Jól megy a világ sajtópiacának: tavaly globálisan két százalékkal emelkedtek a napilap-példányszámok - derül ki a Lapkiadók Világszervezetének (WAN) legfrissebb felméréséből. Az uniós kiadók többsége viszont nem örülhet: esetükben tovább folytatódtak a negatív tendenciák. Tavaly 0,7 százalékkal zsugorodtak a példányszámok, azok után, hogy az elmúlt öt évben hatszázalékos volt a visszaesés. A vezető európai lappiacok közül Németországban 2,11, Franciaországban 1,28 százalékkal estek az eladások, míg Nagy-Britanniában 4,43 százalékos példányszámcsökkenést regisztráltak. A helyzet súlyosságát jól jelzi az elmúlt öt év: a francia lapok kiadói 5,81, a németeké 7,73, a briteké pedig 11,41 százalékos visszaesést voltak kénytelenek elkönyvelni.
Kelet-Közép-Európában sem alakult sokkal jobban a piac. Csehországban, Szlovákiában, Magyarországon és Lettországban is kisebb lett az értékesített példányszám. Ötéves távlatban a legnagyobb veszteséget a szlovákok szenvedték el: a visszaesés 11,28 százalékot tett ki. Magyarországon 2000 és 2004 között 9,48 százalékos volt a zsugorodás a WAN adatai szerint; tavaly 4,55 százalékos volt a csökkenés. Lengyelország viszont kiemelkedő eredményt ért el: 2004-ben 15,2 százalékkal nőttek a példányszámok.
A WAN felmérése szerint tavaly egyébként globálisan naponta 395 millióan vásároltak újságot az 1999-es, évi 374 millió után. Az átlagos olvasótábort több mint egymilliárdra becsülik. A világ öt legnagyobb sajtópiaca közül három, a kínai, az indiai és a japán számára is növekedést hozott 2004. Timothy Balding, a WAN igazgatója hangsúlyozta: a korábbi évekhez mérten rendkívül kedvezően alakult az elmúlt 12 hónap az üzletág számára. Mint mondta: a javulásban nem csak a fejlődő országok piacai vették ki a részüket, hiszen az eladások sok helyütt emelkedtek.
A kedvező példányszámváltozásokat növekvő hirdetési bevételek kísérték. 2004-ben minden korábbinál nagyobb mértékben, 5,3 százalékkal emelkedtek a bevételek. A sajtó a televízió után továbbra is a második számú reklámpiaci szereplő. Az EU országaiban 4 százalékkal több bevétel folyt be a kiadókhoz, mint 2003-ban, az USA-ban pedig 3,93 százalékos reklámbevétel-növekedést értek el a kiadók.
A nyomtatott sajtónál sokkal jobban alakult a 2004-es év a lapok internetes oldalai számára. A látogatók száma 32 százalékkal nőtt tavaly, míg 2000 és 2004 között 350 százalékos volt az emelkedés.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.