A vártnál korábban, akár már 2008-ban átveheti a Toyota a General Motorstól (GM) a világ legnagyobb autógyártójának címét - idézi az Automotive Industry Data (AID) iparági elemzőt a Financial Times Deutschland. Eredetileg 2010-re prognosztizálták az "őrségváltást", ám az amerikai autógyártó múlt heti bejelentése miatt, miszerint radikális fogyókúrának vetik alá a céget, két évvel előbbre hozták a dátumot. Mint ismert, a vezetés tervei szerint a GM számos amerikai gyárát bezárja, 25 ezer embert pedig leépít - mindez az AID becslései szerint egymillió gépjárművel csökkentheti az éves termelést, amely így hétmillió alá eshet.

A Toyota viszont a következő években is folytathatja száguldását, amely tavaly 10 százalékot jelentett globálisan, s 20 százalékot az Egyesült Államokban - jósolja az AID. A Toyota ráadásul a továbbra is rendkívüli növekedési potenciált rejtő kínai piacon is kezdi beérni a GM-et: míg a japán autógyártó 85 ezerrel növelte eladásait 2005 első öt hónapjában az előző év hasonló időszakához képest, az amerikaiak értékesítése 130 ezerrel visszaesett.

Hazánkban 1992 elején kezdte meg importőri tevékenységét a jelenleg 23 Toyota- és egy Lexus-márkakereskedővel dolgozó japán márka. A 3-3,5 százalékos piaci részesedés évei után 2000-ben már 5,5 százalékot ért el a Toyota, amelynek magyarországi piacrésze azóta is folyamatosan meghaladja az európai átlagot. Az elmúlt évben például története legjobb, 14 054 darabos értékesítési eredményével a Toyota 6,1 százalékos szeletet hasított ki a magyar gépjárműpiacon.

Az 50-50 százalékban a Toyota Motor Marketing Europe, illetve a Toyota cégcsoport kereskedőháza, a Toyota Tsusho tulajdonában lévő képviselet, a Toyota Motor Hungary a napokban avatta fel másfél milliárd forintos költséggel épült, nettó 4500 négyzetméteres új székházát Budaörsön, amely az irodák mellett egy kelet-európai oktatási központnak is otthont ad. (VG)