A vezető mobilkészülék-gyártók Magyarországon az év második felére teszik az első nagyobb kampányok elindulását. A piackutatók szerint azonban még a hazai szolgáltatás tervezett év végi beindulását követő első két negyedév is a tapogatózás időszaka lehet a készülékcsere szempontjából. Az évi 2,0-2,5 millióra tehető magyar mobiltelefon-piacon az idén várhatóan néhány tíz ezer új generációs modell talál gazdára. Mindenesetre a Sony Ericsson és a Motorola év eleji bejelentését követően az elmúlt hetekben több szállító is jelezte, hogy a nyár közepétől több új 3G-modellel is megjelenik. A Nokia három készüléket is tervez piacra dobni az év második felében - jelentette be Imfred de Jong, a Nokia Hungary Kft. ügyvezető igazgatója. Köztük lesz olyan, amely a hagyományos telefonfunkciók mellett az irodai profilban, egy másik több gigabyte-nyi tárolókapacitással a zenelejátszásban, míg a harmadik két megapi-xeles felbontású kamerájával a fényképezésben erős. A cég 6680-as modellje bizonyult a legutóbbi európai 3G-modell-teszten a jelenleg kaphatók között a legjobbnak.

Az elsők között akarnak ott lenni a piacon a távol-keleti gyártók is. A dél-koreai Samsung, amely a magyar mobilkészülék-piac harmadik-negyedik legnagyobb szereplője, az év második felében ugyancsak három új harmadik generációs (3G-) telefonnal készül megjelenni. Agresszív növekedést tervez a hazai mobilpiacon a másik dél-koreai gyártó, az LG is. Ken D. Seo, a hazai leányvállalat GSM/UMTS-részlegének igazgatója ez év végére nem kisebb célt tűzött ki maga elé, mint hogy az LG az itteni készülékpiac harmadik-negyedik legnagyobb szereplője lesz a jelenlegi hatodik-hetedik helyett. Masszív megjelenésre az év második felében számít, akkor hat-hét új modellt tervez piacra dobni, köztük a harmadik generációs termékeket is.

A nyugat-európai mobilkészülék-piac az idén is legalább 12 százalékos növekedésre számíthat - derül ki az IDC amerikai piackutató cég legfrissebb jelentéséből. A fő hajtóerő a múlt évhez hasonlóan az újgenerációs és a kéziszámítógépekkel integrált okostelefonok (smart phone) iránti igény látványos felfutása.

A megnövekedett készülékcserét a múlt év végén az új 3G-szolgáltatások beindulása generálta a nyugat-európai mobilpiacon, ahol tavaly összesen 144 millió készülék talált gazdára, amely az egy évvel korábbihoz képest 19 százalékos bővülést jelentett. A karácsonyi időszakban beindított számos új 3G-szolgáltatás nyomán az adott negyedévben 850 százalékkal nőtt az új generációs készülékek értékesítése. Az UMTS-telefonok aránya hat százalékra nőtt az egy évvel korábbi egyről. Az IDC szerint a 3G-típusok részesedése a teljes nyugat-európai mobilkészülék-piacból 2005-ben 13 százalékra nőhet, a nagy szolgáltatók idei újabb 3G-kampányának köszönhetően.

Az okos telefonokból a múlt év folyamán 40 százalékkal növelhették eladásaikat a készülékgyártók, ennek ellenére ezen típusú telefonok penetrációja meglehetősen alacsony, a teljes piac négy százalékára rúg. Az viszont a jövőre nézve jellemző tendencia, hogy a hagyományos mobiltelefonokból a piac bővülése csupán 18 százalékos volt 2004-ben.

Az IDC szerint az idén ismét nagyon attraktív lesz a kínálat a szóban forgó készüléktípusokból, emiatt a piac bővülése elérheti akár a 70 százalékot, s ez a smart phone arányát hat százalék fölé emelheti.

A piackutatók úgy látják, hogy 2004-ben az új mobilkészülékek vásárlásánál elsősorban még a dizájn és általában a hardverrész számított, 2005-ben a mobil-médiatartalmak jelentőségének előtérbe kerülésével a szoftver számítógéppel való könnyebb szinkronizálása számít majd a cserénél.