Árkiegyenlítődés az eurózónában
Az euró bevezetése óta közeledtek egymáshoz a különböző európai országokban a fogyasztói árak, noha az euró kritikusai a közös pénznem kedvezőtlen hatásairól vitáznak – állapította meg az ACNielsen a 15 nyugat-európai ország 25 ezer élelmiszerüzletében végzett felmérés alapján. A 160, nemzetközi márkás terméket tartalmazó kosár árait 14 országban hasonlították össze, s e szerint Norvégiában a vizsgált termékek ára 43 százalékkal magasabb, mint a legolcsóbbnak talált Németországban. A második legdrágább ország Dánia, amely a legutóbbi, 2003-as felmérés idején még Norvégia előtt vezette a listát.
Frank Martell, az ACNielsen európai vezérigazgatója ugyanakkor rámutat: 2002-ben a legolcsóbb és legdrágább ország közötti különbség még 71 százalékot tett ki, mára azonban a nagy nyugat-európai piacokon a növekedés stagnálása és az alacsony fogyasztói kereslet következtében kiéleződött piaci verseny szorítja mind lejjebb az árakat.
Noha minden országban sajátos piaci tényezők – adók, földrajzi elhelyezkedés, szállítási költségek, a kiskereskedelmi vállalatok ingatlanvásárlási költségei – határozzák meg az árakat, az elmúlt három év trendje azt mutatja, hogy a közeli jövőben tovább közelednek egymáshoz az egyes országok árai, ha talán kisebb mértékben is – emelte ki Frank Martell.
Az egy országon belül mért árkülönbségek Svédországban a legnagyobbak, elérik a 44 százalékot. Ez a két évvel ezelőtti 52 százalékhoz képest számottevő csökkenés, s a svéd kiskereskedelemben egyre élesedő verseny következménye.
A skála másik oldalán a legkisebb országon belüli árkülönbségeknek a francia (12 százalék) és a brit (15 százalék) fogyasztók örvendhetnek. Nagy-Britanniában a nagy láncok közötti árháború következtében csökkentek a különbségek 37 százalékról három év alatt 15-re. Franciaországban szintén a kiskereskedelemben zajló erős verseny hatására legkisebbek az áreltérések. (DK)


