BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Az álomfőnök nem lehet Rambo-típus!

Törtető, követelőző és magányos Rambóként kicsi az esélye a sikerre egy mai főnöknek. Sőt, akkor is kudarcra van ítélve, ha képtelen a dicsérő szavakra. Igaz, legtöbbször a tulajdonosok, a felügyelőbizottság és a beosztottak is más típusú vezetőt szeretnének látni, de azért meg lehet felelni a különböző elvárásoknak.

Az ideális vezetővel szembeni elvárásokat a vállalat gazdasági helyzete, piaci környezete, stratégiája, illetve kultúrája is meghatározza. A jó vezető fogalma mást jelenthet a tulajdonosnak, a felügyelőbizottságnak, sőt egészen mást a dolgozóknak - állítja Simonyiné Tóth Judit, a Simonyi & Tóth Kkt. ügyvezetője.

A tulajdonosok szempontjából az ideális vezető az, akinek irányítása alatt elérik a kitűzött célokat, és a vállalat kiemelkedő gazdasági mutatókkal büszkélkedhet. Igaz, a nyereséges működésnek az alkalmazottak is érzik az előnyeit, de a dolgos hétköznapok közben másfajta, közvetlenebb munkakapcsolat igénye is megfogalmazódik bennük. Simonyiné Tóth Judit úgy látja, ezen a ponton a vezetők többsége hibázik. Többségük hiába rendelkezik kimagasló képességekkel, ha nem tud összeállítani egy jó felkészültségű, motivált csapatot. Törtető, követelőző és magányos Rambóként kicsi az esélye a sikerre.

A Csocsán Fivérek Vezetői Tanácsadó Iroda ügyvezetője szerint nem tűnik beosztottjai szemében ideális vezetőnek az, aki mindent megenged, és semmit sem kér számon. Csocsán Gyula szerint az alkalmazottak jelenős része elvárja az irányítást, az ehhez kapcsolódó igazságos elbírálást, sőt az egészséges mértékű többletmunkát serkentőnek érzi teljesítményére nézve. Bár az állásinterjúkon sokan úgy nyilatkoznak, elégedettek főnökükkel, mégis miatta váltanak állást. A legtöbb pályázó a vezető következetlenségét, delegálási és a viszszajelzési képességének hiányát említi, ha panaszának ad hangot - fogalmaz Hajdú Annamária pszichológus. Nem elég az építő kritika, elismerő szavakra is szükség van a munkatársi csapat motiválásához - hangsúlyozza. Ezekkel a legtöbb vezető elméletben tisztában van, a gyakorlatban azonban képtelen a feladatok egészséges leosztására vagy épp a dicsérő megjegyzésekre.

Kárpáti Emese, a Hilti Hungária Kft. HR-igazgatója a vezetők emberi kvalitásaira és a közösen előkészített döntések fontosságára helyezi a hangsúlyt. Véleménye szerint fontos, hogy az alkalmazottak emberként is elismerjék vezetőiket.

A főnököknek viszont nyitottnak kell lenniük kollégáik javaslataira, és gyakran kell kommunikálniuk velük. Optimális esetben ez a viselkedés stílusában, tartalmában emberi és őszinte, ez különösen akkor fontos, amikor a dolgozók munkáját értékeli. Kárpáti Emese szerint erre a nyitottságra van szükség egy-egy döntés előtt is, amelyet egy körültekintő vezető nem hoz meg az érintett beosztottak bevonása, meghallgatása nélkül. A HR-igazgató szerint kudarchoz vezethetnek a mindenről szóló, de effektív döntések nélküli hosszú megbeszélések, a munkához szükséges információk visszatartása s a rendszertelen és hiányos tartalmú általános kommunikáció az alkalmazottak felé.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.