Különleges találkozásnak köszönheti Monika Elling, hogy megvalósíthatja azt, amelyre régóta vágyott. A magyar származású üzletasszony gyermekként került az USA-ba. Az egyetem után hirdetési ügynökségnél dolgozott, majd életmódmagazinok hirdetési vezetője lett, és 1992-1999 között a Magyar-Amerikai Kereskedelmi Kamara elnökeként tevékenykedett Amerikában. Már akkor a fejébe vette, hogy a magyar bor lehet az az attraktív termék, amely Amerikában hazánk védjegyévé válhat. Elképzelését akkor idehaza közöny fogadta.

Igencsak meglepődött, amikor Kovács Nimród, a Monarchia Borászati Kft. többségi tulajdonosa - aki korábban évtizedeket töltött az USA-ban - azzal kereste meg, hogy az általuk forgalmazott minőségi borok amerikai bevezetésében vállaljon szerepet. Ez lett a kezdete a nagyon sikeres és gyorsan fejlődő üzleti kapcsolatnak.

Monika Elling kulcskérdésnek tartja, hogy a sajátjai mellett a hazai partnerek által készített borokat is forgalmazó Monarchia tulajdonosának nem kellett megmagyarázni: a világ legnagyobb piacán csak az egyedi ízvilág és a tartós minőség hozhat eredményt, miután az USA-ban senki nem ismeri a magyar sztárborászok idehaza védjegynek számító nevét, amellyel nálunk ideig-óráig még a gyengébb minőség is eladható.

Az Újvilágban a hatalmas választék mellett a finanszírozási hátránnyal is meg kell küzdeni: amíg az olasz vagy a spanyol pincészetek 150-180 napos hitelt adnak a kereskedőknek, a tőkeszegény magyar borászatok szinte azonnal szeretnék viszontlátni a pénzüket.

A szakma hazai széttagoltságát, a hosszú távú építkezés hiányát jelzi, hogy míg a bor világpiacán a tíz dollár alatti árkategóriájú szegmensben egyre inkább meghatározó ausztrálok 25 éves terv alapján dolgoznak (az öt-tíz éves stratégia minden jelentősebb bornagyhatalomnál megszokott), Magyarországon a termelők többsége a maga feje után menve, az egyéni érvényesülést keresve alakítja rövid távú üzletpolitikáját.

A tudatos amerikai piacépítés egyik fontos állomásaként a magyar Monarchia, az amerikai Matt Brothers kereskedőcéggel fuzionálva, Monarchia Matt International néven Floridától Washingtonig, Texastól Kaliforniáig, kulcsfontosságú új piacokon jelenhetett meg a termékeivel. A stratégia világos: válogatott minőségű, versenyképes - húsz dollár körüli - áron kínált termékekkel a felső középosztály tagjait kívánják megcélozni, nem titkolva: ha az amerikai piacon sikereket érnek el, az a világ többi részén is jó ajánlólevél. A határozott piaci fellépés fontos eszköze az internet, amely céltudatos alkalmazással rendkívül olcsó és hatékony marketingeszköznek bizonyul az elektronikus információszerzésre és vásárlásra nyitott amerikai piacon. De legalább ennyire fontos a cégvezetés és a kereskedelmi csapat közötti hatékony kapcsolattartás és együttműködés.

Monika Elling szerint a borpiac is olyan terület, ahol rendkívül nagy szerepe van a kapcsolati tőkének és a szakmai bizalomnak, hiszen a fogyasztók szívesen próbálják ki az új, egzotikus ízeket. Mindez a minőségi magyar borok számára akár még versenyelőnyt is biztosíthat egy ideig. Nem véletlen, hogy miközben a cég portfóliójában a magyar borok alig több mint 20 százalékot képviselnek, a forgalmuk az idén januárban már a 25 százalékot is elérte.

Az üzletasszony, aki kéthavonta egy-két hetet Magyarországon tölt, hozzáteszi: tisztában vannak a növekedés veszélyeivel, ezért csak akkor nyitnak az újabb piacok felé, ha ehhez a minőségi magyar borok is elegendő mennyiségben állnak majd rendelkezésre.