BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A dízel- vagy az elektromos autóké a jövő?

Az olajár szárnyalása és az egyre szigorodó szén-dioxid-kibocsátási határértékek miatt az autógyártók a korábbinál is nagyobb súlyt fektetnek a jövő gépjármű-meghajtási módjának kifejlesztésére. A gyárak igencsak eltérően képzelik el a jövőt: miközben a japánok az elektromos meghajtást kedvelik, Európa a dízelt fejlesztené.

A szűkös olajkészletek és az üvegházhatás kettős kihívására az elmúlt évtizedben a gépkocsigyártás kétféle választ adott. A dízelmeghajtás tökéletesítésével a benzinüzeműhöz képest akár 20 százalékkal kisebb szén-dioxid-kibocsátás és szerényebb fogyasztás érhető el. A légzőszervi megbetegedéseket okozó mikrorészecskék légkörbe jutását eközben speciális szűrőkkel igyekeznek megfékezni.

A felkelő nap országában azonban ez nem volt járható út. Ott az embereknek a dízelről ma is a teherautók bűzös, fekete füstje jut eszébe, így nem lennének hajlandók ilyen gépkocsit vásárolni. Ehelyett - a benzineshez képest szintén mintegy 20-25 százalékos megtakarítást ígérő - hibrid hajtást alkalmazzák, ahol a városon belüli gyakori fékezésnél és indulásnál hatékonyabb villanymotor segíti a hagyományos erőforrást - írja a Le Figaro.

A dízel- és az elektromotor logikusan adódó kombinálásából mindeddig semmi sem lett. Bár a francia PSA Peugeot Citroën az Egyesült Királyságban már kísérletezik a megoldással, s hasonló fejlesztéseket a japán gyártók is ígérnek - ám egyelőre csak Európának. A dízel szigetországbeli bevezetéséhez ugyanis teljesen át kellene építeni a ma kizárólag benzint árusító kúthálózatot.

Hosszabb távon a szakértők szerint a közlekedésben négy megoldás kínálkozik a fogyatkozó és egyre dráguló kőolaj kiváltására. A teljes elektromos meghajtás ma már elvileg megoldható, ám a technológia igen magas árára jellemző, hogy a Venturi egyetlen "tankolással" 400 kilométer megtételére képes, akár óránként 170 kilométeres sebességgel is száguldó járműve potom félmillió euróba, azaz 125 millió forintba kerül. Ennél a változatnál a kocsik feltöltésének megoldása kevesebb beruházást igényelne, ám környezetvédők arra emlékeztetnek: bár az autó gyakorlatilag egyáltalán nem bocsát ki káros anyagot működése során, a nagyobb áramigény az erőműveknél többletszennyezést okoz. A napelemekkel működő autók pedig az akkumulátorosoknál is magasabb árat és fejlettebb technológiát követelnének.

A másik alternatívát a gázüzemű motorok alkalmazása jelentené. Ezeknél a ma is üzemelő járműveknél azonban nagy a baleset- és robbanásveszély, a töltőállomások kiépítése pedig igen drága mulatság, különösen mivel a töltést tökéletesen szivárgásmentesen kell végrehajtani, s az üzemanyagot gázállapotban kellene a kutakra szállítani a mai cseppfolyós helyett.

A talán a legtökéletesebb, ugyanakkor a mai helyzet szerint a legdrágább megoldás a hidrogén alapú üzemanyagcellás megoldás elterjesztése. Az ilyen jármű csak vizet bocsát ki, azonban a hidrogén biztonságos szállítása jókora pluszköltséget és új típusú kiskereskedelmi értékesítést követel meg.

A negyedik utat a bioüzemanyagok elterjesztése jelentené. A mai dízelmotorok elvileg átalakíthatók úgy, hogy képesek legyenek részben vagy teljesen cukornádból, kókuszból vagy más növényből nyert üzemanyag hasznosítására. Bár ezeknek az erőforrásoknak lényegében ugyanakkora a szén-dioxid-kibocsátása, mint a ma használtaknak, ám az ökológiai hatás szempontjából célszerű figyelembe venni azt a szén-dioxid-mennyiséget is, amelyet a bioüzemanyag előállításához használt növények élettartamuk alatt megkötnek. Ez a jelenleg a legolcsóbban megvalósíthatónak tűnő megoldás azonban ma még a termelési költségeken bukik meg.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.