BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Európai sajtópiac: tovább lefelé

Világszerte emelkedtek a napilapok példányszámai tavaly, kivéve az uniós sajtópiacot, ahol tovább tart a visszaesés - derül ki a Lapkiadók Világszervezetének felméréséből. A német piacon 2,11, Nagy-Britanniában 4,43 százalékos volt tavaly a visszaesés. Itthon is tovább zsugorodik a piac.

Jól megy a világ sajtópiacának: tavaly globálisan két százalékkal emelkedtek a napilap-példányszámok - derül ki a Lapkiadók Világszervezetének (WAN) legfrissebb felméréséből. Az uniós kiadók többsége viszont nem örülhet: esetükben tovább folytatódtak a negatív tendenciák. Tavaly 0,7 százalékkal zsugorodtak a példányszámok, azok után, hogy az elmúlt öt évben hatszázalékos volt a visszaesés. A vezető európai lappiacok közül Németországban 2,11, Franciaországban 1,28 százalékkal estek az eladások, míg Nagy-Britanniában 4,43 százalékos példányszámcsökkenést regisztráltak. A helyzet súlyosságát jól jelzi az elmúlt öt év: a francia lapok kiadói 5,81, a németeké 7,73, a briteké pedig 11,41 százalékos visszaesést voltak kénytelenek elkönyvelni.

Kelet-Közép-Európában sem alakult sokkal jobban a piac. Csehországban, Szlovákiában, Magyarországon és Lettországban is kisebb lett az értékesített példányszám. Ötéves távlatban a legnagyobb veszteséget a szlovákok szenvedték el: a visszaesés 11,28 százalékot tett ki. Magyarországon 2000 és 2004 között 9,48 százalékos volt a zsugorodás a WAN adatai szerint; tavaly 4,55 százalékos volt a csökkenés. Lengyelország viszont kiemelkedő eredményt ért el: 2004-ben 15,2 százalékkal nőttek a példányszámok.

A WAN felmérése szerint tavaly egyébként globálisan naponta 395 millióan vásároltak újságot az 1999-es, évi 374 millió után. Az átlagos olvasótábort több mint egymilliárdra becsülik. A világ öt legnagyobb sajtópiaca közül három, a kínai, az indiai és a japán számára is növekedést hozott 2004. Timothy Balding, a WAN igazgatója hangsúlyozta: a korábbi évekhez mérten rendkívül kedvezően alakult az elmúlt 12 hónap az üzletág számára. Mint mondta: a javulásban nem csak a fejlődő országok piacai vették ki a részüket, hiszen az eladások sok helyütt emelkedtek.

A kedvező példányszámváltozásokat növekvő hirdetési bevételek kísérték. 2004-ben minden korábbinál nagyobb mértékben, 5,3 százalékkal emelkedtek a bevételek. A sajtó a televízió után továbbra is a második számú reklámpiaci szereplő. Az EU országaiban 4 százalékkal több bevétel folyt be a kiadókhoz, mint 2003-ban, az USA-ban pedig 3,93 százalékos reklámbevétel-növekedést értek el a kiadók.

A nyomtatott sajtónál sokkal jobban alakult a 2004-es év a lapok internetes oldalai számára. A látogatók száma 32 százalékkal nőtt tavaly, míg 2000 és 2004 között 350 százalékos volt az emelkedés.

Google News Világgazdaság
A legfrissebb hírekért kövess minket a Világgazdaság.hu Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.