BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Versenyhátrányban a fuvarozók

Az üzemanyag árának emelkedése alaposan megnehezítette a magyar közúti fuvarozók dolgát, ráadásul az EU-csatlakozás óta a magyar kamionok legfeljebb 200 liter üzemanyaggal léphetik át az uniós határt - mondta el lapunknak Dittel Gábor, a mintegy 30 ezer járművet birtokló, 4700 vállalkozást tömörítő Nemzetközi Magánfuvarozók Ipartestületének (NiT-Hungary) ügyvezető főtitkára. A közösségi vámjog (amennyiben nemzetközi egyezmény eltérően nem rendelkezik) szerint a kereskedelmi közúti motoros járművek üzemanyaga legfeljebb 200 literig vámmentes. Ez a rendelet azonban e korlátozást mint lehetőséget tartalmazza, de alkalmazása az EU-tagországok részére nem kötelező - mondta lapunknak Karmos Gábor, a NiT-Hungary szervezeti igazgatója.

Ennek megfelelően május elseje óta a horvát, szerb, román és ukrán határt magyar kamion csak legfeljebb a fentebb említett mennyiségű üzemanyaggal lépheti át. Az azonban, hogy a külföldi rendszámú jármű 200 literrel, vagy teli tankkal léphet be hazánk területére, azon múlik, hogy az adott országgal nemzetközi egyezmény (bilaterális közlekedési megállapodás) rögzíti-e a rendszeresített üzemanyagtartályban lévő üzemanyag vám- és adómentességét, vagy sem. Például Nagy-Britannia vagy Spanyolország esetében az egyezmény rögzíti a tartályban lévő üzemanyag vám- és adómentességét, Olasz-, vagy Franciaország esetében nem. Oroszország vagy Ukrajna esetében az egyezmény biztosítja a "teli tankos" lehetőséget, Fehéroroszország vagy Moldova esetében viszont az egyezmény 200 literes szabályozást ír elő.

Így egyes országok fuvarozói az előírások alapján versenyelőnybe kerülhetnek, mások versenyhátrányt szenvednek; a magyar fuvarozók mindegyike ez utóbbi csoportba tartozik. Ezért négy érdekképviselet (Fuvosz, KKVSZ, NiT-Hungary, VOSZ) a kérdés rendezését szeretné elérni, és azt, hogy az Országgyűlés 10 forinttal az Európai Unióban ajánlott minimumszintre, literenként 0,3 euróra, kb. 75 forintra csökkentse a gázolaj jövedéki adóját.

A NiT érvelése szerint az üzemanyag mennyiségének ellenőrzése amúgy is időigényes, a vámhatóságnak többletköltséget és -feladatot, a vállalkozásoknak pedig időveszteséget, azaz bevételkiesést jelent.

A tartályban lévő üzemanyag pontos mennyiségének megállapítása az esetek döntő többségében nem lehetséges, mely miatt a határátlépések során viták, feszültségek keletkezhetnek a hazai hatóság képviselői, illetve a magyar és külföldi vállalkozások alkalmazottai között.

Feltehető, hogy a jogalkotó elsődlegesen fiskális szempontokat kívánt érvényesíteni, amikor a lehetőséggel élve a hazai jogszabályban a 200 literes korlátozást írta elő, ám ennyi üzemanyaggal utántöltés nélkül is átszelhető Magyarország, ezért a kocsikat, ha lehet, külföldön töltik tele. A kamionok üzemanyagtartálya általában 870 literes, de - amint azt a DAF-importőr Hungarotruck Kft.-től megtudtuk - a kocsikat egyre nagyobb tartályokkal rendelik, amelyek térfogata 1500 liter is lehet.

Egy magát megnevezni nem kívánó cégvezető ugyanakkor elmondta, a nagyobb vállalkozások egy bizonyos éves fogyasztás felett kedvezményt kaphatnak az üzemanyag-forgalmazóktól, és a szerződés révén külföldön tankolva is kapnak némi kedvezményt. Ez a kutaknál literenként elérheti a 10 forintot is, de ha a fuvarozónak saját töltőállomása van, megközelítheti a 20 forintot is. (Ilyen cég azonban csak néhány van hazánkban, mert több tucat kocsi kell ahhoz, hogy a kút beruházási költségét kitermeljék.) Az említett cég vezetője elmondta, hogy a 224 forintos gázolaj saját kútjuknál nekik nettó 163 forintba kerül, mivel a fogyasztói árnál 13 forinttal alacsonyabb nagykereskedelmi árból is kapnak néhány forint kedvezményt. Így tehát az ilyen nagyobb cégeket kisebb mértékben zavarja az egyébként egyre inkább érezhető szlovák konkurencia.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.