Az egykori number one-nál, vagyis a Keravillnál a ranglétra legalsó fokán kezdődött a pályafutásom. Miközben a Budapesti Kereskedelmi Főiskola esti belkereskedelmi szakán tanultam, eladóból egészen vezető beosztásig jutottam. 1985-ben igazoltam át a Skálához, amely akkoriban egészen különleges jelenség volt a magyar kereskedelemben. Ez volt az egyetlen hely, ahol mindig lehetett kapni banánt, paradicsomot és orosz pezsgőt.
Hamar vezető beosztásba került. Kellett ehhez protekció?
A Skála különlegességét mutatja, hogy nem. Pedig nagyon fiatalon, 26 évesen már a Skála Budapest nagyáruház vas-műszaki területének igazgatója voltam, amihez 11 osztály, több mint száz ember és egymilliárdot meghaladó forgalom tartozott. Nem beszélve a Budaker nagykereskedelmi cégről, amelynek külön vezetői voltak. Köztük Vince György, aki a Herta indulása óta mellettem dolgozik.
Mi az a Skálában szerzett tudás, ami meghatározó volt a későbbi pályafutásában?
Szinte minden. A Skála első embere Demján Sándor, az áruház igazgatója Nyúl Sándor volt. Mindketten rendkívül komoly önállóságot biztosítottak a vezetőknek. A Skálánál kevés volt csak a szakmai áruismeret. A vezetőknek a rendeléstől az értékesítésig tevékenyen részt kellett venniük a napi munkában. Amikor odakerültem, csak a műszaki osztály kétszázmillió forintos forgalmat bonyolított, és ez később hatszázmillióra futott fel. Ehhez persze a hihetetlen piaci robbanásra is szükség volt, amit a liberalizáció hozott a kereskedelembe.
Huszonhat évesen nem volt oka panaszra. Miért érezte mégis úgy, hogy váltania kell?
A döntésben a fiatalság merészsége is szerepet játszott. Bíztam magamban és abban a szállítói kapcsolatrendszerben, bizalmi tőkében, amit az évek során sikerült kialakítanom. Szerencsére jó időben indultunk, hiszen akkoriban még egymillió forintos alaptőkével is volt esélye annak, akiben hittek a partnerei. Ma már a Herta, amelynek három fő tevékenységi köre van, hárommilliárd forintot meghaladó mérlegfőösszeggel rendelkezik.
Induláskor miként válogatták meg a munkatársakat?
Az első évben még csak három főből állt a létszám. Fokozatosan építettük fel a céget. A munkatársak kiválasztását a mai napig magam végzem. Én vagyok az egyszemélyes humánpolitikai osztály. Az eladótól a vezetőkig nem volt ember, akivel a felvétel előtt személyesen ne találkoztam volna. A kiválasztás a tapasztalatokra épülve zajlik. Ezért is büszke vagyok arra, hogy a Herta első tíz évében gyakorlatilag ismeretlen szó volt a "fluktuáció". Azóta tovább növekedtünk: jelenleg százharmincan dolgoznak a cégnél.
Miért a nagykereskedelemmel indultak?
1989-ben a kereskedelem területén hatalmas lehetőséget teremtett az import, a piac felszabadítása, a liberalizáció. A korábbi elosztás helyett többféle forrásból és nagyobb mennyiségben lehetett beszerezni műszaki cikkeket. Az áruválaszték így is hagyott még kívánnivalót. Nekünk viszont megvolt az a tudásunk és kapcsolatrendszerünk, amivel a minőségi termékekhez hozzá tudtunk jutni.
A nagykereskedelmet miként követte a kiskereskedelem?
A beszállítóink felől is éreztük az igényt, hogy saját nevünkben is megjelenjünk a piacon. Más kérdés, hogy a kiskereskedelmi hálózatunk az elmúlt években átalakult, mivel a hipermarketek és a bevásárlóközpontok, plazák megjelenésével a kis alapterületű minőségi üzletek elvesztették a vásárlóközönségüket.
Mennyire lehetett felkészülni erre a váltásra?
A nyugati tapasztalatok megszerzése érdekében sokat utaztunk. Mindenütt az új kereskedelmi tendenciákat figyeltük, és azt, hogy a hipermarketek és a multik mellett miként maradtak életben a náluk kisebb helyi szakkereskedők. Mindenre nem készülhettünk fel, hiszen Európában egyedülálló módon csak nálunk jelent meg egyszerre a két legnagyobb szakkereskedelmi lánc. Ráadásul a hipermarketek is olyan nagy számban és olyan, Európában is kiemelkedő alapterületű áruházakkal jelentek meg, ami elképzelhetetlen versenyhelyzetet teremtett.
Milyen taktikával lehetett fennmaradni?
Mindig a kontrollált, visszafogott növekedést tartottuk elfogadhatónak. Mivel az általános trendeket mi sem hagyhattuk figyelmen kívül, több üzletet nyitottunk a plazákban. Mindez komoly anyagi áldozatot követel, mert a bevásárlóközpontokban rendkívül magas bérleti díjakkal kell számolni. Pedig nem árt tudni, hogy a bérlők, akik a csupasz falakat kapják, 25-40 százalék közötti értéktöbbletet visznek a házba azzal, hogy egy mutatós üzletben vonzó áruválasztékot vonultatnak fel. Néha elgondolkodom: lehet, hogy jobban jártunk volna, ha mi is egy ilyen bevásárlóközpontot építünk és bérbeadóként nézzük a világot.
Miután a kiskereskedelem felé orientálódtak, miként alakították ki az üzletek megjelenését?
Mi magunk terveztük meg a külső és a belső megjelenést. Saját eredményeinkből és hibáinkból okulva jutottunk el ahhoz a megjelenési formához, ami ma is versenyképesnek bizonyul.
Hogyan lehet felvenni a versenyt a multikkal, akik gyakran a beszerzési ár alatt értékesítik termékeiket?
Nyugat-Európában a dömpingár-politikával kapcsolatban lenne egy-két szava a versenyhatóságnak. Látni kell, hogy a különleges árakat meghirdető akciók mellett nem mindent adnak szinte fillérekért az áruházakban. A mi stabilitásunkat a nagykereskedelem adja, ezért az átlagárakat tekintve nincs okunk szégyenkezni. A háttérszolgáltatásokat is figyelembe véve meg tudjuk őrizni versenyképességünket.
Egy ilyen piacon miféle háttérszolgáltatásokat lehet nyújtani?
A házhoz szállítástól a hitelügyintézésig, a kártyaelfogadáson keresztül a háttérszervizig többféle szolgáltatást nyújtunk. Ha kell, a helyszínen beállítjuk a sütőt vagy a számítógépet, és ha a vevőnek a garanciális idő alatt elromlik a hűtője, három órán belül kicseréljük egy másikra. Olyan értéktöbbletet igyekszünk nyújtani, amely valódi szaktudást is magában foglal. Nálunk nem kell keresni az eladókat, hanem azok kellő termékismerettel, mindig ott állnak a vevő mellett. Stabil törzsvásárlói körrel rendelkezünk, és nem kevesen vannak, akik korábban elpártoltak tőlünk, de újból nálunk vásárolnak.
Miért döntöttek úgy, hogy a kiskereskedelmet tekintve Budapestre koncentrálnak?
Kulcsfontosságúnak tartjuk a partnerkapcsolatainkat, ezért sem szerettünk volna a vidéki viszonteladóinkkal versenyezni, saját nagykereskedelmünknek konkurenciát teremteni.
A reklámcsatában a termékválaszték is ütőkártyának számít.
Mindig tudatos üzletpolitikát folytattunk. Szemben a hipermarketekkel, mi nem a márka nélküli, vagy az alsó kategóriás termékeket forgalmazzuk. A negyven vezető márkát kínáljuk, amelyek a klasszikus kereskedelmi környezetben értékesíthetők a leginkább. Több mint húsz prémium kategóriás márkát a beszállítóink között tudhatunk. Ők megválogatják, kivel és milyen feltételek mellett kötnek üzletet.
A nagy- és a kiskereskedelem után miként kerültek a másfajta szaktudást igénylő számítástechnikai piacra?
Mivel tudatosan kerestük azokat a területeket, amelyek a több lábon állást szolgálják, a számítástechnika is érdeklődési körünkbe került. Láttuk a 90-es évek közepén érezhető felfutást, és az informatika területén tapasztalható hazai elmaradást. Mindez kedvező üzleti feltételeket ígért. Mivel hoszszú távra terveztünk, itt is csak a minőségi termékekkel foglalkozunk. Ennek jegyében Orca márkanéven saját hardvereket is forgalmazunk. A minőségre jellemző, hogy független szaklapoknál, az ár/érték arányt tekintve három éve a mi készülékünk kapja az első helyezést. A minőséget jelzi, hogy ezekre kétéves garanciát is biztosítunk.
Mennyire tudatosan alakult át a cég irányítása?
Mindennap tudunk valami újat tanulni. Alacsony a fluktuáció, mindenki tudja a feladatát. A felső vezetés 15 éve egységes. A cég filozófiájában a korrektség áll az első helyen. Az értéktöbbletre törekedve olyan saját rendszert fejlesztettünk ki, amivel az országot járó üzletkötőink a laptopjuk segítségével húszezer cikkből helyben, a partner igényei szerint adhatják fel megrendeléseiket. Üzleteink elektronikus összeköttetésben állnak a központtal, így azonnal le tudják adni a megrendeléseiket, amelyek kiszállítását 24 órán belül vállaljuk.
Az Skála-korszak óta mennyire változott meg vezetői mentalitása?
- EMs kihívásokról van szó. Annak idején mások voltak a lehetőségek. Arról nem beszélve, hogy egy hatalmas szervezet alkalmazottjaként dolgoztam. Egy vállalkozónak viszont mindent magának kell felépítenie. Nincs mögötte semmilyen védőernyő. Neki kell létrehoznia, ápolnia és karbantartania a banki, a szállítói kapcsolatokat, megküzdeni a vevő bizalmáért, elintézni a munkatársak ügyes-bajos dolgait, amire a Skálánál külön osztály volt. Ami ennél is nehezebb, egy vállalkozónak magának kell kialakítania az érdekeltségi rendszert, meghozni a döntéseket, amelyek alapvetően befolyásolják a cég hosszú távú sikerét.
Milyen vezetőnek tartja magát?
Talán nem vagyok jó kapitalista. Tavaly például gazdasági okokból bezártuk a Pólus Centerben található üzletünket, ahol 17 munkatárs dolgozott. Egyiküket sem küldtük el, és ez átmeneti létszámfelesleget is okozott a cégnél. Ugyanakkor hiszem és látom, hogy az emberek viszonozzák a lojalitást. Ezért is vagyok büszke arra, hogy képesek voltunk megmaradni egy olyan magyar cégnek, amelyik ma már 130 család megélhetését biztosítja.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.