Lendületes terjeszkedés a hazai barkácspiacon
Az utóbbi évek folyamatos építkezései után 2004-ben is folytatódik a barkácsáruházláncok növekedése. A 14 áruházzal rendelkező Praktiker Építési és Barkácspiacok Kft. az idén 1500 négyzetméteres bővítést tervez pécsi és miskolci áruházában. A Praktiker a bővítések mellett 2006-ig három új létesítmény átadására is készül, a Baumax és az OBI egyaránt két-két új áruházat nyit már ebben az évben. Az OBI következő áruházait Budapesten (Albertfalván) és Dunaújvárosban avatja, a társaság középtávú tervei szerint öt éven belül összesen 25 magyarországi áruházat kívánnak működtetni. Szintén budapesti nyitásra készül a Baumax, Óbudán már megkezdődtek a 14. létesítmény építési munkálatai, amivel párhuzamosan pedig Kecskeméten kibővítik a korábban már működőt, amelynek megnyitása májusban várható. Az első Baumax áruházak alapterülete még körülbelül 4000 négyzetméter volt, időközben azonban a piaci igények változásának megfelelően az újak építése mellett már ezek bővítése a cél. Az osztrák barkácsláncnak így 2006 végéig 20 magyar áruháza lesz, de a társaság marketingvezetője szerint ekkor sem fejezik be a lánc bővítését. A versenybe utoljára, 1998-ban bekapcsolódó Bricostore-nak jelenleg 5 áruháza van, de a következő három évben újabb 5 létesítményt nyit majd meg. A francia lánc hatodik áruháza várhatóan már ez év első felében elkészül.
Bár szakértők szerint az elmúlt évek lendülete a kedvezményes lakáshitelek által generált felújítási és építési kedvvel magyarázható, a lakásépítési kedvezmények rendszerének megváltoztatása még nem mérhető a barkácstermékek iránti kereslet változásában. Kérdéses azonban, hogy a magyar piac képes lesz-e eltartani a négy legnagyobb lánc által tervbe vett, összesen 70-80 áruházat. Karl-Heinz Keth, a Praktiker Építési és Barkácspiacok Kft. ügyvezető igazgatója korábban úgy nyilatkozott, hogy amíg Ausztriában 28 ezer fő tart el egy barkácsáruházat, nálunk legalább 100 ezerrel számolnak. A magyar fogyasztóra leginkább az árérzékeny jelző húzható rá, s ezzel összefüggésben megköveteli az áruházakon belül a pontos árkijelzést is. Emellett fontos számukra a barátságos kiszolgálás, a szaktanácsadás, mivel nagyrészt "amatőr" vásárlókról van szó.
A barkácsáruházak számos, jórészt a hipermarketek eszköztárából ismert szolgáltatással és kedvezménnyel igyekeznek magukhoz csalogatni a fogyasztókat. A festék színkeverése, a méretre vágás vagy az utánfutó-kölcsönzés immár szabványos elemei a barkácsláncok szolgáltatásainak, de egyre gyakrabban hirdetnek meg speciális képzéseket is. A Bricostore katalógusában több mint húszféle programra jelentkezhetünk, ahol a tapétázás rejtelmeitől a húsvéti dekorációk készítéséig minden elsajátítható. Az amatőr vevőkör szaktudásbeli hiányosságait a Baumax tanácsadó füzetekkel igyekszik megoldani, a Praktiker és az OBI pedig szakmai bemutatókat tart.
Az árak alacsonyan tartásához a láncok különböző eszközökhöz folyamodnak, például beszerzési szövetségekbe tömörülnek. A Baumax a német Toom és AVA barkácsláncokkal alkot szövetséget, amelynek keretében olcsó, saját kereskedelmi márkájához tartozó termékeket tud beszerezni. A termékek nagy részét azonban ma már magyar vállalatok gyártják és szállítják. Ez az arány a Baumaxnál csak 77 százalék, de a Bricostore-nál eléri a 95 százalékot is. Az OBI egy-egy áruházában található, átlagosan hetvenezerféle árucikk 85 százaléka származik hazai beszállítóktól, s ezt az arányt az EU-csatlakozás után sem kívánják megváltoztatni.
A magyar tapasztalatok azért fontosak a láncok számára, mert a kelet-európai bevételek a csökkenő osztrák és német barkácspiac kiegyensúlyozására is alkalmasak lehetnek. A Metro csoporthoz tartozó Praktiker külföldi árbevételeinek már több mint 15 százalékát adják a magyar áruházak. Az egyre növekvő magyar piac arra is jó lehetőséget teremt, hogy a hazánkban pozíciókat szerző láncok innen irányítsák a kelet felé történő terjeszkedésüket. A magyar Praktiker például segíti a Praktiker Románia Kft. kezdeti munkáját, s több román munkatárs Budapesten készül a nyári bukaresti nyitásra. A román Praktiker a későbbiekben önállóan fog működni, de a cég szempontjából Budapest afféle regionális központtá válik. 2002 óta ugyanis a hat ausztriai áruház beszerzését és marketingjét is hazánkból irányítják, s a létesítendő ukrán, szlovák és horvát leányvállalat igazgatása is Magyarországról történik. A Bricostore szintén arra készül, hogy átlépi az országhatárt és Közép-Európa új területe felé fordul. Az első romániai áruházat a Bukarest mellett fekvő chiajnai bevásárlóközpontban nyitják, a magyar stratégiához hasonlóan egy hipermarket szomszédságában.
Az OBI látványos expanziója már Európa határait is átlépte, a kontinensen kívül először Kínában nyílt áruházuk 2000-ben, Vuhsziban. Mára további két áruház is megnyitotta kapuit Nanjingban és Sanghajban. A további expanzió célja Moszkva, ahol két áruház nyitását tervezik.


