Áttörésre számít a jövő évben az internet alapú (IP) telefonrendszerek céges felhasználásában Magyarországon Tóth Ottó, a NextiraOne Magyarország Kft. ügyvezető igazgatója. Ebben döntő szerepet játszhat, hogy 2005 végén várhatóan számottevő mértékben csökkentik a készülékek árát a gyártók - hangzott el az informatikai és a távközlési rendszerek integrációjával foglalkozó társaság sajtótájékoztatóján. Gyorsíthatja a váltást az is, hogy nagyobb megrendelések esetén a szállítók akár hatvan százalék körüli árengedményt is felkínálhatnak az internet alapú telefonrendszer vásárlójának. Létezik már olyan konstrukció is Magyarországon, amelynek keretében havi nettó háromezer forintba kerül az adott vállalatnak egy IP alapú mellék, ha hároméves szerződést köt. A céges hálózaton kívüli hívások telefonköltségét ez az összeg nem tartalmazza. Lassíthatja azonban az internetes telefónia terjedését, hogy a szabványosítást tekintve jóval elmarad a hagyományos rendszerektől, azaz a gyártók termékei, különböző eszközei nem mindig képesek együttműködni. Emellett viszonylag magasak az IP alapú rendszerek telepítési költségei, és a megbízhatóságot, a forgalom kezelését, illetve a biztonságot illetően is vannak még bizonytalanságok.

A nemzetközi felmérések szerint 2008-ra a világ vállalati telefonrendszereinek 44 százaléka már IP alapú lehet. Bár Magyarországon a hagyományosról internet alapú telefonálásra történő átállás a cégek körében lassabb, mint Nyugat-Európában vagy az Egyesült Államokban, 2008-ra az újonnan értékesített mellékek fele az új technológiát képviseli majd - véli Tóth Ottó. Jelenleg a hazánkban évente eladott mintegy százezer új mellék tíz százaléka IP alapú, és főként a nemzetközi cégek magyar érdekeltségei, illetve a nagyvállalatok választják ezt a megoldást. Az IDC piackutató cég adatai szerint tavaly az IP-telefonok európai piaca 1,51 milliárd dollár volt, amely az idén ötven százalékkal nő.