Olajszállítót cserélt a Mol
Új olajszállító után nézett a Magyar Olaj- és Gázipari (Mol) Rt., miután kérdésessé váltak eddigi partnerének, a Jukosznak a szállításai. Az új partner, a Lukoil International öt éven át évi ötmillió tonna kőolajat ad el a Mol magyarországi és szlovákiai finomítóinak. "Érezhetően komoly szállítási nehézségei keletkeztek a Jukosznak, a Molnak viszont nincsenek beszerzési gondjai" - nyilatkozott lapunknak a fentiekről a két éve még a legnagyobbnak számító orosz olajtársaság közép-európai tevékenységéért felelős vezetője. Fazakas Imre a Jukosz későbbi lépéseiről nem tudott beszámolni.
A Jukosz mozgásterét mintegy másfél éve folyamatosan szűkíti az orosz vezetés: közel 24 milliárd dollár adót és bírságot követel rajta, számláit befagyasztotta, a múlt év végén pedig megfosztotta fő termelőcégétől, a Juganszknyeftyegaztól, amelynek egyebek mellett térségünk olajellátásában is kiemelt szerepe volt. Nem tudni, hogy a Baikal Finance Grouphoz került termelővállalat végül mely cég tulajdona lesz, de szakértők szerint borítékolható, hogy állami ellenőrzés alá kerül. A magyarországi ellátás szempontjából végső soron érdektelen, kié lesz: itt az import biztonsága és a szállítás feltételei a fontosak.
Ám erről egyelőre csak a fenti, "öt éven át évi ötmillió tonnás" adatot tették közzé. Így például nem tudjuk, miért kisebb a mennyiség a Jukosz által eddig szállított 7,2 millió tonnánál. Lehet, hogy a Mol a Lukoil mellett más forrásból is vásárol olajat. Arról sem szól a közlemény, hogy a Lukoilnál is sikerült-e olyan kedvező árat elérni, amilyet előzőleg a Jukosszal, amelyhez tízéves szerződés köti-kötötte a Molt. A finomítók szempontjából az érkező olaj összetétele sem érdektelen. Kérdés, hogyan alakul a Mol és a Jukosz szibériai vegyesvállalatának sorsa, bár nem hivatalos információink szerint a cég rendben működik. (A Reuters budapesti tudósítása szerint a Mol meg fogja kísérelni az érintett, Zapadno-Malobalik mező operátori feladatának átvételét.) Nyitott az is, ki áll a Jukosz helyére a Barátság-Adria projektben.
Kérdéseinkre a Lukoil moszkvai irodájában nem kívántak válaszolni, s lapzártánkig a Mol Rt.-től sem kaptunk választ.
Marad a Portfólió.hu kalkulációja: e szerint évi 3,4-7,9 milliárd forinttal nőnek a Mol költségei a szállítóváltás miatt ahhoz képest, ami a Jukosszal 2003-ban kötött szerződésben szerepelt. Számításaiban az internetes lap figyelembe vette a két szerződés közötti különbségek nyilvános részeit, s az olajpiac változását. Ezek alapján feltételezi, hogy a Lukoillal kisebb árdiszkontot tudott elérni a Mol, mint amekkorát a Jukosszal.
Akadozhatnak a Jukosz kereskedőcégének, a Petrovalnak a szállításai, mert a Juganszknyeftyegaz tavalyi eladása óta nem kap olajat a szibériai termelőtől - idézi a Bloomberg az érintett társaság tegnapi közlését. A Petroval a Mol mellett a PKN Orlennek és a Mazeikiu Naftának is szállított eddig. A lengyel cég a múlt nyár óta keres más olajbeszerzési forrásokat, a litvániai finomító ellátása ügyében pedig most tárgyal három olajcéggel az ország kormánya.