Megpecsételődött a második legnagyobb orosz olajcég, a Jukosz sorsa a tegnapi moszkvai árverésen. A termelése 60 százalékát, vagyis napi egymillió hordó olajat adó leányvállalata, a szibériai Juganszknyeftyegaz 76,8 százalékát megvásárolta az orosz Baikal Finance Group. Az árverés 8,6 milliárd dollárról indult, a vételár 9,37 milliárd dollár volt. (A Juganszk a Dresdner Kleinwort Wasserstein szerint 20 milliárd dollárt ér.)
A Jukosz 53 százalékát ellenőrző Menatep csoport ügyvédjei a napokban közölték, bárki is nyer az aukción, azt beperelik, a neki hitelező bankokkal együtt. Kérdés, hogy valóban lépnek-e. A Financial Times szerint nem tudni, hogy a nyertes kapcsolatban áll-e a befutónak vár Gazpromnyefttyel.
Az árveréssel fő bevételi forrásától fosztották meg a Jukoszt, amelyen utólag kivetett adók és bírságok formájában már közel 25 milliárd dollárt követelnek az orosz hatóságok. A Jukosz korábban hiába akarta rendezni a tartozását, a számláit befagyasztották, minden olyan tranzakciótól eltiltották, amellyel pénzhez juthatott volna az adósság és a bírság kifizetéséhez, s egyéb ajánlatait is elutasították.
A tegnapi árverésre annak ellenére került sor, hogy azt - a Jukosz kérésére - a houstoni csődbíróság megkísérelte blokkolni. Némi eredményt mégis elért. Az általa bejelentett ideiglenes csődvédelmet tudomásul vették azok a nyugati bankok, amelyek a múlt héten 13 milliárd dollár hitelt adtak össze a Gazpromnyeftynek. Közölték, nem hiteleznek a csődvédelmet élvező társaság megvételéhez. Gyors volt persze az orosz reakció is: belföldön összeadták az ügylethez szükséges pénzt, amelybe egyedül a Juganszk szomszédja, a Szurgutnyeftyegaz hatmilliárd dollárral szállt be.
A történetnek három magyar vonatkozása is van. Egyrészt a Magyarországon felhasznált olaj mintegy 70 százalékát éppen a Jukosz adja. A Jukosznak a tegnapi ügyleten keresztüli gyengítése több mint kérdésessé teszi, hogy a jövőben eleget tud-e tenni szállítási kötelezettségeinek. Viszont az Oroszországból származó olajimportunk kapcsán a magyar fél (Mol Rt.) közvetlen szerződéses partnere nem a Jukosz, hanem a szállítást lebonyolító Transznyefty orosz monopolcég. Magyar szempontból mindegy, hogy a Transznyefty honnan szerzi be az ide szállított olajat, illetve, hogy ki a tulajdonosa az olajat felszínre hozó társaságnak.
A Molnak 2002 óta van egy Jukosszal közös szibériai vegyesvállalata, amelyet a Zapadno-Malobalik olajmező közös fejlesztésére és kitermelésére hoztak létre, s amelynek révén a magyar társaság olajkészletei jelentősen megnőttek. Kérdés, hogy ezen együttműködést hogyan befolyásolják a Jukosz körüli események.
Érintettségünknek a harmadik pontja a Jukosz olajának Magyarországon keresztül tervezett tranzitja. A Barátság- és az Adria-kőolajvezetékeken történő szállításnak már egy éve meg kellett volna indulnia. A késlekedés közvetlen oka a horvát környezetvédelmi minisztérium ellenállása, de tény, hogy a lényegében fizetésképtelenné tett és csődközelben lévő Jukosz is egyre kevesebbet tehet a tranzit megindítása érdekében. A csöveken évi 5-15 millió tonna olajat terveztek exportálni, ami a Molnak akár évi 50 millió dollárnyi tranzitdíjbevételt is hozhatna. Pillanatnyilag tehát ennyitől, de legalábbis ezen összeg harmadától esik el a magyar olajtársaság. Orosz érdek is, hogy meginduljon az olajkivitel a Barátság-Adria vezetéken, de ezt már vélhetőleg a Jukosz legértékesebb részét most megszerzett Baikal fogja szorgalmazni.
Kérdés, mi lesz a Jukosz további sorsa, hiszen a Juganszk eladásából származó bevétel messze nem elég tartozásai kiegyenlítésére. A Jukosztól még "elvehetők" a termelése fennmaradó 40 százalékát adó Szamaranyeftyegaz, a Tomszknyefty és más kisebb cégek, van továbbá öt nagy oroszországi finomítója, többségi hányada a litvániai Mazeikiu Nafta olajfeldolgozóban és kisebbségi a szlovákiai Transpetrol olajszállító társaságban.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.