Bölcsészettudomány
A hallgatók az egyetemükön szerezhető diplomáról összességében az Eötvös Loránd Tudományegyetem Bölcsészettudományi Karán vélekednek a legkedvezőbben. A tanulmányok nehézségi fokát viszont már nem ebben az intézményben, hanem a Pázmány Péter Katolikus Egyetem Bölcsészettudományi Karán tartják a legmagasabbnak (3,86) a hallgatók. A "bejutni és elvégezni" kérdéskörben az ELTE BTK-hoz képest itt éppen fordított a kép: a hallgatók szerint lényegesen könnyebb bekerülni az intézménybe, mint ugyanott sikeresen lediplomázni. A szakterület többi intézményéhez képest a kar által kibocsátott bölcsészdiploma elismertségéről is kedvezően vélekednek a diákok. A PPKE BTK mellett a Debreceni Egyetem Bölcsészettudományi Karán is hasonlóan elégedettek a hallgatók, szerintük ide a legnehezebb bekerülni, és a megszerzett diploma is elismertnek számít a szakterületen. Két további vidéki intézmény, a Szegedi és a Pécsi Tudományegyetem bölcsészkarait a hallgatók a szakterület átlagos nehézségű és elismertségű intézményei közé sorolják.
Természettudomány
Úgy tűnik, ezen a szakterületen a hallgatók hozzávetőlegesen egyformának ítélik meg az egyes intézmények szakmai, munkaerő-piaci presztízsét. Érdekesség, hogy a képzés értékéről, a diploma munkaerő-piaci elismertségéről alkotott hallgatói vélekedések intézményenként jelentős részben korrelálnak az egyéb szempontok (hallgatók menedzselése, intézményi infrastruktúra, egyetemi légkör) alapján megfogalmazott véleményekkel. A Szegedi Tudományegyetem Természettudományi Karán találkozhatunk a legelégedettebb hallgatókkal. Az intézményben megszerezhető diploma hazai és külföldi elismertségét is igen jónak tartják (3,69, illetve 3,72), de a tanulmányi követelményeket is magasra értékelik (3,67). Az Eötvös Loránd Tudományegyetem Természettudományi Karára az ott tanulók szerint nem volt nehezebb bejutni az átlagosnál (2,99), viszont a képzés során komoly követelményeket kell teljesíteniük az ott tanulóknak (3,68). A Debreceni és a Pécsi Tudományegyetem Természettudományi Karának megítélése valamelyest elmarad a fenti két intézményétől, ám nem nevezhető rossznak. A DE TTK hallgatóinak véleménye szerint például intézményük elismertsége jobb az átlagosnál (3,51), a tanulmányi követelmények teljesítése pedig komoly erőfeszítést igényel. A Pécsi Tudományegyetem Természettudományi Karán a hallgatók a későbbi munkaerő-piaci lehetőségeket már nem túl optimistán ítélik meg, ám összességében nem tartják rosszabbnak a többi intézményhez viszonyítva.
Műszaki
A műszaki egyetemi karok általában kedvező jellemzést kaptak a hallgatóktól. Az egyetemi szintű műszakimérnök-képzés terén viszonylag behatároltak a lehetőségek egy-egy szakterületen, hiszen nem sok intézmény közül választhatnak a pályaválasztás előtt állók. A hallgatók többsége szerint a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem műszaki karaira az átlagosnál nehezebb a bekerülés (3,69). A tanulmányi követelmények teljesítése sokkal nehezebb, mint más intézményekben (4,31). Ezek után már nem meglepő, hogy az itt szerezhető diploma mind hazai, mind nemzetközi elismertségéről igen optimistán nyilatkoznak a megkérdezett hallgatók (4,35, illetve 4,24). Az egyes karok közül különösen az építész- és a közlekedésmérnöki kar hallgatói vélekednek igen elismerően diplomájuk értékéről. A Veszprémi Egyetem és a Műegyetem megítélése hasonlónak mondható, bár előbbi némileg jobb értékelést kapott hallgatóitól. A két intézményben zajló műszaki mérnökképzésekről az ott tanuló hallgatók megítélése igen kedvező, bár közel sem annyira, mint a fővárosi műszaki egyetemen. Érdekesség, hogy erre a két intézményre is jellemző a bejutásról és a tanulmányok nehézségéről körvonalazódó képben: a diákok véleménye alapján az egyetemre lényegesen könnyebb bekerülni, mint azt elvégezni. Az intézmények által kibocsátott diploma értékét Miskolcon és Veszprémben is nagyon jónak tartják a hasonló képzést nyújtó intézményekhez képest.
Orvostudomány
Az egyes orvostudományi egyetemekről kapott kép több tekintetben is eltér az általános tapasztalatoktól. Egyrészt a felmért négy intézmény közül háromnak a hallgatói hasonlóan kedvező értékelésben részesítették saját egyetemüket, így nagyon kis különbségek vannak az érintett intézmények megítélésében. Másrészt az egyes karokon tanuló diákok (és ez már kivétel nélkül mind a négy képző helyre érvényes!) az átlagosnál nehezebbnek ítélik meg az intézménybe való bejutást, illetve az ott folyó képzést, továbbá az egyetem által kibocsátott diploma munkaerő-piaci értékét is jobbnak tartják a többi intézményénél. A debreceni, a szegedi és a budapesti általános orvostudományi kar megítélése a legtöbb kérdésben nagyon hasonló. Mind a három intézményben igen magasnak és a többi egyetemnél is lényegesen magasabbnak tartják a tanulmányi követelményeket a megkérdezettek (3,92-3,97). A diploma magyarországi, de különösen külföldi elismertsége terén pedig a többi orvosi egyetemhez képest egyértelműen kedvezőbben nyilatkoznak saját intézményükről. Sokatmondó lehet az a kutatási eredmény, miszerint a többi orvosi egyetemhez képest kevésbé egyöntetűen kedvező megítélést kapó Pécsi Egyetem Általános Orvostudományi Karán is egyértelműen optimisták a diákok.
Közgazdaságtudomány
Két fővárosi intézmény kapta a legjobb értékelést hallgatóitól, a BCE és a BME GTK. A Budapesti Corvinus Egyetem hallgatóinak jelentős része egyértelműen úgy véli, hogy az intézménybe sokkal nehezebb bekerülni, mint a legtöbb, hasonló képzést nyújtó egyetemre (4,16), továbbá itt a legnagyobb azoknak az aránya is, akik leendő diplomájuk magyarországi piacképességét szintén jóval a többi intézmény elé helyezik (4,28). A diákok véleménye alapján a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Gazdaság- és Társadalomtudományi Kara a legnehezebben végezhető közgazdászképző intézménynek számít (3,80). Az itt tanulók ráadásul a leendő diploma külföldi versenyképességét is kiemelkedően jónak tartják a szakterület többi felsőoktatási intézményéhez képest (4,09). A Szegedi Tudományegyetem Gazdaságtudományi Kara és a Pécsi Tudományegyetem Közgazdaságtudományi Kara nagyjából hasonló, és viszonylag jó értékelést kapott hallgatóitól. A pécsiek például különösen diplomájuk hazai elismertségét illetően bizakodóak, hiszen a válaszadók döntő többsége a többi intézményhez képest piacképesebbnek tartja a karon megszerezhető tudást (3,87).
Jogtudomány
Minden szakterületet összehasonlítva a jogászok bizonyultak a legelégedetlenebbnek egyetemükkel - és ez szinte az összes intézményi jellemző esetén igaz. A hallgatók véleményei alapján a jogtudományi karok többsége két nagy csoportba sorolható. Az elsőbe tartozik az a három intézmény, amelynek a megítélése messze a többi előtt jár, itt ugyanis a megkérdezett diákok nagy többsége jóval az átlag fölé helyezi intézményét a felvételi vizsga és a tanulmányok nehézsége, illetve a diploma hazai és külföldi elismertsége tekintetében.
Az Eötvös Loránd Tudományegyetem Állam- és Jogtudományi Karát saját hallgatóinak döntő többsége mind a négy szempont alapján az átlagnál jobb vagy sokkal jobb intézménynek tartja. Jóllehet a tanulmányi követelmények nehézsége tekintetében az ELTE ÁJK a hallgatók számára nem a legerősebb kar, ám ebben az esetben is rendkívül magas az átlagosnál jobb vagy lényegesen jobb osztályzatot adók aránya (4,24). A Pécsi Tudományegyetem és a Szegedi Tudományegyetem jogi karának megítélése között minimális a különbség, az előbbi javára. A PTE ÁJK-ra járó hallgatók szerint általában a többi jogi karhoz képest igen nehezen lehet csak bekerülni az intézménybe (3,80) és a diploma hazai, illetve nemzetközi elismertsége is jóval az átlag fölötti. A szegedi jogászok között pedig mindenkihez képest a legmagasabb azoknak az aránya, akik úgy vélik, hogy sokkal nehezebb eleget tenni a tanulmányi követelményeknek az intézményben, mint másutt (4,31). A másik csoportba tartozó intézmények megítélése szintén kedvezőnek mondható, de már nem találunk közöttük kiugróan jó értékeléseket. Az összesítésben negyedik helyen szereplő Pázmány Péter Katolikus Egyetem Állam- és Jogtudományi Kara esetében például feltűnő, hogy - az egyetem bölcsészettudományi karához hasonlóan - az intézménybe való bejutást viszonylag könnyűnek ítélik a hallgatók (2,91), ám a tanulmányi követelményeket már lényegesen nehezebbnek. A DE ÁJK és a Széchenyi István Egyetem Állam- és Jogtudományi Karának hallgatói a diploma hazai, illetve külföldi piacképességét illetően tűnnek érezhetően pesszimistábbnak az átlagosnál.
Agrártudomány
Az agrárképző egyetemi karok megítélése során igen sokféle véleményt kellett összegezni. Ugyanez jellemző a szakmai, munkaerő-piaci presztízsükre is, hiszen az egyes intézmények között lényeges különbségek mutathatók ki. Az összes agráregyetem közül kiemelkedik a Szent István Egyetem Állatorvos-tudományi Kara. A hallgatók szerint kifejezetten nehéz bekerülni az egyetemre (4,29), de még ennél is nehezebb azt elvégezni (4,46) - s ez az érték nem pusztán a többi agrárintézményhez képest kiugró, hanem valamennyi szakterületet figyelembe véve is. A diploma hazai elismertségét, munkaerő-piaci értékét nagyon magasnak tartják, de a nemzetközi elismertségről is kedvezően vélekednek (4,25, illetve 3,98).Felteltűnően jó véleménnyel vannak intézményükről még a Nyugat-magyarországi Egyetem Erdőmérnöki Karának és a Debreceni Egyetem Mezőgazdaság-tudományi Karának hallgatói. A megszerezhető diploma magyarországi elismertségét igen jónak tartják mindkét helyen (3,80, illetve 3,82), továbbá az agrárintézmények átlagához viszonyítva a tanulmányi követelményeket is rendkívül nehéznek ítélik (3,97, illetve 4,10). Ez utóbbi fényében - vagyis hogy nagyon nehéz megfelelni az egyetem által támasztott elvárásoknak - viszont említést érdemel, hogy a hallgatók véleménye szerint a debreceni agrárkarra nem túl nehéz bekerülni (3,05). Megjegyzendő még, hogy a Nyugat-magyarországi Egyetem másik agrárintézményében, a faipari mérnöki karon is igen jónak ítélik meg a diákok diplomájuk munkaerő-piaci értékét.Úgy tűnik, az agrártudományi képzést folytató felsőoktatási intézmények jelentős részének megegyező sajátossága, hogy ugyan viszonylag könnyű felvételt nyerni, de lényegesen nehezebb megszerezni a diplomát. A kicsit furcsának tűnő jelenség mögött az húzódik meg, hogy viszonylag alacsonyak a ponthatárok, másrészt az intézményeket, az ott folyó képzést magas szakmai színvonal jellemzi.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.