BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Levadásznák a Lidlt

Ismét felröppent a hír: a világszerte mintegy ötezer üzletet működtető német Aldi megkezdi magyarországi működését. A hazai piacra tavaly belépő Lidl legnagyobb németországi versenytársának megjelenése tovább fokozhatja az árversenyt a kiskereskedelemben.

Vagyonkezelő céget hozott létre hazánkban Európa legnagyobb diszkontlánca, az Aldi – értesült a HVG. A társaság – ahogy arról korábban lapunk is beszámolt – már hónapokkal ezelőtt megvásárolt egy 150 ezer négyzetméteres telket Biatorbágy közelében, ahol állítólag magyarországi logisztikai központjukat fogják megépíteni. A biatorbágyi önkormányzatnál azonban akkor és azóta sem tudnak ilyen elképzelésről, mint lapunknak elmondták: a német cég egyelőre nem kért építési engedélyt a térségben.
Annyi bizonyos, hogy az Aldi aktív terjeszkedéspolitikát folytat hazáján kívül, s ezzel csökkenő németországi árbevételét szeretné kompenzálni. A diszkontlánc decemberben nyitja meg első üzleteit Szlovénia tíz nagyvárosában, s pár éven belül 1500 fölé szeretnék növelni boltjaik számát Nagy-Britanniában is.
Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) főtitkára szerint a magyar kiskereskedelmi piacon egy olyan tendencia van kibontakozóban, amely az elmúlt években már Nyugat-Európában is lejátszódott. A hipermarketek gyors terjeszkedését követően a diszkontláncok vehetik át az irányító szerepet, s ez tovább fokozhatja a már most is igen erős árversenyt. Éppen ezért egy Aldi méretű lánc piacra lépése még rosszabb helyzetbe hozhatja a kisebb üzleteket, illetve az olyan szupermarketeket, mint a Spar vagy a beszerzési társulásként működő láncokat, mint a CBA vagy a Coop. Hozzátette: az új kereskedelmi törvény is inkább a diszkontláncok terjedését ösztönzi. A jogszabály szerint ugyanis a jövőben minden 3 ezer négyzetméternél nagyobb alapterületű üzlet felépítésére kiadott engedély előtt az érintett önkormányzatoknak ki kell kérni a helyi regionális fejlesztési tanács véleményét a beruházásról. Igaz, a tanács nem vétózhatja meg a beruházási döntést, de az újabb szereplők bevonása miatt lelassulhat az engedélyezési folyamat a nagyobb áruházak esetében, s ez a kisebb, diszkontméretű boltok térnyerésének kedvez.
Hazánkban jelenleg négy diszkontlánc működik: a Penny Market, a Profi, a Plus és a Lidl. Közülük 2004-ben a Rewe csoporthoz tartozó Penny Market érte el a legnagyobb árbevételt: az ACNielsen piackutató vállalat becslései szerint tavaly közel 130 milliárd forintos forgalmat bonyolítottak le a Penny üzletekben. A társaság – amely 1994-ben lépett a magyar piacra – az idén hat boltot nyitott, így ma már országszerte 148 üzletet működtetnek.
A Tengelmann csoporthoz tartozó Plus 1992 augusztusában avatta fel első egységét hazánkban. Tavaly közel harminc üzletet nyitottak országszerte, s így boltjaik száma 2004 végére elérte a 157-et. A lánc terjeszkedése azonban az idén lelassult, az év első kilenc hónapjában mindössze három áruházat adtak át Hajdúböszörményben, Monoron, illetve Füzesabonyban. A Plus-üzletek forgalma tavaly elérte a elérte a 91 milliárd forintot, ez közel 14 százalékkal volt több, mint egy esztendővel korábban.
A Profi december közepén nyitja meg 73. magyarországi üzletét, ezúttal Sárospatakon. A társaságnak – amely tavaly mintegy 38 milliárd forintos árbevételt ért el – az idén ez lesz a hatodik felavatandó boltja hazánkban. Mindeközben gyorsan terjeszkedik a tavaly novemberben piacra lépő Lidl is. A Schwarz csoporthoz tartozó német diszkontlánc ma már 27 egységet működtet Magyarországon.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.