BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Hamarosan indul a roncsderbi

Ettől az évtől a járművek, illetve az elektromos és elektronikai berendezések gyártóinak gondoskodniuk kell a roncsok visszagyűjtéséről, illetve újrahasznosításáról.

A Magyar Suzuki Rt., a General Motors Southeast Europe Kft. és a HungaroLada Kft. tegnap hosszú távú szerződést írt alá a gépjárművekből keletkező hulladékok kezelésére a Car-Rec Kht.-vel. A roncsautók hasznosítására létrehozott társaságot hat magyar hulladékhasznosító nagyvállalat alapította. A társaság célja, hogy országos lefedettségű gépjármű-visszavételi és -kezelő hálózatot alakítson ki - közölte Balatoni Henrik, a kht. ügyvezető igazgatója.

Az alapító tagok jelenleg évente összesen közel egymillió tonna vas- és egyéb fémhulladékot dolgoznak fel 60 telephelyen. Ezek közül a car-rec rendszerben mintegy 30-35 telephely működik majd, melyek egyben bontással is foglalkozó feldolgozók. Emellé további átvevő helyek bevonását tervezik - tette hozzá az ügyvezető. A rendszer már üzemképes, és alkalmas fogadni a feldolgozásra váró roncsautókat.

Magyarországon évente mintegy százezer autót vonnak ki a forgalomból, ám ezeknek mindössze 20 százalékát semmisítik meg bontóban, ellenőrzött körülmények között - közölte Persányi Miklós környezetvédelmi és vízügyi miniszter az aláírást követő sajtótájékoztatón. A többi roncs tavakban, patakpartokon, mezőkön köt ki, súlyosan szenynyezve a környezetet.

Uniós előírás szerint 2005. december 31-ig 85 százalékos visszagyűjtési arányt kell elérni a gépkocsik esetében, és a roncsautók anyagának 80 százalékát újra kell hasznosítani. Az újrahasznosítási arányt 2015-től majd 95 százalékra kell emelni. A roncsgyűjtést és -hasznosítást szabályozó kormányrendelet értelmében a gyártóknak és a márkakereskedőknek június 30-ig kell a begyűjtőhálózatot kiépíteni és a szerződéseket megkötni. A gépkocsigyártóknak és az importőröknek kötelességük ingyen visszavenni a tulajdonosoktól a roncsautót, a hulladékfeldolgozók pedig kilogrammonként 10 forintot fizetnek érte.

A Car-Rec Kht. elkezdte a hulladékkal kapcsolatos nyilvántartási és adatszolgáltatási információs rendszer megterveztetését és kifejlesztését.

Ettől az évtől kezdve az elektromos és elektronikai berendezések gyártói is felelősek lesznek az általuk gyártott termékekért, míg a korábban piacra került eszközök hulladékairól közösen kell gondoskodniuk. Az ebbe a körbe tartozó roncsok, illetve veszélyes hulladékok kezeléséről uniós szinten még egy 2003-as direktíva rendelkezett, az összes előírás végrehajtására a tagországoknak hat évük van. Az első közbenső határidő 2004. augusztus 13. volt, addig valamennyi tagországnak át kellett vennie saját törvénykezésébe a közösségi irányelv előírásait. Ezt követően van egy éve a tagállamoknak, hogy biztosítsák a lakosság részére a leselejtezett eszközök térítésmentes visszavételének lehetőségét, valamint a készülékek gyártói által finanszírozott begyűjtés, kezelés, hasznosítás és hulladéklerakás rendszerét.

Az ehhez kapcsolódó bontóhálózat kiépítése már megkezdődött Magyarországon. Az évente keletkező 100-130 ezer tonna elektronikai hulladéknak jelenleg alig 8-10 százalékát dolgozzák fel szakszerűen, miközben a keletkező hulladék mennyisége évente 8-10 százalékkal nő.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.