Hamarosan közbeszerzési pályázatot ír ki a Magyar Televízió Rt. műsorai nézettségének mérésére. Az MTV-nél, akárcsak az öszszes többi hazai közszolgálati és kereskedelmi adónál, eddig az AGB Nielsen szolgáltatta ezeket az adatokat. Magyarország EU-csatlakozását követően azonban az uniós irányelvek miatt szükségessé vált az MTV számára a pályázat kiírása. Az AGB-nek az MTV és az országos kereskedelmi adók százmilliós összeget fizetnek a feladatért, míg a kisebb, tematikus csatornáknak is több tíz milliós tételt jelent a mérés. Szakértők szerint viszont komoly problémát jelenthet, hogy a változás az MTV-nél jelentős bevételkiesést eredményez, mert a piac várhatóan nem fog átállni másik adatra.
Az AGB-t az AGB Italy csoport 1992-ben alapította. Jelenleg 840 magyar háztartás adatait dolgozzák fel naponta. A tulajdonos AGB Nielsen összesen 30 országban méri a tévécsatornák nézettségét.
Ha lesz tender, a GfK Hungária indul rajta - jelezte érdeklődésünkre Bacher János, a társaság területvezetője. Mint mondta: a GfK Európában jelenleg hét országban, közte a Magyarországgal szomszédos Ausztriában és Ukrajnában végez ilyen típusú mérést. Rajtuk kívül viszont további tucatnyi érdeklődő is elképzelhető. Miközben amúgy sehol nem jellemző egyébként, hogy egy adott országban két különböző társaság végezze a mérést, hiszen emiatt az adatok összevetése szinte lehetetlenné válik. Igaz, Lengyelországban például a közszolgálati adó nézettségét más méri, mint a kereskedelmi tévékét. Bacher János szerint vannak olyan lehetőségek, amelyekkel szélesíthetők a szolgáltatások, például a korcsoportokat tekintve.
A GfK tavaly több mint 1,8 milliárd forintos forgalmat ért el, ezzel a három legnagyobb cég egyike, míg a GfK-Holding a világ ötödik legnagyobb forgalmú piackutató intézete; Európa 26 országában, Európán kívül pedig 29 országban segíti több mint 120 leányvállalatával és kooperációs partnerével ügyfelei marketingmunkáját.
Viszont nem kizárt, hogy a cég piacra lépésének többen is örülnének, sőt elképzelhető, hogy közülük néhányan esetleg átpártolnak a piacra lépőhöz. Már csak azért is, mert korábban többen is úgy vélekedtek, hogy torzít az AGB mérése, amely a tematikus adókat hátrányosan érinti. Érvelésük szerint néhány százalékos eltérés a mérésben bevételkiesést eredményezhet a csatornáknál. A tematikus és kulturális kábeltévék nézettségi aránya egyébként főműsoridőben már több mint 20 százalékos, a reklámtortából viszont nem részesülnek ennek megfelelően.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.