BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Levadásznák a Lidlt

Ismét felröppent a hír: a világszerte mintegy ötezer üzletet működtető német Aldi megkezdi magyarországi működését. A hazai piacra tavaly belépő Lidl legnagyobb németországi versenytársának megjelenése tovább fokozhatja az árversenyt a kiskereskedelemben.

Vagyonkezelő céget hozott létre hazánkban Európa legnagyobb diszkontlánca, az Aldi – értesült a HVG. A társaság – ahogy arról korábban lapunk is beszámolt – már hónapokkal ezelőtt megvásárolt egy 150 ezer négyzetméteres telket Biatorbágy közelében, ahol állítólag magyarországi logisztikai központjukat fogják megépíteni. A biatorbágyi önkormányzatnál azonban akkor és azóta sem tudnak ilyen elképzelésről, mint lapunknak elmondták: a német cég egyelőre nem kért építési engedélyt a térségben.
Annyi bizonyos, hogy az Aldi aktív terjeszkedéspolitikát folytat hazáján kívül, s ezzel csökkenő németországi árbevételét szeretné kompenzálni. A diszkontlánc decemberben nyitja meg első üzleteit Szlovénia tíz nagyvárosában, s pár éven belül 1500 fölé szeretnék növelni boltjaik számát Nagy-Britanniában is.
Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) főtitkára szerint a magyar kiskereskedelmi piacon egy olyan tendencia van kibontakozóban, amely az elmúlt években már Nyugat-Európában is lejátszódott. A hipermarketek gyors terjeszkedését követően a diszkontláncok vehetik át az irányító szerepet, s ez tovább fokozhatja a már most is igen erős árversenyt. Éppen ezért egy Aldi méretű lánc piacra lépése még rosszabb helyzetbe hozhatja a kisebb üzleteket, illetve az olyan szupermarketeket, mint a Spar vagy a beszerzési társulásként működő láncokat, mint a CBA vagy a Coop. Hozzátette: az új kereskedelmi törvény is inkább a diszkontláncok terjedését ösztönzi. A jogszabály szerint ugyanis a jövőben minden 3 ezer négyzetméternél nagyobb alapterületű üzlet felépítésére kiadott engedély előtt az érintett önkormányzatoknak ki kell kérni a helyi regionális fejlesztési tanács véleményét a beruházásról. Igaz, a tanács nem vétózhatja meg a beruházási döntést, de az újabb szereplők bevonása miatt lelassulhat az engedélyezési folyamat a nagyobb áruházak esetében, s ez a kisebb, diszkontméretű boltok térnyerésének kedvez.
Hazánkban jelenleg négy diszkontlánc működik: a Penny Market, a Profi, a Plus és a Lidl. Közülük 2004-ben a Rewe csoporthoz tartozó Penny Market érte el a legnagyobb árbevételt: az ACNielsen piackutató vállalat becslései szerint tavaly közel 130 milliárd forintos forgalmat bonyolítottak le a Penny üzletekben. A társaság – amely 1994-ben lépett a magyar piacra – az idén hat boltot nyitott, így ma már országszerte 148 üzletet működtetnek.
A Tengelmann csoporthoz tartozó Plus 1992 augusztusában avatta fel első egységét hazánkban. Tavaly közel harminc üzletet nyitottak országszerte, s így boltjaik száma 2004 végére elérte a 157-et. A lánc terjeszkedése azonban az idén lelassult, az év első kilenc hónapjában mindössze három áruházat adtak át Hajdúböszörményben, Monoron, illetve Füzesabonyban. A Plus-üzletek forgalma tavaly elérte a elérte a 91 milliárd forintot, ez közel 14 százalékkal volt több, mint egy esztendővel korábban.
A Profi december közepén nyitja meg 73. magyarországi üzletét, ezúttal Sárospatakon. A társaságnak – amely tavaly mintegy 38 milliárd forintos árbevételt ért el – az idén ez lesz a hatodik felavatandó boltja hazánkban. Mindeközben gyorsan terjeszkedik a tavaly novemberben piacra lépő Lidl is. A Schwarz csoporthoz tartozó német diszkontlánc ma már 27 egységet működtet Magyarországon.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.