BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Sörpiac: előz az üvegcsomagolás

Immár egyértelművé vált, hogy trendforduló következett be a sörpiacon, az üvegpalackban árult termékek aránya ugyanis ismét kezdi megközelíteni a fémdobozos kiszerelésben forgalomba hozottakét. A piaci tendencia megfordulása az év elején bevezetett termékdíjas módosítások hatására következett be, s úgy tűnik, egyelőre a hazai gyártók profitálnak a változásból.

Hónapról hónapra növekszik az üveges kiszerelésű sörök részaránya a kiskereskedelemben az év eleje óta, miközben a dobozos termékeké folyamatosan csökken. Az ACNielsen piackutató kiskereskedelemben elvégzett elemzése szerint az európai uniós csatlakozást követően a dobozos sörök aránya néhány hónap alatt 48-ról 63 százalékra ugrott, amellyel egy időben az üvegpalackban árult termékek aránya 52-ről 36 százalékra esett vissza. Ugyanakkor a tendenciában januárban éles törés következett be, s azóta az üveges sörök aránya 44 százalékra emelkedett, miközben a fémdobozos kiszerelésben forgalomba hozott termékek aránya 54 százalékra csökkent.

Az ACNielsen megállapítása szerint a változás egyértelműen arra vezethető vissza, hogy a környezetvédelmi termékdíjakról szóló törvény értelmében januártól az italtermékek gyártóinak és importálóinak, valamint a kereskedőknek a csomagolási termékdíjon felül pluszdíjtételt kell fizetni, amely alól csak akkor szerezhetnek mentességet, ha termékeik meghatározott arányát - a sörök esetén 65 százalékát - újratölthető csomagolásban értékesítik.

A változtatás alaposan átrendezte a sörárakat: a kiskereskedelemben a fémdobozos sör literenkénti ára a tavaly májusi 268 forintról az idén májusra 275-re emelkedett, miközben ezzel párhuzamosan egy liter üveges sör fogyasztói átlagára 272 forintról 264-re csökkent. Emellett a kereskedő cégek többsége úgy formálta termékpolitikáját, hogy az üveges sörökre vonatkozó 65 százalékos elvárást mindenképpen teljesíteni tudják a termékdíjfizetés elkerülése érdekében.

Az év eleje óta érvényesülő piaci folyamatból a hazai sörgyártók egyelőre profitáltak. Tavaly május 1-jét követően - a dobozos sörök térhódításával párhuzamosan - az importtermékek részaránya növekedett, ám januárban itt is megfordult a trend, s azóta 26-ról 22 százalékra csökkent az import aránya.

Úgy tűnik, hogy a termékdíjas változtatás visszaállította azt a korábbi helyzetet, amikor a fogyasztóknak a dobozos sörökért többet kellett fizetni. Igaz, ez a hatás elsősorban az alacsony árkategóriájú termékeknél jelentkezik, s ez részben arra vezethető vissza, hogy a kereskedők is leginkább a nagy volumenben értékesített olcsó termékeknél igyekeznek az üvegpalackos sörök irányába elmozdítani a fogyasztást - fogalmazott Fehér Imre, a Borsodi Sörgyár Rt. kommunikációs igazgatója. (NIG)

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.