BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Helyzetkép

Magyarország

Magyarország nem válaszolt az Európai Bizottságnak a tavaly nyári határidőre, a 2003-as irányelv pedig úgy lép át a magyar jogrendbe, hogy az üzemanyagokra vonatkozó adózás a jövedéki törvényből nem került át a bioüzemanyagok felhasználását szabályozó törvénybe. A hatályos jövedékiadó-törvény a gázolajba kevert biodízelt és a benzinbe kevert bio-ETBE-t mentesíti az adózás alól. Magyarországon évente mintegy kétmillió tonna gázolajat és 1,5 millió tonna benzint használnak fel. Az idei kétszázalékos bioüzemanyag-részesedés eléréséhez 40 ezer tonna biodízelre és 30 ezer tonna etanolnak megfelelő ETBE-re lenne szükség. A helyzet azonban valószínűleg nem ilyen egyszerű. A repce a hűvös, nyirkos éghajlatot kedveli, ez azonban Magyarország csak igen kis részére jellemző. Ennek következménye az, hogy Ausztriában a termésátlag a duplája a magyarországinak, valamint az, hogy míg Ausztriában elég a "gazdaságos" gyártáshoz a jövedéki adó elengedése, addig nálunk literenként plusz 30 forintnyi támogatással sem volt "versenyképes" a biodízel az adózott gázolajjal szemben. Magyarország arról a "reményéről" tájékoztatta Brüsszelt, hogy ebben az évben az üzemanyag-forgalom 0,4-0,6 százalékát fedezzük természetes alapon.

Anglia

Anglia nem mondott nemet - de sokkal többet sem. 2005-re 0,3 százalékot jeleztek azzal, hogy a 2010-re szóló vállalást - az irányelv értelmében - ráérnek 2007 júliusában megmondani. Tavaly mintegy száz olyan benzinkút volt a szigetországban, ahol tiszta biodízelt forgalmaztak, az eladott mennyiség a teljes üzemanyag-forgalom 0,05 százalékát tette ki. Angliában literenként 20 penny adókedvezmény járt a biodízel forgalmazóinak. Ezt az idén kiterjesztenék a gázolajba kevert biodízelre és a benzinbe kevert bioetanolra is. A britek véleménye szerint ez elég az elterjesztéshez, nem akarnak adómentességet adni. A legcélszerűbbnek egyébként a használt sütőolajok biodízellé alakítását tartják, mert ez a legolcsóbb alapanyag.

Ausztria

Az osztrák üzemanyagpiac más jellegű, mint a magyar. Míg 2003-ban Magyarországon 1,4 millió tonna benzin és kétmillió tonna gázolaj fogyott, nyugati szomszédunknál a közlekedési szektor 2,2 millió tonna benzint és 5,7 millió tonna gázolajat fogyasztott. Ausztriában nincs iparialkohol-üzem, van viszont 13 biodízelüzem. Utóbbiak kapacitása igen nagy szórást mutat, évi 200 és 25 ezer tonna között mozog. Együttes kapacitásuk meghaladja a százezer tonnát, de 2003-ban csak 55 ezer tonnát termeltek, 90 százalékát ennek is exportálták. Ausztria Brüsszelnek küldött jelentésében azt vállalta, hogy 2005 áprilisától 2,5, 2007 áprilisától 4,3, 2008 áprilisától 5,75 százaléknyi biokomponens lesz a benzinekben és a gázolajban. Ehhez az kell, hogy ebben az évben 221, 2007-ben 317 ezer tonna biodízelt és 120 ezer tonna bioetanolt, 2008-ban pedig már 482 ezer tonna biodízelt és 150 ezer tonna bioetanolt forgalmazzanak.

Csehország

Csehországban jelenleg 14 biodízelüzem van, kapacitásuk két és 55 ezer tonna között mozog, az ország elméletileg mintegy 150 ezer tonna biodízelt tudna gyártani évente. Csehország alkoholgyártó kapacitása 165 ezer hektoliter. Az alkoholgyártást 2006-ra 174, 2010-re 220 ezer tonnára kívánják emelni, s ebben a két évben száz, illetve 120 ezer tonna biodízelt terveznek gyártani. Célként tűzték ki, hogy 2006-ban 2,75, 2010-ben 3,1 százalék legyen - energetikai alapon - a biodízel részesedése a gázolajhoz képest, míg a motorbenzinek esetében a bioösszetevők aránya 5,2, illetve 6,6 százalék lesz.

Németország

A német jelentés szerint a cél a kétszázalékos részesedés elérése, melyre jók a kilátásaik, mert 2003-ban már 1,4 százalékos volt ez az arány. A későbbiekre nézve nem neveznek meg konkrét számokat, viszont több hatalmas méretű biodízelüzem épül az országban, ahol az üzemanyagpiacon jelenleg 50-50 százalék a gázolaj és a benzin részesedése.

Szlovákia

A szlovák vállalás első pillanatra nagyon meglepő. Nemcsak 2005-re közöltek két százalékot, hanem a következő évekre folyamatosan növekvő részesedést, 2010-re már 5,7 százalékot. Ebben az évben 47 ezer tonna biodízelt, vagy 63,5 ezer tonna etanolt akarnak bekeverni gázolajba, illetve benzinbe, ezt 2010-re 152, vagy 205 ezer tonnára kívánják emelni. A szlovák kormány úgy gondolja, a maximum öt százalék biodízelt tartalmazó gázolajat - melyet adókedvezményben részesítenek - pirosra festik, és csak a mező- és erdőgazdálkodásban, vasúti és "közérdekű" célra lehet majd felhasználni. A benzinre ilyen vonatkozásban nem tartalmaz utalást a szlovák jelentés.

Spanyolország

Jelentésükben az a meglepő adat található, hogy 2003-ban a benzin 3,1 százalékát helyettesítették etanollal, a gázolajnak viszont csak 0,32 százalékát biodízellel, s ez összességében 1,1 százalék üzemanyag-helyettesítésnek felel meg. 2005-re ezt két százalékra ígérik, de nem mondták meg, ebből mennyi jut a benzinre, és mennyi a gázolajra. Későbbi időpontra jelzést sem tettek.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.