Új olajszállító után nézett a Magyar Olaj- és Gázipari (Mol) Rt., miután kérdésessé váltak eddigi partnerének, a Jukosznak a szállításai. Az új partner, a Lukoil International öt éven át évi ötmillió tonna kőolajat ad el a Mol magyarországi és szlovákiai finomítóinak. "Érezhetően komoly szállítási nehézségei keletkeztek a Jukosznak, a Molnak viszont nincsenek beszerzési gondjai" - nyilatkozott lapunknak a fentiekről a két éve még a legnagyobbnak számító orosz olajtársaság közép-európai tevékenységéért felelős vezetője. Fazakas Imre a Jukosz későbbi lépéseiről nem tudott beszámolni.
A Jukosz mozgásterét mintegy másfél éve folyamatosan szűkíti az orosz vezetés: közel 24 milliárd dollár adót és bírságot követel rajta, számláit befagyasztotta, a múlt év végén pedig megfosztotta fő termelőcégétől, a Juganszknyeftyegaztól, amelynek egyebek mellett térségünk olajellátásában is kiemelt szerepe volt. Nem tudni, hogy a Baikal Finance Grouphoz került termelővállalat végül mely cég tulajdona lesz, de szakértők szerint borítékolható, hogy állami ellenőrzés alá kerül. A magyarországi ellátás szempontjából végső soron érdektelen, kié lesz: itt az import biztonsága és a szállítás feltételei a fontosak.
Ám erről egyelőre csak a fenti, "öt éven át évi ötmillió tonnás" adatot tették közzé. Így például nem tudjuk, miért kisebb a mennyiség a Jukosz által eddig szállított 7,2 millió tonnánál. Lehet, hogy a Mol a Lukoil mellett más forrásból is vásárol olajat. Arról sem szól a közlemény, hogy a Lukoilnál is sikerült-e olyan kedvező árat elérni, amilyet előzőleg a Jukosszal, amelyhez tízéves szerződés köti-kötötte a Molt. A finomítók szempontjából az érkező olaj összetétele sem érdektelen. Kérdés, hogyan alakul a Mol és a Jukosz szibériai vegyesvállalatának sorsa, bár nem hivatalos információink szerint a cég rendben működik. (A Reuters budapesti tudósítása szerint a Mol meg fogja kísérelni az érintett, Zapadno-Malobalik mező operátori feladatának átvételét.) Nyitott az is, ki áll a Jukosz helyére a Barátság-Adria projektben.
Kérdéseinkre a Lukoil moszkvai irodájában nem kívántak válaszolni, s lapzártánkig a Mol Rt.-től sem kaptunk választ.
Marad a Portfólió.hu kalkulációja: e szerint évi 3,4-7,9 milliárd forinttal nőnek a Mol költségei a szállítóváltás miatt ahhoz képest, ami a Jukosszal 2003-ban kötött szerződésben szerepelt. Számításaiban az internetes lap figyelembe vette a két szerződés közötti különbségek nyilvános részeit, s az olajpiac változását. Ezek alapján feltételezi, hogy a Lukoillal kisebb árdiszkontot tudott elérni a Mol, mint amekkorát a Jukosszal.
Akadozhatnak a Jukosz kereskedőcégének, a Petrovalnak a szállításai, mert a Juganszknyeftyegaz tavalyi eladása óta nem kap olajat a szibériai termelőtől - idézi a Bloomberg az érintett társaság tegnapi közlését. A Petroval a Mol mellett a PKN Orlennek és a Mazeikiu Naftának is szállított eddig. A lengyel cég a múlt nyár óta keres más olajbeszerzési forrásokat, a litvániai finomító ellátása ügyében pedig most tárgyal három olajcéggel az ország kormánya.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.