BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Sztrádaalap kohászati salakból

Mintegy 2,5 millió köbméter hasznosított ipari hulladék felhasználásával épülhet meg az M6-os autópálya Dunaújvárosig tartó szakasza, amely nagyjából 30 kilométer sztrádaalap elkészítéséhez elég. Másodlagos nyersanyagokat a sztráda további szakaszainál, valamint az M3-as és az M35-ös autópálya építéséhez is felhasználnak, emellett megkezdődött az M8-as majdani nyomvonala mentén fellelhető ipari hulladékok számbavétele is.

Múlt héten kezdte meg a dunaújvárosi acélműnél több évtized alatt felhalmozódott kohászati salak szállítását az M6-os autópálya építéséhez a Dunaferr Ferromark Kft. A Dunaferr Rt. mellék- és hulladékanyagok feldolgozásával foglalkozó leányvállalata decemberben kötött megállapodást az autópálya kivitelezésére megbízást nyert konzorciummal arról, hogy a sztráda alapjának elkészítéséhez részben a dunaújvárosi vállalatcsoportnál fellelhető kohászati salakot használják fel - közölte kérdésünkre Kissné Bogó Julianna. A Dunaferr Ferromark Kft. ügyvezető igazgatója elmondta: a másodlagos nyersanyagot - a rakodási költséget is beleértve - köbméterenként 550 forintos áron szállítják, ami lényegesen kedvezőbb az elsődleges termékek piaci áránál.

A megállapodás értelmében a Ferromark Kft. egyelőre 1,2 millió köbméter kohászati salak szállítására kapott megrendelést, további 1,3 millió köbméterre pedig opciót kötöttek le. A dunaújvárosi vállalkozás napi 3-20 ezer köbméter anyagot szállít, az építkezés ütemétől függően. A 2,5 millió köbméter másodlagos nyersanyag mintegy 30 kilométer sztráda alapjának elkészítéséhez elegendő, ám ezt nagyban befolyásolják a terepviszonyok is. A Ferromark Kft. korábban is értékesített már kohászati salakot: útépítésekhez 400 ezer, cementgyártáshoz pedig 300 ezer köbméter másodlagos nyersanyagot sikerült eladnia az elmúlt években. A cégnél az M6-os építői által lekötött mennyiség teljes felhasználása esetén is további mintegy kétmillió tonna kohászati salak marad meg, amelyet az M6-os Dunaújvárostól délre eső szakaszának, valamint az M6-os és az M8-as majdani csomópontjának építéséhez lehet majd felhasználni.

Ugyancsak az M6-os építéséhez tartozik, hogy a sztráda fővárosi bevezető szakaszán a töltés egy részét a Metallochemia gyártelepén felhalmozott veszélyes hulladékokkal szennyezett föld felhasználásával építik meg oly módon, hogy a veszélyes anyagot gyakorlatilag egy zárványba foglalják, ahonnan nem szivároghat ki szennyeződés.

Az M6-os mellett eddig az M3-as és az M35-ös sztráda építése kapcsán született megállapodás nagyobb mennyiségű másodlagos nyersanyag felhasználásáról az útalapok elkészítéséhez - mondta Erős György, az IHU Ipari Hulladékhasznosító Kht. vezetője. A tervek szerint az utóbbi autópályáknál összesen 1,2-1,5 millió köbméter ipari pernyét építenek be az útalapokba, amelyet Tiszaújvárosból szállítanak majd a beruházás helyszínére. Az ipari hulladékokból származó másodlagos nyersanyagok felhasználásával egyrészt óriási tájsebek tüntethetők el. Emellett el lehet kerülni a talajvizet védő agyag- és kavicsrétegek kitermelésére szolgáló új felszíni bányák nyitását is, miközben a legnagyobb korlátozó tényező a magas szállítási költség. A másodlagos nyersanyagok hasznosításának segítése érdekében az IHU-nál a közelmúltban annak a vizsgálatát is megkezdték, hogy milyen ipari hulladékok felhasználása jöhet szóba a majdani M8-as autópálya építésénél. A Szentgotthárd és Dunaújváros közötti szakaszon jelentős mennyiségű ipari hulladék lelhető fel, így most a vizsgálatok annak tisztázására koncentrálódnak, hogy ebből mekkora mennyiség az, amely gazdaságosan használható majd fel az újabb autópálya-szakaszok építésénél - tette hozzá Erős György. (NIG)

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.