Az USA-ban terjeszkedik az Adidas
Az Egyesült Államokban próbálja erősíteni pozícióját a világ második számú sportszergyártója. A Financial Times szerint az Adidas 2005-től az USA profi labdarúgó-bajnoksága, a Major League Soccer (MLS) hivatalos szponzora lesz. A sajtóértesülést Erich Stamminger, az Adidas elnökségi tagja megerősítette. A szerződés tíz évre szól, a megállapodás értelmében az MLS tizenkét csapata Adidas-szerelésben fut ki majd a gyepre. A kontraktussal a cég megszerezte a 2006-os futball-vb amerikai tévés közvetítéséhez fűződő exkluzív reklámjogokat is. Az Adidas fociüzletága az idén az eredetileg tervezett 850 millió euróhoz képest valószínűleg több mint 50 millióval nagyobb bevételt fog elkönyvelni. (VG)
Folytatódnak a leépítések a Kodaknál
Összesen 870 alkalmazottat bocsát el 2005-ig Európában az Eastman Kodak. Az amerikai fotóipari cég Nagy-Britanniában egy üzemét teljesen felszámolja, míg egy másikban átszervezi a termelést. Ezek az intézkedések 600 munkahely megszűnését eredményezik. A vállalat franciaországi üzemének átalakítása további 270 dolgozó elbocsátását vonja maga után. A Kodak európai tevékenységének átszervezése része a vállalat tavaly indult hároméves átalakítási tervének, melynek során mintegy 15 ezer munkahelyet szüntetnek majd meg. A jelentős mértékű leépítéseket a cég hagyományos fényképezőgép- és fényképezőfilm-üzletének visszaesésével indokolták. (Bloomberg)
Karcsúsít a Slovak Telecom
Több mint felével csökkenti alkalmazottai számát a Slovak Telecom AS (ST) 2006 végéig. A legnagyobb szlovák vezetékes telefonszolgáltató, amelyben a Deutsche Telekom (DT) 51 százalékos tulajdonrésszel bír, költségcsökkentéssel indokolta a lépést. A cégnél az év elején még 6200-an dolgoztak, 2006 végére azonban a tervek szerint már csak 2700 alkalmazottja lesz a vállalatnak. Az elbocsátások azonban nem érintik az ST műsorszolgáltató üzletága, a Radiokomunikacie OZ 500 dolgozóját, mivel a szlovák állam arra készül, hogy visszavásárolja a társaságot. A DT a közelmúltban jelentette be, hogy érdekeltségeinél tízezres nagyságrendű elbocsátást tervez. A szintén a német társaság többségi tulajdonában lévő vezető magyar távközlési cég, a Matáv 3750 dolgozójától kényszerül megválni. (Bloomberg)
A Marathon Oil Oroszországban
Az amerikai Marathon Oil társaság elnöke, Clarence Cazalot közölte, oroszországi olaj- és energiaipari beruházási lehetőségekről tárgyal. Az orosz külügyminisztérium közleménye szerint egyébként más amerikai olajcégek részt vennének a szibériai olajlelőhelyek kiaknázásában is. A Marathon pénzügyi vezérigazgatója, Janet Clark hangsúlyozta, hogy cége szeretné erősíteni oroszországi jelenlétét, s ehhez helyi partnereket keres. A Marathon Oil 2003 májusában vásárolta meg a Khanty Mansiysk Oil Corp. nevű olajcéget 280 millió dollárért. A Marathon Oil Co. ezenfelül a - Gazprom orosz gázóriással rövidesen egyesülő - Rosznyefty orosz állami olajtársasággal vegyesvállalatot kíván létrehozni. (VG)
Külföldieket vár a csernavodai atomerőmű
A romániai kormány rövidesen pályázatot ír ki az ország harmadik atomerőműve, a csernavodai építésének befejezésére - jelentette be Dan Ioan Popescu kereskedelmi és ipari miniszter. Mint közölte, olasz, dél-koreai és amerikai befektetőkkel is tárgyalnak, akik finanszíroznák a mintegy 800 millió eurós munkát. A kivitelezés körülbelül öt évig tart majd. (VG)
A Balkánon erősít a Rynart logisztikai óriás
A hollandiai Rynart logisztikai társaság 11 millió eurós beruházásra készül Romániában. Helyi lapok szerint tárolólétesítményeit kívánja bővíteni, hogy erősítse jelenlétét a balkáni országban. A Rynart-csoport nemzetközi szállítmányozásra és logisztikai szolgáltatásokra szakosodott. Tavaly látványos növekedést mutatott fel, többek között éppen sikeres magyar-országi beruházása révén. Tevékenységét jelenleg Kelet- és Közép-Európára összpontosítja. Igazgatója és többségi tulajdonosa, Franck Rynart közölte: cégük tranzitközpontokat
kíván kiépíteni Románia mellett Bulgáriában, Csehországban, Szlovákiában, Horvátországban és Szlovéniában is. A cég egyébként 1996-ban vetette meg a lábát Magyarországon, az itteni logisztika piac 60 százalékát uralja a vezető szerint. (VG)
Romániába tart a Plus diszkontlánc
A Plus, Németország egyik legnagyobb kiskereskedelmi bolthálózata Romániában is meg kíván jelenni - idézi a Ziua romániai napilap a Deutsche Welle rádiót. A diszkonthálózat már erős pozíciókat épített ki Európában, többek között Magyarországon is kiterjedt boltrendszere van. Az első romániai Plus a tervek szerint 2005-ben nyílik. Az országban már számos nagy külföldi kereskedőcég megjelent, így a Metro, a Selgros, a Carrefour és a Billa. (VG)
InBev: újabb kínai ügylet
A belga Interbrew és a brazil AmBev fúziójából alig egy hónapja alakult InBev-csoport szeptember végén teljesen átvette a malajziai Lion-csoport kínai sörüzletágának ellenőrzését. Ez utóbbi 50 százaléka egy éve jutott az Interbrew birtokába. A vételár mindkét alkalommal 131,5 millió dollár volt. A termelt sörmennyiséget tekintve a világ éllovasának számító (többek között a Borsodi Sörgyárat is birtokló) InBev már a felfutó kínai piacon is a harmadik legnagyobb résztvevővé lépett elő az évi 30 millió hektoliter körüli gyártási kapacitásával. (Blomberg, InBev)
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.