Nem növekszik jelentős mértékben a médiapiac 2004-ben. A PricewaterhouseCoopers (PwC) becslései szerint Nagy-Britanniában, Német-, Francia-, Olasz-, Spanyolországban és Hollandiában várhatóan 3,6 százalékkal emelkednek a média-árbevételek, miközben nemcsak a kisebb médiacégek költekeznek körültekintőbben, hanem a média-

birodalmak, köztük a Vivendi Universal, a Bertelsmann AG vagy a British Sky Broadcasting (BSkyB) is hasonlóan óvatos üzleti terveket készített.

A német Bertelsmann már tavaly 1 milliárd euró alá zsugorította befektetéseinek költségét a 2002. évi 5,3 milliárd euróról. Európa legnagyobb médiabirodalma várhatóan csak lassan mozdul előre az idén. Ezt alátámasztja Günther Thielen vezérigazgató egyik korábbi nyilatkozata, miszerint a Bertelsmann a következő három évben összesen 2 milliárd eurót kíván beruházásokra fordítani. A BSkyB vezérigazgatójától, James Murdochtól is azt várja a piac, hogy a következő két évben csak az angliai üzletekre fokuszál és csupán azt követően terjeszkedik majd Európában. A Vivendi Universallal kapcsolatban pedig az a hír járja, hogy megválik vagy csökkenti a francia Cegetel telefontársaságban való részesedést. Ismeretes: a Vivendi tavaly eladta amerikai szórakoztatóipari részlegét, a Vivendi Universal Entertainmentet a General Electric tulajdonában lévő NBC-nek.

A nagy médiatársaságok számára egyébként a 2002-es

év alakult a legrosszabbul: a Bertelsmann nyeresége abban az évben 25 százalékkal, 928 millió euróra csökkent, a párizsi központú Vivendi Universal 44 millió euró veszteséget könyvelt el, míg az ugyancsak francia médiakonszern, a legnagyobb európai társaságok listáján harmadik Lagardére 291 milliós veszteséget könyvelhet el.

Minden jel arra mutat, hogy a nagy expanziók kora lejárt. Robert Boyle, a PwC londoni média-tanácsadási részlegének vezetője szerint vége a 90-es évek végén tapasztalt fegyelmezetlen terjeszkedéseknek, amikor is a társaságok a legkülönfélébb médiaérdekeltségeket vásárolták össze, csak hogy azokon keresztül előnyhöz jussanak, vagy azok eszközeivel növeljék piaci értékét.

A legnagyobbak azóta a megváltozott piaci viszonyok miatt kénytelenek voltak módosítani üzleti stratégiájukon. Az idei évre vonatkozóan szinte kivétel nélkül ígéretet tettek arra, hogy eredményeiket a meglévő érdekeltségeikkel kívánják növelni, ahelyett, hogy újabbak után néznének. A PwC felmérése szerint amíg 2000-ben közel 52 milliárd euróra rúgott a fúziók és az akvizíciók értéke, addig ebben az évben várhatóan legfeljebb 12 milliárdot érhet el ez az érték.