Múlt héten kezdte meg a dunaújvárosi acélműnél több évtized alatt felhalmozódott kohászati salak szállítását az M6-os autópálya építéséhez a Dunaferr Ferromark Kft. A Dunaferr Rt. mellék- és hulladékanyagok feldolgozásával foglalkozó leányvállalata decemberben kötött megállapodást az autópálya kivitelezésére megbízást nyert konzorciummal arról, hogy a sztráda alapjának elkészítéséhez részben a dunaújvárosi vállalatcsoportnál fellelhető kohászati salakot használják fel - közölte kérdésünkre Kissné Bogó Julianna. A Dunaferr Ferromark Kft. ügyvezető igazgatója elmondta: a másodlagos nyersanyagot - a rakodási költséget is beleértve - köbméterenként 550 forintos áron szállítják, ami lényegesen kedvezőbb az elsődleges termékek piaci áránál.
A megállapodás értelmében a Ferromark Kft. egyelőre 1,2 millió köbméter kohászati salak szállítására kapott megrendelést, további 1,3 millió köbméterre pedig opciót kötöttek le. A dunaújvárosi vállalkozás napi 3-20 ezer köbméter anyagot szállít, az építkezés ütemétől függően. A 2,5 millió köbméter másodlagos nyersanyag mintegy 30 kilométer sztráda alapjának elkészítéséhez elegendő, ám ezt nagyban befolyásolják a terepviszonyok is. A Ferromark Kft. korábban is értékesített már kohászati salakot: útépítésekhez 400 ezer, cementgyártáshoz pedig 300 ezer köbméter másodlagos nyersanyagot sikerült eladnia az elmúlt években. A cégnél az M6-os építői által lekötött mennyiség teljes felhasználása esetén is további mintegy kétmillió tonna kohászati salak marad meg, amelyet az M6-os Dunaújvárostól délre eső szakaszának, valamint az M6-os és az M8-as majdani csomópontjának építéséhez lehet majd felhasználni.
Ugyancsak az M6-os építéséhez tartozik, hogy a sztráda fővárosi bevezető szakaszán a töltés egy részét a Metallochemia gyártelepén felhalmozott veszélyes hulladékokkal szennyezett föld felhasználásával építik meg oly módon, hogy a veszélyes anyagot gyakorlatilag egy zárványba foglalják, ahonnan nem szivároghat ki szennyeződés.
Az M6-os mellett eddig az M3-as és az M35-ös sztráda építése kapcsán született megállapodás nagyobb mennyiségű másodlagos nyersanyag felhasználásáról az útalapok elkészítéséhez - mondta Erős György, az IHU Ipari Hulladékhasznosító Kht. vezetője. A tervek szerint az utóbbi autópályáknál összesen 1,2-1,5 millió köbméter ipari pernyét építenek be az útalapokba, amelyet Tiszaújvárosból szállítanak majd a beruházás helyszínére. Az ipari hulladékokból származó másodlagos nyersanyagok felhasználásával egyrészt óriási tájsebek tüntethetők el. Emellett el lehet kerülni a talajvizet védő agyag- és kavicsrétegek kitermelésére szolgáló új felszíni bányák nyitását is, miközben a legnagyobb korlátozó tényező a magas szállítási költség. A másodlagos nyersanyagok hasznosításának segítése érdekében az IHU-nál a közelmúltban annak a vizsgálatát is megkezdték, hogy milyen ipari hulladékok felhasználása jöhet szóba a majdani M8-as autópálya építésénél. A Szentgotthárd és Dunaújváros közötti szakaszon jelentős mennyiségű ipari hulladék lelhető fel, így most a vizsgálatok annak tisztázására koncentrálódnak, hogy ebből mekkora mennyiség az, amely gazdaságosan használható majd fel az újabb autópálya-szakaszok építésénél - tette hozzá Erős György. (NIG)
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.