul előre az idén. Ezt alátámasztja Günther Thielen vezérigazgató egyik korábbi nyilatkozata, miszerint a Bertelsmann a következő három évben összesen 2 milliárd eurót kíván beruházásokra fordítani. A BSkyB vezérigazgatójától, James Murdochtól is azt várja a piac, hogy a következő két évben csak az angliai üzletekre fokuszál és csupán azt követően terjeszkedik majd Európában. A Vivendi Universallal kapcsolatban pedig az a hír járja, hogy megválik vagy csökkenti a francia Cegetel telefontársaságban való részesedést. Ismeretes: a Vivendi tavaly eladta amerikai szórakoztatóipari részlegét, a Vivendi Universal Entertainmentet a General Electric tulajdonában lévő NBC-nek.
A nagy médiatársaságok számára egyébként a 2002-es
év alakult a legrosszabbul: a Bertelsmann nyeresége abban az évben 25 százalékkal, 928 millió euróra csökkent, a párizsi központú Vivendi Universal 44 millió euró veszteséget könyvelt el, míg az ugyancsak francia médiakonszern, a legnagyobb európai társaságok listáján harmadik Lagardére 291 milliós veszteséget könyvelhet el.
Minden jel arra mutat, hogy a nagy expanziók kora lejárt. Robert Boyle, a PwC londoni média-tanácsadási részlegének vezetője szerint vége a 90-es évek végén tapasztalt fegyelmezetlen terjeszkedéseknek, amikor is a társaságok a legkülönfélébb médiaérdekeltségeket vásárolták össze, csak hogy azokon keresztül előnyhöz jussanak, vagy azok eszközeivel növeljék piaci értékét.
A legnagyobbak azóta a megváltozott piaci viszonyok miatt kénytelenek voltak módosítani üzleti stratégiájukon. Az idei évre vonatkozóan szinte kivétel nélkül ígéretet tettek arra, hogy eredményeiket a meglévő érdekeltségeikkel kívánják növelni, ahelyett, hogy újabbak után néznének. A PwC felmérése szerint amíg 2000-ben közel 52 milliárd euróra rúgott a fúziók és az akvizíciók értéke, addig ebben az évben várhatóan legfeljebb 12 milliárdot érhet el ez az érték.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.