Négy társaság adott be pályázatot a MÁV Rt. által 30 motorvonat beszerzésére kiírt, mintegy 40 milliárd forint értékű tenderen. Az elővárosi közlekedés fejlesztésére a MÁV 2010-ig összesen csaknem 500 milliárd forintot szán.
Az egyik pályázó, a francia Alstom csoport szállítási üzletága a napokban mutatta be az újságíróknak a MÁV-nak kínált, kétszintes vonatszerelvényt. A Coradia Duplex alapváltozata két kocsiból áll, de az Alstom Transport szerint a MÁV-nak érdemesebb lenne a középső vagonnal kibővített, háromkocsis változatot megvásárolnia. A Coradia Duplex alapváltozata óránként 140 kilométer megtételére képes, de sebessége óránként 160, illetve 200 kilométeresre növelhető. Intercityvé alakítható, felszereltsége növelhető. A MÁV összesen 30 kocsit vásárolna a pályázat nyertesétől, opcióval további 30-ra. Az új vonatok a székesfehérvári, a pusztaszabolcsi és a tatabányai vonalon közlekednek majd. Elvárja az egyik érintett vonatszerviz felújítását is, az Alstom a pusztaszabolcsit választotta.
Az Alstom Transport vezette konzorcium néhány hete megnyerte a kínai államvasutak egymilliárd euró értékű mozdony- és vasútiszerelvény-szállítási pályázatát, a cég pedig egyedül megnyert egy 134 millió eurós megbízást sanghaji metrókocsik szállítására. A Sanghajba szállítandóhoz hasonló, vezető nélküli, Metropolis típusú metrókocsival kíván majd indulni az idén kiírandó BKV-tenderen is. Még nem ismertek a közlekedési társaság elvárásai, de már tudható, hogy 22 darab, egyenként négy kocsiból álló szerelvényre lesz majd szüksége a 4-es metrónál.
Az Alstom három társasággal képviselteti magát Magyarországon. Közülük a legnagyobb, az Alstom Power Rt. az energiaipari szolgáltatásokra szakosodott, tavalyi árbevétele 8,5 milliárd forint volt. Az Alstom még nem adott el járművet Magyarországon. Az Alstom azonban még nem adott el Magyarországon egyetlen járművet sem, ahogyan a vasúttenderen szintén indult Stadler-Ganz páros svájci tagja sem. A Stadler azonban a közelmúltban adott el elővárosi használatra többfunkciós villanyvonatot a görög vasúttársaságnak, 34,8 millió svájci frank értékben. A Stadler magyarországi eladását növelheti, hogy a magyar Ganz Transelektróval közösen indult a tenderen. Tárgyal más nagy magyarországi társaságokkal is - tájékoztatta lapunkat a cég itteni képviselője, Bodnár Árpád -, hiszen a megbízás elnyerése esetén minél több itteni céget kíván bevonni alvállalkozóként. (Az Alstom a Ganz Holdinggal készíti elő az esetleges későbbi együttműködést.)
A két további pályázó, a német Siemensnek és a kanadai Bombardier-nek sokéves magyarországi járműipari kapcsolattai vannak. A Siemens tavaly adott át a MÁV-nak egy ES 64 U2 típusú villamos mozdonyt, s a GYSEV Rt.-nek öt ugyanilyen vontató járművet. Emlékezetes viszont, hogy a BKV-nak nemrég szállított villamosaival minőségi problémák voltak.
A kanadai Bombardier-nek tekintélyes magyarországi vasútiszerviz-cége van. Itteni vegyesvállalatát, a Bombardier MÁV Kft.-t és a Bombardier Transportation UK Ltd.-t 2001-ben bízta meg a MÁV, hogy közel 10 milliárd forintból újítsanak fel 136 elővárosi kocsit. A társaság egy hónapja ötmilliárd eurós megbízást nyert 47 nyolckocsis metrókocsi-szerelvény londoni szállítására.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.