A Nemzeti Hírközlési Hatóság (NHH) központi referencia-adatbázisához beérkezett adatok szerint január 22-én valósult meg első alkalommal, hogy egy hazai vezetékes telefonos előfizető - korábbi hívószámának megtartása mellett - új szolgáltatót vett igénybe - adta hírül közleményben a szakmai hatóság. (A földrajzi számhordozhatóság azt jelenti, hogy a helyhez kötött telefonvonal előfizetését az előfizető átviheti más szolgáltatóhoz, ha számára kedvezőbb díjcsomagot rendelhet meg. Fontos tudni, hogy ezért a szolgáltatásért az előfizetőknek nem kell fizetniük.)

Ismeretes, hogy az elektronikus hírközlési törvény január 1-jétől teszi lehetővé az úgynevezett földrajzi számhordozhatóságot a vezetékes telefonos piacon.

Január első két hetében két bejelentés érkezett: száz, majd ismét száz üzleti előfizetői vonal átirányításáról rendelkeztek a szolgáltatóknál.

Ma még nem ismert, hogy hányan fogják igénybe venni az új lehetőséget, az azonban bizonyosnak tűnik, hogy a telefonszolgáltatók első körben az üzleti előfizetők számára kínálnak majd a korábbinál kedvezőbb díjakat - hangsúlyozta Gosztony Géza, az NHH azonosítószabályozási osztályának vezetője. A hatóság formálisan nem értesül arról, hogy a szolgáltatók milyen ajánlatokkal próbálják az előfizetőket magukhoz átcsábítani. Sőt, hivatalosan azt sem jelentheti be, hogy az előfizető mely szolgáltatót "hagyta el", mely más társaság kedvéért. Mindössze a hordozott számok mennyiségét közölheti.

Az NHH közleménye kitér arra is, hogyan kell hozzálátni a vezetékes számhordozás bejelentéséhez, ha az előfizető eldöntötte, hogy a hazai vezetékes szolgáltatók közül melyik kínál a számára legelőnyösebb díjcsomagot. Egyetlen változásbejelentő űrlapot kell kitölteni az új szolgáltató ügyfélszolgálatán. A többi a telefontársaságok feladata. A törvényi előírások három napot adnak az új szolgáltatónak arra, hogy a változást a régi szolgáltató számára jelezze. A régi szolgáltatónak ugyancsak három napon belül kell eldöntenie, hogy a számhordozás megindítható-e. Fontos tudni, hogy ha az előfizetőnek számlatartozása van, akkor azt először ki kell egyenlítenie. Ezt követően a két szolgáltató együttműködve elvégzi a szükséges műszaki tennivalókat a hálózatokban. A teljes átállás - a bejelentéstől számítva - legfeljebb tizenöt napot vehet igénybe. A számhordozás lebonyolításához szükséges új irányítási információ megadásával kapcsolatos minden adatot rögzít a központi referencia-adatbázis, melyet az NHH tart fenn és működtet. Ennek az adatbázisnak az állományát a szolgáltatók áttöltik saját rendszerükbe, ezzel irányítják a hordozott számokra érkező hívások célba jutását.

A számhordozás hazai felfutását a szakemberek a későbbiekre várják, akkorra amikor már a mobilszámok is továbbvihetőek lesznek a szolgáltatók között. A törvény az idén májustól írja elő az ezen a piacon tevékenykedő szolgáltatók számára a hozzá szükséges műszaki feltételek megteremtését.