Remek, vadonatúj fejlesztésű dízelmotorral látta el a Toyota az éppen két éve bemutatott második generációs Avensist. A kétféle, 150, illetve 177 lóerős kivitelű, 2,2 literes, teljesen alumíniumból készült D-4D motorhoz illesztett, szintén új hatfokozatú váltómű tovább javítja az átlagfogyasztást.

Az új motorok nem előzmény nélkül születtek: 2001-ben a Toyota a Yarisba épített 1,5 literes benzinmotorblokkját használta föl az 1,4 literes D-4D dízelmotor alapjaihoz. Így a 2,2 literes D-4D dízelmotorok alapja is egy Otto-motor volt, ezért könnyebb, mint a szokványos öntöttvas blokkal készült erőforrások.

A motorok gazdaságossága és csekély zaj- és vibrációs szintje mögött a kis sűrítési arány áll. A régi idők 22:1 és 21:1 sűrítési aránya már visszavonhatatlanul a múlté. A közvetlen befecskendezési technológia révén az arányszámok folyamatosan csökkentek, s a Toyota most elérte, hogy a 177 lóerős 2.2 D-4D a 15,8:1-es értékével a világ legkisebb sűrítésű, sorozatgyártású dízelmotorja. A 150 lovas változat sem szégyenkezhet a maga 16,8:1-es értékével. A kisebb sűrítési arány azt jelenti, hogy a motornak kevesebb munkát kell végeznie, amikor összepréseli az üzemanyag-keveréket. Ezáltal nőtt a hatásfok, azaz nagyobb lesz a teljesítmény, s csökken az üzemanyag-fogyasztás.

Ha csökkentjük a kompressziót az égéstérben és a hengerben, akkor lehetséges lesz az egyes robbanások okozta zaj és vibráció mérséklése is. Így könynyebb mozgó alkatrészek kerülhettek a motorba. Az ilyen alacsony sűrítési arány azonban csak az olyan különleges technológiák alkalmazásával érhető el, mint az új generációs common rail rendszer vagy a kerámia izzítógyertyák.

A Toyota a kerámia izzítógyertyák új generációjával látta el az erősebbik motorváltozatot, amelyek 100 fokkal magasabb hőmérséklet elérésére képesek, így csökken a károsanyag-kibocsátás, illetve könnyebb és - alacsony hőmérsékleten gyorsabb - a hidegindítás.