A hazai villamos-, járműipari és energetikai gyártás egyik meghatározó szereplője a Transelektro csoport, melynek egyik elődcége kutatói nevéhez fűződik az idén 120 éves transzformátor feltalálása és gyártása. A holdingként működő csoport egyik üzletága ma az iparra, a másik az ingatlanpiacra szakosodott.
Az ipari csoport három társaságból áll: ezek Ganz Transelektro Villamossági Rt., Ganz Transelektro Közlekedési Rt., valamint a Transelektro Energetikai és Környezetvédelmi Rt. Az ipari csoport tavalyi, 35 milliárd forintos árbevételének körülbelül 60 százaléka exportból származott.
A Ganz Transelektro Közlekedési Rt. (GTK) a MÁV villamos elővárosi motorvonat szállítására és karbantartására kiírt közbeszerzési tenderén a svájci Stadler AG legnagyobb magyarországi alvállalkozójaként és a magyar alvállalkozók koordinátoraként vesz részt. A FLIRT motorvonat gyártása részben, üzembe helyezése teljes egészben Magyarországon valósul meg. A GTK transzformátorokat és motorokat szállít a vonatokhoz, valamint koordinálja a belső terek kialakításában részt vevő kisebb alvállalkozókat. Az összeszerelést a MÁV Északi Járműjavító végzi majd. A GTK Rt. által koordinált magyar cégek beszállítói részesedése 20-23 százalékról indul, és elérheti a 40-42 százalékot. Ezzel lehetőség nyílik a teljes elektromos-elektronikus hajtáslánc hazai gyártására. A beruházással 2250 új magyar munkahely jön létre.
Székely Péter, a Transelektro csoport elnöke vállalatáról és a hazai ipar helyzetéről elmondta: a teljes magyar iparnak elengedhetetlen, hogy ki tudja használni az EU 2007-2013-as gazdálkodási időszakában megszerezhető támogatásokat. Ismert, hogy ezen időszakban a közbeszerzéseken 8 ezer milliárd forintnyi uniós finanszírozás kerülhet az országba, ám csak azzal a feltétellel, ha ezt a magyar kormány ugyanilyen összeggel egészíti ki.
"Nagyon kritikus témának tartom a hazai közbeszerzés kérdését - jelentette ki lapunknak Székely Péter. - Nem mindegy, hogy az így összesen 16 ezer milliárd forintnyi beruházást hazai, vagy külföldi cégek valósítja-e meg. A fővállalkozónak a kivitelezésen felül számos más feladata van, például a tervezés, a szerelésvezetés, egyéb szervezések. Mégis előfordulhat, hogy Magyarországon olyan hazai cég szorul alvállalkozói pozícióba, amely egyébként fővállalkozói teendők ellátására képes."
A költségvetési befizetési arány is egészen más a hazai és a külföldi szállító esetében. Ha külföldi szállít valamely energiaipari berendezést, annak 1-2 százaléka kerül az államkaszszába, ám ha hazai, akkor 35-40 százaléka kerül befizetésre adók formájában.
Nem mindegy az sem, hogy a gyártás során itteni vagy külföldi munkaerő jut-e munkához.
"A sikeres külföldi szerepléshez belföldön is sikeresnek kell lenniük a cégeknek"'''' - szögezte le Székely Péter.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.