Kevéssé sikeres az internet a lakáspiacon
Egyre nagyobb teret követel magának a marketing a lakáspiacon is. Akik nem vették észre idejekorán annak jelentőségét, most alulmaradtak az értékesítésben. A marketingeszközök használatában nagy tapasztalattal bíró nyugati beruházók jelentősen tudták növelni forgalmukat.
Korábban a beruházók úgy kalkuláltak, hogy a projekt árbevételének fél százalékánál nem költenek többet marketingre. Ma ez a szám egy százalékra emelkedett, de a Nyugaton szokásos két-három százalékos marketingbüdzsé szükségességét valószínűleg nálunk is hamarosan elismerik.
A lakáspiaci marketing igen nagy hangsúlyt fektet a hirdetésekre. Célcsoporttól függően választják ki a legmegfelelőbb csatornát az üzenetek eljuttatására. Nagy Balázs, a Palace Ingatlan Tanácsadó Kft. ügyvezetője úgy látja, hogy a vevők 25-30 százaléka a Képes Ingatlan Express, valamint az Express hirdetési újság olvasóiból kerül ki.
A fővárosi, olcsóbb lakást keresők a Metró újságból, míg a vidékről Budapestre költözők az országos napilapokból tájékozódnak vásárlás előtt. A kerületspecifikus projektek esetében a helyi sajtóorgánum ad megfelelő tájékoztatást. A televízió, a rádió, az internet, az életmód magazinok létező, de kevésbé sikeres csatornák. Nagy Balázs elmondta, hogy a drágább hitelek miatt a bankok és a beruházók közös erővel próbálják bővíteni a vevőkört. A tervek szerint új fizetési konstrukcióval a bank és a beruházó fele-fele arányban dotálná a hitelkamatot. Így a vevő az első évben csak annyit fizetne, mintha tavalyi feltételekkel vette volna fel hitelét.
A fizetési konstrukciók kialakításával mint marketingeszközzel nemcsak a bankok, de a beruházók is élnek. Szabó Diána, a Wienerberger Téglaipari Rt. marketingvezetője úgy gondolja, a lakásépítések esetén is van jövője annak a konstrukciónak, amit a Wienerberger készházaknál alkalmaznak, jelesül, hogy a beruházó előlegként 25-30 százalékot kér, az építkezést maga finanszírozza, a teljes árat pedig a beköltözéskor fizeti a vevő.
A külföldiek által épített beruházások esetén már megszokott a nagy bútoráruházak termékeivel ízlésesen berendezett mintalakás. A készházak esetében a rendszeres, előre meghirdetett bemutatók oszlatják el azt a képzetet, hogy a házak egy kaptafára készültek.
A vásárló igényeinek megfelelő kialakítás a lakások és a készházak esetében is ma már természetes. Ami egyrészt jelenti a beruházó rugalmasságát, ugyanakkor a fix ár, fix határidő a megbízhatóságát - hangsúlyozta Szabó Diána.
Az eddigiekkel ellentétben nagy szerepet játszanak az igényes megjelenésű prospektusok, cégbemutató dossziék. Az óriás plakátok, járműreklámok, színes szórólapok egyre nagyobb jelentőséggel bírnak. Az igényes, színvonalas kiállítások remélhetőleg részévé vállnak a marketingstratégiának.