Tavaly legalább 12,4 milliárd dolláros árbevételt kellett elérnie egy cégnek ahhoz, hogy a világ legnagyobb árbevételű vállalatait összefogó Fortune 500 idei listájára felkerülhessen. Ez 15 százalékkal több, mint egy esztendővel korábban - derül ki a pénteken nyilvánosságra hozott sorrendből.
Az első tízbe négy európai és egy ázsiai cég került, míg öt társaság amerikai. Bár 176 vállalattal továbbra is az Egyesült Államok adta a legtöbb helyezettet, a növekedési követelményekkel - főként a gyenge dollár miatt - elsősorban éppen a tengerentúli cégek nem tudtak lépést tartani. Így tizennéggyel kevesebb egyesült államokbeli vállalat került fel a listára, miközben az indiai cégek száma négyről ötre, a kínaiaké 15-ről 16-ra emelkedett. Ez utóbbiak száma 1995-ben még csupán három volt. A legnagyobb cégek összesített árbevétele 13, nyeresége 27 százalékkal emelkedett egyetlen év alatt. Az óriások közt is az olaj- és autóipari cégek a legnagyobbak: míg a négy éve első, 2004-ben tíz százalékkal növekvő Wal-Mart a kiskereskedelemben érdekelt, az élen járó tízben négy-négy cég ebben az ágazatban ténykedik. Leginkább az olajtársaságok növekedtek: a British Petrol tavaly 23 százalékkal nagyobb forgalom mellett ötven százalékkal magasabb nyereséget ért el. Az adózott nyereség abszolút nagysága alapján készült jövedelmezőségi lista élén is az olajipari cégek állnak: az első két helyet az ExxonMobil a Royal Dutch/Shell szerezte meg, az ötödik pozíció pedig a British Petrolnak jutott. A harmadik helyen a Citibank, a negyediken a General Electric áll.
Európában a British Petrol és a Shell számít a legnagyobb cégnek, ezeket a Daimler Chrysler és a Total követi, az ötödik helyet pedig az Axa pénzügyi holding kapta. A legnagyobb jövedelemtömeget a vén kontinensen a három legnagyobb olajtársaság termelte. (VG)
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.