BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Top 500: élen a Wal-Mart

Tavaly legalább 12,4 milliárd dolláros árbevételt kellett elérnie egy cégnek ahhoz, hogy a világ legnagyobb árbevételű vállalatait összefogó Fortune 500 idei listájára felkerülhessen. Ez 15 százalékkal több, mint egy esztendővel korábban - derül ki a pénteken nyilvánosságra hozott sorrendből.

Az első tízbe négy európai és egy ázsiai cég került, míg öt társaság amerikai. Bár 176 vállalattal továbbra is az Egyesült Államok adta a legtöbb helyezettet, a növekedési követelményekkel - főként a gyenge dollár miatt - elsősorban éppen a tengerentúli cégek nem tudtak lépést tartani. Így tizennéggyel kevesebb egyesült államokbeli vállalat került fel a listára, miközben az indiai cégek száma négyről ötre, a kínaiaké 15-ről 16-ra emelkedett. Ez utóbbiak száma 1995-ben még csupán három volt. A legnagyobb cégek összesített árbevétele 13, nyeresége 27 százalékkal emelkedett egyetlen év alatt. Az óriások közt is az olaj- és autóipari cégek a legnagyobbak: míg a négy éve első, 2004-ben tíz százalékkal növekvő Wal-Mart a kiskereskedelemben érdekelt, az élen járó tízben négy-négy cég ebben az ágazatban ténykedik. Leginkább az olajtársaságok növekedtek: a British Petrol tavaly 23 százalékkal nagyobb forgalom mellett ötven százalékkal magasabb nyereséget ért el. Az adózott nyereség abszolút nagysága alapján készült jövedelmezőségi lista élén is az olajipari cégek állnak: az első két helyet az ExxonMobil a Royal Dutch/Shell szerezte meg, az ötödik pozíció pedig a British Petrolnak jutott. A harmadik helyen a Citibank, a negyediken a General Electric áll.

Európában a British Petrol és a Shell számít a legnagyobb cégnek, ezeket a Daimler Chrysler és a Total követi, az ötödik helyet pedig az Axa pénzügyi holding kapta. A legnagyobb jövedelemtömeget a vén kontinensen a három legnagyobb olajtársaság termelte. (VG)

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.