Az olasz távközlési társaság, a Telecom Italia (TI) komoly erőket mozgat meg a harmadik generációs hálózat fejlesztéséhez: 14 milliárd eurót fektet a következő években mobilüzletágába. Ez is jelzi, az UMTS-rendszerben (Universal Mobile Telephone Service) komoly növekedési potenciált lát Európa ötödik legnagyobb távközlési cége. A TI várakozásai dinamikus bővülést vetítenek előre, meglátása szerint ugyanis 2007-re mobilszolgáltatója (Telecom Italia Mobile) ügyfeleinek több mint a fele a 3G-szolgáltatást használja majd, ami 18,7 milliónyi telefonvonalat jelentene, és ami az olasz 3G-ügyfelek felét is jelentené egyben. Viszonyításképpen: az elmúlt esztendőben Olaszországban a 63,2 milliónyi mobilkészüléknek mindössze 7 százalékát jellemezte az UMTS-technológia.

Eddig azonban a legnagyobb szeletet korántsem a piacon korábban megjelent mobilszolgáltatók hasították ki a 3G-szegmensből, hanem a kívülállónak számító, a hongkongi Hutchison Whampoa érdekeltségébe tartozó 3 Italy. A társaság azon túlmenően, hogy 2003 végén elsőként kínálta az UMTS-technológiát az olasz mobilpiacon, jól megválasztotta stratégiáját is. A mobilcég Olaszország mellett Nagy-Britanniában, Svájcban, Dániában, Ausztriában, Ausztráliában és Hongkongban terjeszkedik, s mindenhol kizárólag a 3G-piacra koncentrál, a GSM-szegmensben sehol sincs jelen. Ez pedig előnyt jelent a jelenlegi helyzetben, amikor a harc nem csupán a piaci szereplők között zajlik, hanem a régi és az új, azaz a GSM- és az UMTS-technológia között.

A 3G-rendszer elterjedése tehát a mobilkészülékek terén is komoly átalakulást vetít előre. Jelenleg átlagosan kétévente váltják le készülékeiket az ügyfelek - a nagyobb klienseknél ez már egy évhez közelít -, s a várakozások szerint egyre többen cserélik középtávon a rádiótelefonjukat 3G-készülékekre. A Telecom Italia Mobile (TIM) vezérigazgatója, Marco de Benedetti meglátása szerint az év végén a mobilkészülék-értékesítésük közel 50 százalékát már a 3G típusúak teszik ki, 2007-re pedig már több mint 70 százalékra rúg az arányuk.

Felvetődik a kérdés: az UMTS-rendszerek térnyerésével párhuzamosan miként változnak az erőviszonyok az olasz mobilpiacon. A szolgáltatók piaci részarányai ugyanis egy ideje már a stabilizálódás jeleit mutatják, bár ez korántsem zárja ki, hogy a TIM 43 százalékos szelete az elkövetkező években lemorzsolódjon, különösen a nagy ügyfelek körében, ahol 70 százalékos részarányt tud felmutatni.

A Hutchison Whampoa érdekeltségébe tartozó 3 Italy harmadik generációs szegmensben való megjelenését kissé késve követte a három olaszországi mobilszolgáltató, a TIM, a Vodafone Group és a Wind, ám a tervszámaik annál agresszívebb bővülésről tanúskodnak. A Vodafone - amely tavaly novemberben 13 országban egy időben indította el UMTS-szolgáltatását - 2006. márciusig összesen tízmillió 3G-ügyfelet szeretne felmutatni.

Melyik társaság haraphatja ki a legnagyobb szeletet az olasz piacból? A siker alapvetően a díjakon múlik, s nem a szolgáltatásokon - mutatnak rá a Goldman Sachs szakemberei egyik elemzésükben, amelyben kihangsúlyozzák azt is: komoly térnyerésre hivatott ez az új technológia. A Vodafone 3G-szolgáltatásai keretében többek között a Premier League meccseit és egyéb sportközvetítéseket kínál, s az ügyfelek betekintést nyerhetnek az olasz hírügynökség, az Ansa gazdasági és más híreibe is, ám az érdeklődőkre alighanem meggyőzőbben hatottak a kedvező díjcsomagok. A Vodafone tavaly például azonos díjért kínálta a videohívást, mint a normál telefont, s az előfizetők - meghatározott ideig - ingyen nézhették a tévét a mobilon keresztül. Jelenleg számottevő kedvezménnyel várja a mobilszolgáltató az újonnan belépőket, míg a bizalmatlanoknak egy két hónapos próbaidőszakot kínál. Hasonló a mézesmadzag a TIM-nél is, az egy hónapos próbaidőre ráadásul minimális költséget számolnak fel, nem beszélve az ingyenes telefonbeszélgetésekről. A Hutchison Whampoa érdekeltségébe tartozó 3 Italy díjai azonban továbbra is messze a legjobbak az olasz piacon, s ezt a mobilszolgáltatói piac három másik szereplője már aligha hagyhatja figyelmen kívül - mutatnak rá az UBM elemzői. A 3 Italy ugyanis immáron ötszázalékos szeletet hasít ki az olasz mobilpiacból, ráadásul kizárólag 3G-szolgáltatásaival.

Éles versenyre számítottak már tavaly karácsonykor is a szakértők az UMTS-piacon, ám úgy tűnik, ez áthúzódott az idei évre. A szolgáltatás díjainak mérséklődésével és a termékpaletta bővülésével párhuzamosan - mint például videotelefon, gyors adatátvitel - a prognózisok szerint egyre több ügyfél teszi le a voksot az új technológia mellett. Az év végére pedig az eladások különösen meglódulhatnak, s ez egyúttal némi előrejelzést is adhat a karácsonyi ajándékozás slágertermékére vonatkozóan.