Az otthoni felhasználók és a kisvállalkozások serkentették tavaly a PC-piacot Kelet-Közép-Európában. Darabszámban 22,7, értékben pedig 17,3 százalékkal nőtt az értékesítés az egy évvel korábbihoz képest - állapítja meg az IDC legutóbbi felmérése. A régió három legnagyobb piaca, Orosz-, Cseh- és Lengyelország együttesen az eladott mennyiség több mint 70 százalékát tudhatta magáénak. A tanulmány szerint a NATO- és az EU-bővítés is komoly húzóerőt jelentett a PC-piacon, mivel a kormányzati és az oktatási szektor fejlesztette jelentősebben informatikai hátterét a nemzetközi elvárásnak megfelelően.
Tavaly is még az asztaliszámítógép-eladások jellemezték a piacot, ezeknél az eszközöknél az árerózió elérte a 20 százalékot, így szélesebb felhasználói kör számára váltak elérhetővé. A piac érték szerinti felfutását a noteszgépek iránti ugyancsak dinamikus kereslet tette lehetővé, ezeknek a termékeknek az ára mérsékeltebb ütemben csökken. A múlt évben a noteszgépek aránya még csak a teljes forgalom 10 százalékára rúgott, az idén azonban már ezen a területen is komolyabb felfutást vár a piackutató, főként a fejlettebb országokban. A régióban, így Magyarországon is az első számú személyi számítógép-szállító 2003-ban a HP volt. Molnár Imre, a hazai leányvállalat PC-üzletágért felelős vezérigazgató-helyettese lapunknak elmondta, hogy a magyarországi otthoni PC-ellátottságnak általában jót tett a tavaly nyáron indított adókedvezményes Sulinet Expressz program, de nem hozott áttörést a márkás gépek magyarországi piacán. Az akcióban a legtöbben a nagyon olcsó névtelen eszközöket vették meg.
A térségben nagyon erős a helyi gyártók aránya is, a teljes piac 80 százalékát fedik le - állapítja meg az IDC jelentése. Magyarországon a hazai gyártású vezető márkát az Albacomp gyártja, a cég három éve már az Európai Unió piacain is jelen van, számítógépeit Európa legnagyobb elektronikai cikkeket forgalmazó kiskereskedelmi lánca, a Dixon's csoport forgalmazza. A tervek szerint az uniós piacokon az idén 10 ezer Albacomp PC-t értékesítenek. Laufer Tamás vezérigazgató lapunknak elmondta, hogy a cég uniós stratégiájának a közvetlen beszállítói státus mellett két további iránya is van: stratégiai szövetségről tárgyal nyugateurópai informatikai vállalatokkal, és együtt kíván növekedni az EU-ban terjeszkedő hazai nagyvállalatokkal. A stratégiai partnerből befektető is válhat - tette hozzá.
A székesfehérvári székhelyű informatikai nagyvállalat 2003-as üzleti eredményei alapján bekerült a 200 legnagyobb hazai vállalkozás közé. Az Albacomp Rt. 2003-ban 13,1 milliárd, míg csoportszinten 18 milliárd forintos árbevételt könyvelhetett el.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.