Olcsóbb lehet a Budapest Airport
Háromra olvadt a Budapest Airportot (BA Rt.) megszerezni kívánók csoportja: egy brit kérő (BAA) verseng két némettel (Fraport, Hochtief Airport), miután tegnap az ausztrál Macquarie Airports váratlanul visszalépett. Az ausztrál vállalat nem indokolta döntését, szakmai körök viszont úgy vélik, hogy a koppenhágai repülőtér-üzemeltető Copenhagen Airportsot (amely egyébként eredetileg a BA Rt.-ért is indult) könnyebben megszerezhetőnek tartja. A Macquarie október 25-én az eljárás elhúzódására hivatkozva visszalépett az angliai Exeter légikikötőjét üzemeltető cég megvételétől is. Biztosra vehető azonban, hogy a jövőre tervezett pozsonyi és prágai privatizációs pályázaton elindul.
A versenyben maradt brit British Airports Authority (BAA) és a német Fraport AG széles körű üzemeltetési, kereskedelmi és ingatlanfejlesztői tapasztalattal, illetve - állításuk szerint - elegendő pénzzel rendelkezik, ezért várhatóan tartja, sőt kissé megemeli a harmadik jelölt, a német Hochtief Airport által az első körben ígért 390 milliárd forintot. A túlárazást ugyanakkor elkerülhetik, hiszen a szakmai körök által a legveszélyesebbnek ítélt ausztrálok kiesésével nőtt a pénzügyi mozgásterük.
A BA Rt.-ért remélt árat (legalább 400-450 milliárd forint) több kockázati tényező is csökkenti. Ezek egyike az a vagyonkezelői feltétel, hogy a tranzakcióban részt vevő pénzintézeteknek korlátlan és egyetemleges garanciát kellene nyújtaniuk, ami teljesíthetetlen, hiszen egy havária vagy más drámai esemény bekövetkezte után is kötelezővé tenné a projekt végigvitelét.
A lapunknak nyilatkozó elemzők szerint az újabb pályázati kiírás előtt a növekvő politikai bizonytalanság is óvatossá teszi a befektetőjelölteket. Nem zárható ki, hogy a BA Rt. alkalmazottai megint újabb beadvánnyal próbálkoznak, bár az ÁPV Rt. ezúttal kínosan ügyelt a munka törvénykönyvében foglaltak betartására.


