BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Sörpiac: előz az üvegcsomagolás

Immár egyértelművé vált, hogy trendforduló következett be a sörpiacon, az üvegpalackban árult termékek aránya ugyanis ismét kezdi megközelíteni a fémdobozos kiszerelésben forgalomba hozottakét. A piaci tendencia megfordulása az év elején bevezetett termékdíjas módosítások hatására következett be, s úgy tűnik, egyelőre a hazai gyártók profitálnak a változásból.

Hónapról hónapra növekszik az üveges kiszerelésű sörök részaránya a kiskereskedelemben az év eleje óta, miközben a dobozos termékeké folyamatosan csökken. Az ACNielsen piackutató kiskereskedelemben elvégzett elemzése szerint az európai uniós csatlakozást követően a dobozos sörök aránya néhány hónap alatt 48-ról 63 százalékra ugrott, amellyel egy időben az üvegpalackban árult termékek aránya 52-ről 36 százalékra esett vissza. Ugyanakkor a tendenciában januárban éles törés következett be, s azóta az üveges sörök aránya 44 százalékra emelkedett, miközben a fémdobozos kiszerelésben forgalomba hozott termékek aránya 54 százalékra csökkent.

Az ACNielsen megállapítása szerint a változás egyértelműen arra vezethető vissza, hogy a környezetvédelmi termékdíjakról szóló törvény értelmében januártól az italtermékek gyártóinak és importálóinak, valamint a kereskedőknek a csomagolási termékdíjon felül pluszdíjtételt kell fizetni, amely alól csak akkor szerezhetnek mentességet, ha termékeik meghatározott arányát - a sörök esetén 65 százalékát - újratölthető csomagolásban értékesítik.

A változtatás alaposan átrendezte a sörárakat: a kiskereskedelemben a fémdobozos sör literenkénti ára a tavaly májusi 268 forintról az idén májusra 275-re emelkedett, miközben ezzel párhuzamosan egy liter üveges sör fogyasztói átlagára 272 forintról 264-re csökkent. Emellett a kereskedő cégek többsége úgy formálta termékpolitikáját, hogy az üveges sörökre vonatkozó 65 százalékos elvárást mindenképpen teljesíteni tudják a termékdíjfizetés elkerülése érdekében.

Az év eleje óta érvényesülő piaci folyamatból a hazai sörgyártók egyelőre profitáltak. Tavaly május 1-jét követően - a dobozos sörök térhódításával párhuzamosan - az importtermékek részaránya növekedett, ám januárban itt is megfordult a trend, s azóta 26-ról 22 százalékra csökkent az import aránya.

Úgy tűnik, hogy a termékdíjas változtatás visszaállította azt a korábbi helyzetet, amikor a fogyasztóknak a dobozos sörökért többet kellett fizetni. Igaz, ez a hatás elsősorban az alacsony árkategóriájú termékeknél jelentkezik, s ez részben arra vezethető vissza, hogy a kereskedők is leginkább a nagy volumenben értékesített olcsó termékeknél igyekeznek az üvegpalackos sörök irányába elmozdítani a fogyasztást - fogalmazott Fehér Imre, a Borsodi Sörgyár Rt. kommunikációs igazgatója. (NIG)

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.