BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Terjed az online vásárlás

A legnagyobb hazai internetes áruházak az első fél évben 20-50 százalékkal növelték forgalmukat 2003 első hat hónapjához képest. A magyar online kiskereskedelemre a nagyfokú koncentráció jellemző, a vezető cégek piaci részesedése 80 százalék feletti.

Sikeres fél évet tudhatnak maguk mögött a legnagyobb hazai online áruházak, amelyek számottevő, 20-50 százalék közötti forgalomnövekedésről számoltak be. Az internetes kiskereskedelem értéke a 2003-as 7,5 milliárd forint után az idén elérheti a tízmilliárdos határt a GKI Gazdaságkutató Rt., a T-Mobile Magyarország Rt. és a Sun Microsystems Magyarország Kft. felmérése alapján. Bár az internetes áruházak bevételeinek közel egyharmada a karácsonyi vásárlásokhoz kötődően az év végén keletkezik, már az első fél év tapasztalatai is azt mutatják, hogy reális lehet a tízmilliárdos előrejelzés.

A legnagyobb hazai online áruház, a Fotexnet Kft. első féléves forgalma 38 százalékkal nőtt 2003 első hat hónapjához képest - tudtuk meg Porkoláb Pétertől, a társaság ügyvezető igazgatójától. Nőtt a vásárlók száma az előző évhez képest, azonban csökkent az egy főre jutó vásárlási érték, mivel az online üzlet kisebb értékű árukkal is bővítette kínálatát. A Fotexnet a nyárra tervezte a napi szükségleti cikkek árusításának megkezdését, erre azonban az élelmiszer-tárolási problémák és az elhúzódó engedélyezés miatt várhatóan csak az év vége felé lesz lehetőség.

A hazai internetes kiskereskedelemre továbbra is jellemző a nagyfokú koncentráció, a forgalom 80 százaléka az online üzletek alig egyötödében keletkezik - közölte Nagy Sándor, a G'Roby Netshop Kft. e-commerce üzletágának vezetője. Mivel az e-kereskedelemben a hangsúly a termék- és szolgáltatásértékesítésen van, nehezebben maradnak talpon azon cégek, amelyek technológiai oldalról és nem kereskedőként közelítenek a területhez. Az élelmiszer- és háztartási cikkeket forgalmazó G'Roby üzletlánc online boltjának bevétele a az első fél évben 15-20 százalékkal nőtt az előző év azonos időszakához képest. Látogatottsága 3,8, vevőszáma 40 százalékkal bővült 2003 első feléhez képest, azaz emelkedett a vásárlók aránya a G'Roby oldalait megnyitók között. A társaság az idén 500 millió forint forgalomra számít.

Az online kiskereskedelem további fejlődése szempontjából rendkívül fontos a szélessávú internet-előfizetők számának növekedése, hiszen a tapasztalatok szerint a kötetlenebb világhálós eléréssel bírók szívesebben szánnak időt az online vásárlásra is - fejtette ki Mecséri Ildikó, az elektronikai berendezéseket kínáló eBolt kereskedelmi és minőségirányítási vezetője. Az egyik legrégebbi hazai internetes áruházban az első hat hónapban 50 százalék körüli forgalomnövekedést értek el. A tavaly 400 milliós forgalmat elérő áruházban a vásárlók száma mellett nőtt az átlagos vásárlási érték - 40-50 ezer forint -, köszönhetően a Sulinet Expressz programban kapható termékek megjelenésének az eBolt oldalain.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.