Egyedül a szegedi Media Markt áruházban 108 darab nagyméretű leselejtezett háztartási gépet, többségében mosó- és hűtőgépeket adtak le a vásárlók augusztus második felében, nem is számolva a kisebb elektronikai eszközöket - közölték kérdésünkre a bolthálózatnál. A kereskedelmi lánc többi tagjánál is sikeresen startolt az e-hulladékok visszavétele: tizenegy budapesti és vidéki áruházban augusztus második felében több mint 18 tonna leselejtezett eszközt adtak le, s szeptemberben hasonló ütemben folytatódott az öreg, selejtes gépek visszavétele.

Az e-hulladékok kezelésére vonatkozó szabályozás értelmében a kereskedőknek augusztus 13-tól kötelező térítésmentesen visszavenni - új termék vásárlása esetén - vevőik régi elektronikai eszközeit. Ugyanakkor a leadott eszközök elszállításáról és szakszerű feldolgozásáról már a gyártó és importőr cégeknek kell gondoskodniuk. Ennek megszervezésére Magyarországon öt koordináló szervezet alakult, amelyek tevékenységét a gyártók és importőrök finanszírozzák.

Mindenesetre a kép vegyes, a Praktiker például múlt héten közleményben hívta fel a figyelmet arra, hogy az elmúlt másfél hónapban csupán tucatnyi használt vagy rossz elektromos gépet adtak le a vásárlók. Noha a cég - a Media Markthoz hasonlóan - nemcsak azoktól veszi vissza a leadni kívánt gépeket, akik vásárolnak helyette újat, hanem azoktól is, akik csupán meg kívánnak szabadulni leselejtezett eszközeiktől. Ráadásul a leadott gépek többsége televízió, mosógép és tűzhely, míg a cégnél nagy választékban értékesített barkácsgépekből egyelőre egyetlen darabot sem kellett visszavenniük.

Ezzel szemben a Tescónál arról számoltak be, hogy a vásárlók jelentős része tisztában van a visszavételi lehetőséggel, és sokan élnek is ezzel, legtöbbször kisebb háztartási és elektronikai eszközöket adva le a hipermarketláncnál. Az Euronics rá is tett egy lapáttal: a műszaki üzletlánc kampányt indított, s a boltjaiba visszavitt használt készülékek után, terméktől függően, bizonyos összeget levonnak az újonnan vásároltak árából - mondta el Kiss Zoltán, a társaság beszerzője.

Összességében kedvezőek az első tapasztalatok, így tudunk olyan áruházról is, ahol alig egy hét alatt két 30 köbméteres konténer is megtelt - mondta Tóth Zoltán. A legnagyobb hazai háztartásigép-gyártó és -importőr vállalatok által koordináló szervezeti feladatokra létrehozott Electro-Coord Kht. ügyvezető igazgatója szerint a visszavételi eredményeket több dolog, így az áruházak profilja is befolyásolhatja. Ugyanakkor a szakember szerint a viszszavételi kedvet fellendítheti, ha a kereskedők néhány ezer forint kedvezményt biztosítanak a vásárláskor a régi eszközök leadása esetén. Ez javíthatja a vállalatról kialakult képet, ráadásul egy ilyen akcióval azt is el lehet kerülni, hogy az árcsökkentés kedvezőtlenül befolyásolja az új termékek imázsát. (KZ-NIG)