Jelentős változásokat él át Magyarország meghatározó angol nyelvű hetilapja, a Budapest Business Journal (BBJ). Tizenhárom év után a közelmúltban távozott posztjáról Stephen O'Connor, a BBJ-t jegyző Új Világ Lapkiadó Kft. ügyvezető igazgatója. A luxemburgi székhelyű Medial European Communications Holding SA tulajdonában lévő angol nyelvű hetilapot a szakmában emblematikus személyiségként nyilvántartott vezető mellett több szerkesztőségi tag, közte a főszerkesztő is elhagyta.

Az üzleti lap számára rosszul indult az év: a 2004 utolsó negyedében elért 3974 értékesített példányról ugyanis ez év első három hónapjára 1298-ra esett a darabszám, miközben a lapot 10 ezer példányban nyomják. A tavaly novemberben indított magyar nyelvű változat példányszámát egyelőre nem auditálja a Matesz. Az új főszerkesztő, Kurcz Adrienne tájékoztatása szerint a kiadó a tavalyi évet valamivel több mint 300 millió forintos bevétellel zárta, alacsony profit mellett, ha nem számítják bele a novemberben indított Magyar BBJ befektetésének költségét.

Kurcz Adrienne hangsúlyozta: az ősztől megújul az angol nyelvű BBJ, bővül a tartalom és az oldalszám is, a Magyar BBJ pedig önállóbb lesz majd tartalmában. A magyar nyelvű változat - amelynek a debütálás jól sikerült, a felfutást azonban csökkenés követte - a jövőben a vállalatirányítók mellett a középvezetőket is igyekszik megcélozni - mondta a főszerkesztő.

Az idegen nyelvű hetilapok piaca várhatóan tisztulni fog a jövőben - jelezte érdeklődésünkre Jan Mainka, az angol nyelvű The Budapest Timest és a német nyelvű Budapester Zeitungot kiadó Budapest-Zeitung Kft. tulajdonosa. Mint mondta: csak azok lesznek képesek fennmaradni, akik a költségeiket kellő mértékben tudják racionalizálni, a hirdetési piacon pedig jó ajánlatokkal állnak elő. Szerinte Magyarországon 10 ezer angol és 10 ezer német ajkú külföldi él, és ha hozzáveszi az idelátogató turistákat, akkor is túlzott az öt angol és német nyelvű hetilap piaci jelenléte. Allan Fraser, a kiadó ügyvezető igazgatója jelezte azt is: a reklámpiac egyre inkább árérzékennyé válik az idegen nyelvű lapok szegmensében, ezért a hirdetők alaposan megnézik, melyik idegen nyelvű lapban jelennek meg, de úgy véli, képesek lesznek tovább erősíteni pozíciójukat a hirdetési piacon, és valamelyest növelni is tudják majd a példányszámot. A kiadó működésével kapcsolatban jelezték: tavaly 104 millió forintos árbevételt értek el, némi nyereség mellett. Lapjaikat 10-10 ezer példányban nyomják, a Matesz a harmadik negyedévtől már auditálja azokat - mondta a vezető. A kiadó júliusban egy új életstílus-magazinnal lép piacra, amely az M2 ingatlanos kiadványukhoz hasonlóan havilap lesz. Emellett pedig meglévő német és angol nyelvű hetilapjukat havonta kisebb formátumban is kiadják, ingyenesen.

A The Budapest Sunt kiadó Lapcom Kft. ugyanakkor nemcsak Magyarországon, hanem külföldön is terjeszkedik. A társaság mögött erős nemzetközi tulajdonos áll, az Associated Newspapers (AN) jegyzi például Angliában az egyik legnagyobb napilapot, a Daily Mailt. Magyarországon a Lapcomon keresztül érdekeltségébe tartozik többek között a Kisalföld és a Dél-Magyarország című megyei lap, valamint számos hírújság. A Lapcom az AN kelet-közép-európai központja lett - jelezte érdeklődésünkre Varga László, a The Budapest Sun kereskedelmi igazgatója. Mint mondta: Szlovákiában már a magyarországi központ irányításával vásárolták meg az Aviso nevű hirdetési lapot, Bulgáriában és Romániában pedig országos napilapot terveznek venni.

A The Budapest Sunnal kapcsolatban jelezte, a cél megtartani a közéleti jelleget a jövőben is. A vezető úgy véli, fontos, hogy a hírújságon túlmenően szórakozás/életstílus tartalmakat is adjanak. Jelezte azt is: 50 ezer fölötti olvasójuk 48 százaléka hölgy. A kiadó a hirdetési szegmensek kiszélesítésével új piacokra próbál betörni, ehhez a folyamatos példányszámemelés és az új terjesztési irányvonalak is segítséget nyújtanak. A tartalmában minden korosztályt és az üzleti szféra igényét kiszolgáló lap a bulvárosabb témákban is próbál információkat nyújtani - jelezte a vezető.

A hirdetési piac visszaesését érzik a legnagyobb múltú magyarországi idegen nyelvű lapnál, a Pester Lloydnál, amely általános témájú, de erős kulturális vonallal is jellemezhető, német nyelvű kiadvány. Halmai Anikó, a kiadó Buda-Pester-Lloyd Kft. társtulajdonosa jelezte: kevesebb a hirdetésük, mint korábban, de általában jellemző volt eddigi működésük során, hogy a választások előtti évben picit beáll a piac - mondta a kiadóvezető posztot is ellátó Halmai Anikó. A társaság tavaly 100 millió forintos bevételt produkált, ennek 30-40 százaléka az előfizetőktől származik. Mint mondta: szinte minden évben szükséges a négy tulajdonos magánszemélynek támogatnia a lap működését. Jelzése szerint a nagy múltú hetilapot - amelyet a Matesz nem auditál - 10 ezer példányban terjesztik, ennek legnagyobb részét értékesítik, míg az előfizetők száma hétezer körüli. Több mint 30 százalékuk külföldön él. 90-120 ezer hazai olvasójuk zömét a követségek munkatársai, minisztériumok dolgozói és vállalatvezetők teszik ki.