BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Töretlen maradt az utazó kedv

A délkelet-ázsiai természeti katasztrófa nem vetette vissza a magyarok utazási kedvét, tömeges útlemondásról egyelőre nem érkezett hír. Ezzel szemben a nagy nyugat-európai utazási irodák már intézkedtek kint rekedt utasaik hazaszállításáról.

A magyarokat, úgy tűnik, nem tántorította el az utazástól a délkelet-ázsiai földrengés és szökőár következtében előállt katasztrófahelyzet - derül ki a chartertársaságok és utazási irodák tájékoztatásából. A kint tartózkodó utasok jól vannak, csak kisebb poggyászkáraik keletkeztek, s csupán néhány vendéget kellett másik szállodába költöztetni.

Molnár Gabriella, a Magyar Utazásszervezők és Utazásközvetítők Szövetségének (MUISZ) elnöke lapunknak elmondta: a chartertársaságok és utazási irodák számára a Külügyminisztérium (KüM) hivatalos álláspontja a mértékadó. Így, ha a KüM nem minősít veszélyes térségnek egy üdülőkörzetet, akkor az irodák sem állnak le az oda szóló utak értékesítésével. Ilyenkor ha az utas lemondja az utazást, akkor nem jár neki vissza a befizetett összeg. Persze egy-egy cég dönthet másképpen is. Az elnök szerint elszomorító, hogy az utazók zöme a több száz ezer forintos utazást megvásárolja ugyan, de a pár ezer forintos sztornóbiztosításra már sajnálja a pénzt.

Mind a Malévnál, mint a Travel Service-nél úgy nyilatkoztak: minden, a délkelet-ázsiai térségbe induló járatuk elmegy, olyan jelzés nem érkezett partnerüktől, hogy törölni kelljen járatot. A vasárnapról hétfőre virradó éjszaka indult gépük tele volt, s a hétfő késő esti járatuk is felszáll - tudtuk meg Farkas Attilától, a Travel Service ügyvezetőjétől. A cég prágai székhelyű anyavállalatánál viszont törölni kellett az egyik járatot. A Malévnál - mint Krebsz Adrienn szóvivő mondta -, nyitójáratuk szombaton indult a térségbe, 185 utassal a fedélzetén. S bár akkor már ismert volt a katasztrófa híre, az utasok közül mégsem jött vissza senki. A terv szerint egyébként üresen visszatérő gépre mindössze 65 kint tartózkodott utas - közöttük 8 magyar, a többi svájci és német - kéredzkedett fel.

Az utazási irodák eltérően kezelik a kialakult helyzetet. Mint az Aerovivánál megtudtuk, ha valaki az utolsó pillanatban mondja vissza az utat, akkor a vonatkozó rendeletnek megfelelően már nem tudják visszafizetni a program árát. Az IBUSZ Utazási Irodák Kft.-nél viszont az a döntés született, hogy a január 3-ig induló járatok utasai - ha lemondják a programot - visszakapják a befizetett összeget. Ez a döntés összesen két járatot érint. Utána már a kötbérszabályok érvényesek - tájékoztatott Gál Pál Zoltán ügyvezető igazgató. Az IBUSZ-nál egyébként az utazók folyamatosan érdeklődnek a kialakult helyzetről, ám nem mondanak vissza utazást.

A magyarok optimizmusát nem osztják külföldön. A legtöbb európai turisztikai cég felfüggesztette Délkelet-Ázsiába irányuló utazásszervezéseit, s Thaiföldön legalább három hónapba telik, amíg újjáépítik a vasárnapi szökőárban tönkrement szállodákat - jelentette a Bloomberg. Elemzőkre hivatkozva ugyanakkor a Financial Times úgy vélte, hogy a régió turisztikai ipara csak rövid távon érzi meg a katasztrófa következményeit, s a gazdasági hatás is korlátozott lesz. A Thaiföldet, Malajziát, a Maldív-szigeteket, Srí Lankát, Indiát és Bangladest sújtó természeti csapás halálos áldozatainak pontos száma csak a hét közepén válik ismertté; hétfőn 18-20 ezerre becsülték az adatot.

Európa legnagyobb utaztatója, a német TUI és a legnagyobb üdülőüzemeltető, a francia Club Mediterranée egyelőre felfüggesztette útjait, és még vasárnap megkezdte ügyfelei hazaszállítását. Hasonlóan járt el az ugyancsak német Thomas Cook, a svájci Kuoni Reisen, a brit MyTravel. A brit irodák maradéktalanul megtérítik a szilveszteri befizetéseket. A Club Mednél arra számítanak, hogy az Axánál kötött biztosítás fedezni fogja a kárukat. Tegnap délig a TUI részvényei Frankfurtban 1,2, a Club Medéi 1,1 százalékot estek.

Az ázsiai-csendes-óceáni térségnek rosszul jött ez a természeti katasztrófa, mert minden bizonnyal visszaveti a fellendülőben lévő turizmust. A 2003-as évet a SARS-vírus tette tönkre, de az elmúlt nyolc hónapban ez volt a világ idegenforgalmi szempontból leggyorsabban fejlődő területe: 37 százalékkal nőtt a turisták száma.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.