BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Lendületes terjeszkedés a hazai barkácspiacon

Rohamos fejlődés tapasztalható a magyar barkácscikk-kereskedelemben. A növekedés motorja az otthon barkácsolók, felújítók és egyedül építkezők számának látványos gyarapodása. A kereslet növekedése terjeszkedésre sarkallja a láncokat, hiszen előbb vagy utóbb mindegyikük piacvezető szeretne lenni.

Az utóbbi évek folyamatos építkezései után 2004-ben is folytatódik a barkácsáruházláncok növekedése. A 14 áruházzal rendelkező Praktiker Építési és Barkácspiacok Kft. az idén 1500 négyzetméteres bővítést tervez pécsi és miskolci áruházában. A Praktiker a bővítések mellett 2006-ig három új létesítmény átadására is készül, a Baumax és az OBI egyaránt két-két új áruházat nyit már ebben az évben. Az OBI következő áruházait Budapesten (Albertfalván) és Dunaújvárosban avatja, a társaság középtávú tervei szerint öt éven belül összesen 25 magyarországi áruházat kívánnak működtetni. Szintén budapesti nyitásra készül a Baumax, Óbudán már megkezdődtek a 14. létesítmény építési munkálatai, amivel párhuzamosan pedig Kecskeméten kibővítik a korábban már működőt, amelynek megnyitása májusban várható. Az első Baumax áruházak alapterülete még körülbelül 4000 négyzetméter volt, időközben azonban a piaci igények változásának megfelelően az újak építése mellett már ezek bővítése a cél. Az osztrák barkácsláncnak így 2006 végéig 20 magyar áruháza lesz, de a társaság marketingvezetője szerint ekkor sem fejezik be a lánc bővítését. A versenybe utoljára, 1998-ban bekapcsolódó Bricostore-nak jelenleg 5 áruháza van, de a következő három évben újabb 5 létesítményt nyit majd meg. A francia lánc hatodik áruháza várhatóan már ez év első felében elkészül.

Bár szakértők szerint az elmúlt évek lendülete a kedvezményes lakáshitelek által generált felújítási és építési kedvvel magyarázható, a lakásépítési kedvezmények rendszerének megváltoztatása még nem mérhető a barkácstermékek iránti kereslet változásában. Kérdéses azonban, hogy a magyar piac képes lesz-e eltartani a négy legnagyobb lánc által tervbe vett, összesen 70-80 áruházat. Karl-Heinz Keth, a Praktiker Építési és Barkácspiacok Kft. ügyvezető igazgatója korábban úgy nyilatkozott, hogy amíg Ausztriában 28 ezer fő tart el egy barkácsáruházat, nálunk legalább 100 ezerrel számolnak. A magyar fogyasztóra leginkább az árérzékeny jelző húzható rá, s ezzel összefüggésben megköveteli az áruházakon belül a pontos árkijelzést is. Emellett fontos számukra a barátságos kiszolgálás, a szaktanácsadás, mivel nagyrészt "amatőr" vásárlókról van szó.

A barkácsáruházak számos, jórészt a hipermarketek eszköztárából ismert szolgáltatással és kedvezménnyel igyekeznek magukhoz csalogatni a fogyasztókat. A festék színkeverése, a méretre vágás vagy az utánfutó-kölcsönzés immár szabványos elemei a barkácsláncok szolgáltatásainak, de egyre gyakrabban hirdetnek meg speciális képzéseket is. A Bricostore katalógusában több mint húszféle programra jelentkezhetünk, ahol a tapétázás rejtelmeitől a húsvéti dekorációk készítéséig minden elsajátítható. Az amatőr vevőkör szaktudásbeli hiányosságait a Baumax tanácsadó füzetekkel igyekszik megoldani, a Praktiker és az OBI pedig szakmai bemutatókat tart.

Az árak alacsonyan tartásához a láncok különböző eszközökhöz folyamodnak, például beszerzési szövetségekbe tömörülnek. A Baumax a német Toom és AVA barkácsláncokkal alkot szövetséget, amelynek keretében olcsó, saját kereskedelmi márkájához tartozó termékeket tud beszerezni. A termékek nagy részét azonban ma már magyar vállalatok gyártják és szállítják. Ez az arány a Baumaxnál csak 77 százalék, de a Bricostore-nál eléri a 95 százalékot is. Az OBI egy-egy áruházában található, átlagosan hetvenezerféle árucikk 85 százaléka származik hazai beszállítóktól, s ezt az arányt az EU-csatlakozás után sem kívánják megváltoztatni.

A magyar tapasztalatok azért fontosak a láncok számára, mert a kelet-európai bevételek a csökkenő osztrák és német barkácspiac kiegyensúlyozására is alkalmasak lehetnek. A Metro csoporthoz tartozó Praktiker külföldi árbevételeinek már több mint 15 százalékát adják a magyar áruházak. Az egyre növekvő magyar piac arra is jó lehetőséget teremt, hogy a hazánkban pozíciókat szerző láncok innen irányítsák a kelet felé történő terjeszkedésüket. A magyar Praktiker például segíti a Praktiker Románia Kft. kezdeti munkáját, s több román munkatárs Budapesten készül a nyári bukaresti nyitásra. A román Praktiker a későbbiekben önállóan fog működni, de a cég szempontjából Budapest afféle regionális központtá válik. 2002 óta ugyanis a hat ausztriai áruház beszerzését és marketingjét is hazánkból irányítják, s a létesítendő ukrán, szlovák és horvát leányvállalat igazgatása is Magyarországról történik. A Bricostore szintén arra készül, hogy átlépi az országhatárt és Közép-Európa új területe felé fordul. Az első romániai áruházat a Bukarest mellett fekvő chiajnai bevásárlóközpontban nyitják, a magyar stratégiához hasonlóan egy hipermarket szomszédságában.

Az OBI látványos expanziója már Európa határait is átlépte, a kontinensen kívül először Kínában nyílt áruházuk 2000-ben, Vuhsziban. Mára további két áruház is megnyitotta kapuit Nanjingban és Sanghajban. A további expanzió célja Moszkva, ahol két áruház nyitását tervezik.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.