BUX 43,662.95
-1.10%
BUMIX 3,808.63
+0.43%
CETOP20 1,884.01
+0.01%
OTP 9,358
-1.70%
KPACK 3,100
0.00%
0.00%
0.00%
-0.29%
0.00%
ZWACK 17,500
+1.16%
0.00%
ANY 1,565
-0.95%
RABA 1,120
+1.82%
0.00%
+0.78%
0.00%
+1.43%
-1.17%
-6.53%
+0.90%
0.00%
+0.43%
OTT1 149.2
0.00%
0.00%
MOL 2,886
-2.30%
+0.39%
ALTEO 2,950
+3.51%
0.00%
+0.22%
0.00%
-5.08%
+0.80%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
+0.17%
0.00%
0.00%
SunDell 45,600
-0.44%
+0.51%
+0.43%
-1.21%
-2.86%
+1.93%
+0.92%
GOPD 12,400
0.00%
OXOTH 3,500
0.00%
0.00%
NAP 1,190
0.00%
0.00%
0.00%
Forrás
RND Solutions
Cégvilág

Saját terepen is erősít a BAA

Hatalmas fejlesztésekbe kezd szűkebb környezetében a Budapest Airport (BA) privatizációjában a legmagasabb ajánlatot tett British Airports Authority (BAA). A brit lapok szerint Ferihegy egyedülálló növekedési potenciálja indokolja a rekordmértékű ajánlati árat.

A Londontól északkeletre található és a BAA kezelésében lévő Stansted repülőtér második kifutópályájának, illetve a hozzá kapcsolódó létesítményeknek a megépítése várhatóan 2,7 milliárd fontba kerül majd, míg a kormány korábban 3,7 milliárdra számított. A beruházásnak köszönhetően a repülőtér utasforgalma jelentősen, 15 milliósra növekedhet az új kifutópálya 2013-ban várható elkészültével – közölték a cégnél a hét végén.

A BAA az idén májusban kilátásba helyezte, hogy a beruházás finanszírozása céljából egy fontig terjedő mértékben további illetéket vet ki utasonként Heathrow és Gatwick repülőterén, a Stansteden pedig a jelenlegi 3 fontról 5-re emeli az illetéket 2008-tól.

Ugyancsak a hét végén tette közzé, hogy szerződést kötött a világon egyedülálló koncepcióval működő Yotel hotellánccal. Ennek értelmében a BAA-hoz tartozó londoni Heathrow-n és Gatwick repülőtéren, az utasfogadó csarnokon belül Yotel-egységeket nyitnak 2006 őszéig. A döntést már régóta fontolgatták, hiszen a két intézményben az idén már több mint 95 millió utas fordul meg, s ezek fele átszálló, akiknek jól jön, hogy nem kell sehová sem elmenniük, ha valamilyen ok miatt a repülőtéren rekednek, vagy eleve pihenni akarnak a tengerentúli út előtt. Mike Clasper, a BAA vezérigazgatója megerősítette: a társaság a következő tíz évben 4 milliárd fontot költ a két légikikötő korszerűsítésére és a szolgáltatások bővítésére.

A BAA által kezelt brit légikikötőkben 2,2 százalékkal, 10,4 millióra nőtt az utasforgalom novemberben az egy évvel korábbihoz képest. Az egész 2005/2006-os üzleti évben a társaság hazai és külföldi repülőterein több mint 200 millió utasra számítanak.

A BAA-nak azonban időközben azzal is számolnia kell, hogy a Heathrow bővítési munkálatai csúszhatnak. A kivitelező Laing O’Rourke építési cég munkásai ugyanis épp a hét végén jelentették be, hogy sztrájkba lépnek, mert alacsonynak tartják órabérüket. Az előre bejelentett két munkabeszüntetés december 16–19. és január 20–23. között lesz. Az új, ötödik terminál átadási határideje 2011. A határidő túllépése esetén a vállalkozó komoly pénzektől esik el, ezért a cég mindent megpróbál megtenni a sztrájk beszüntetése érdekében.

Tom Kelly, a GMB szakszervezet szóvivője is a gyors megállapodás híve: minél előbb szeretné elérni, hogy az építőipari társaság egy fonttal emelje az órabéreket. Ezzel szemben a vállalat csak 22 pennyvel lenne hajlandó többet fizetni. A csatát a szakszervezet látszik megnyerni, mert egyre többen támogatják, többek között Anglia legnagyobb szakszervezete, a Transport and General Workers Union.

Mindeközben londoni elemzések profitarányosan számolva világrekordnak értékelik a BAA által a Budapest Airportra benyújtott ajánlati árat. A Financial Times (FT) kiemeli, hogy a vételi ár (opciókkal és adósságokkal együtt összesen 1,362 milliárd font) hozzávetőleg a harmincszorosa a magyar repülőtér-működtető 2005-re várt, 46,5-47 millió fontos, kamat- és adófizetés, valamint leírások előtt számolt alapszintű pénzforgalmi többletének (EBITDA). Az elmúlt évek hasonló repülőtér-privatizációiban, amelyekben többségi részesedés került piacra, 15-16-szoros EBITDA-szorzójú vételárakat lehetett elérni. A lap úgy látja: a Budapest Airportért folyó versenyben a jelentős jövőbeni forgalomnövekedési potenciál, a nagyrészt kihasználatlan ingatlan- és kiskereskedelmi lehetőségek, valamint a leszállópálya- és terminálkapacitásokban meglévő, a jövőbeni növekedést lehetővé tévő komoly tartalékok vonzották a magas árajánlatokat.

Olcsóbb lesz Ferihegy; 2006. január elsejétől nem emelkednek, az azt követő öt évben pedig folyamatosan csökkennek majd a repülőtéri díjak – közölte a kormányszóvivő szombaton. Batiz András nyilatkozata szerint 2011-ig reálértéken ötödével mérséklődnek a repülőtér használatáért fizetett díjak, amelyek később sem emelkedhetnek az inflációnál nagyobb mértékben. A pénzügyi és a gazdasági miniszter közös rendeletével korlátozza majd a repülőtér üzemeltetője számára, hogy mekkora díjat számíthat fel a repülőtér használatáért. A kormányszóvivő nyilatkozata szerint a BA-ra ajánlatot tévő cégek a rendelet szövegét ismerték ajánlatuk megtételekor.


Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek