BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Jól fogy a saját márkás termék

A kereskedelmi márkás élelmiszerek és háztartási vegyi áruk kiskereskedelmi forgalma 15 százalékkal bővült Magyarországon 2004 áprilisa és 2005 márciusa között. A napi fogyasztási cikkekre kiadott minden 100 forintból a vevők 13-at kereskedelmi márkás termékre költöttek - mondta el az ACNielsen piackutató tájékoztatóján Szalóky Tóth Judit igazgató, ismertetve a kereskedelmi márkák öt földrész 38 országában, 80 termékkategóriában végzett vizsgálatának eredményeit.

A hazai kiskereskedelemben az évi százmilliárd forintot is meghaladja a kereskedelmi márkák forgalma a vizsgált termékkategóriákban. A 13 százalékos átlagot leginkább a saját márkás kutyaeledelek haladják meg 43 százalékos piaci részesedéssel, majd a konyhai papírtörlő (42), a papír zsebkendő (41) és a toalettpapír (39) következik a macskaeledel (34), a rizs (32), a gyorsfagyasztott burgonya (30), az eldobható pelenka (29), a sós keksz és a rágcsálnivaló, a zöldségkonzerv, valamint a folyékony szappan (21-21) előtt.

Miközben több mint duplájára nőtt tavaly a kereskedelmi márkás sport- és energiaital, a hajkondicionáló, az eldobható borotva, a levespor és a müzliszelet értékesítése, több mint 20 százalékkal esett vissza a kereskedelmi márkás sörök forgalmi részaránya, míg kisebb mértékben, de szintén esett a forgalom az ivójoghurt és whisky esetében.

A vizsgált 38 országban - amelyek a világ nemzeti össztermékének 60 százalékát adják - a kereskedelmi márkás cikkek átlagára összességében 31 százalékkal alacsonyabb, mint ugyanabban a kategóriában a gyártói márkák átlagára. Magyarországon ennél nagyobb a különbség: átlagos fogyasztói áruk 43 százalékkal kisebb, mint a gyártói márkáké. Például a kereskedelmi márkás sörök literenként átlagosan 24 százalékkal olcsóbbak, mint a kategória átlaga. Még nagyobb az eltérés a szénsavas üdítőitaloknál, ahol a kereskedelmi márkák átlagosan a felénél is kevesebbe kerülnek, mint a termékcsoport átlaga.

A 38 országban a kiskereskedelmi értékesítésből a kereskedelmi márkás termékek részaránya átlagosan 17 százalék volt a 2005 márciusáig tartó egy évben a két évvel korábbi időszak 15 százalékával szemben. A kutatásban részt vett 17 európai országban két év alatt négy százalékkal, 23 százalékra nőtt az az átlag. Szalóky Tóth Judit rámutatott, hogy a saját márkás termékek kiskereskedelmi részaránya leginkább - 77 százalékkal - Horvátországban bővült, igaz, ott még csak a cikkek 2 százaléka ilyen. A második Görögország növekedési mutatója 24 százalék, míg Magyarország a 15 százalékos növekedési ütemmel a tizedik helyen áll. (DK)

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.