A Londontól északkeletre található és a BAA kezelésében lévő Stansted repülőtér második kifutópályájának, illetve a hozzá kapcsolódó létesítményeknek a megépítése várhatóan 2,7 milliárd fontba kerül majd, míg a kormány korábban 3,7 milliárdra számított. A beruházásnak köszönhetően a repülőtér utasforgalma jelentősen, 15 milliósra növekedhet az új kifutópálya 2013-ban várható elkészültével – közölték a cégnél a hét végén.
A BAA az idén májusban kilátásba helyezte, hogy a beruházás finanszírozása céljából egy fontig terjedő mértékben további illetéket vet ki utasonként Heathrow és Gatwick repülőterén, a Stansteden pedig a jelenlegi 3 fontról 5-re emeli az illetéket 2008-tól.
Ugyancsak a hét végén tette közzé, hogy szerződést kötött a világon egyedülálló koncepcióval működő Yotel hotellánccal. Ennek értelmében a BAA-hoz tartozó londoni Heathrow-n és Gatwick repülőtéren, az utasfogadó csarnokon belül Yotel-egységeket nyitnak 2006 őszéig. A döntést már régóta fontolgatták, hiszen a két intézményben az idén már több mint 95 millió utas fordul meg, s ezek fele átszálló, akiknek jól jön, hogy nem kell sehová sem elmenniük, ha valamilyen ok miatt a repülőtéren rekednek, vagy eleve pihenni akarnak a tengerentúli út előtt. Mike Clasper, a BAA vezérigazgatója megerősítette: a társaság a következő tíz évben 4 milliárd fontot költ a két légikikötő korszerűsítésére és a szolgáltatások bővítésére.
A BAA által kezelt brit légikikötőkben 2,2 százalékkal, 10,4 millióra nőtt az utasforgalom novemberben az egy évvel korábbihoz képest. Az egész 2005/2006-os üzleti évben a társaság hazai és külföldi repülőterein több mint 200 millió utasra számítanak.
A BAA-nak azonban időközben azzal is számolnia kell, hogy a Heathrow bővítési munkálatai csúszhatnak. A kivitelező Laing O’Rourke építési cég munkásai ugyanis épp a hét végén jelentették be, hogy sztrájkba lépnek, mert alacsonynak tartják órabérüket. Az előre bejelentett két munkabeszüntetés december 16–19. és január 20–23. között lesz. Az új, ötödik terminál átadási határideje 2011. A határidő túllépése esetén a vállalkozó komoly pénzektől esik el, ezért a cég mindent megpróbál megtenni a sztrájk beszüntetése érdekében.
Tom Kelly, a GMB szakszervezet szóvivője is a gyors megállapodás híve: minél előbb szeretné elérni, hogy az építőipari társaság egy fonttal emelje az órabéreket. Ezzel szemben a vállalat csak 22 pennyvel lenne hajlandó többet fizetni. A csatát a szakszervezet látszik megnyerni, mert egyre többen támogatják, többek között Anglia legnagyobb szakszervezete, a Transport and General Workers Union.
Mindeközben londoni elemzések profitarányosan számolva világrekordnak értékelik a BAA által a Budapest Airportra benyújtott ajánlati árat. A Financial Times (FT) kiemeli, hogy a vételi ár (opciókkal és adósságokkal együtt összesen 1,362 milliárd font) hozzávetőleg a harmincszorosa a magyar repülőtér-működtető 2005-re várt, 46,5-47 millió fontos, kamat- és adófizetés, valamint leírások előtt számolt alapszintű pénzforgalmi többletének (EBITDA). Az elmúlt évek hasonló repülőtér-privatizációiban, amelyekben többségi részesedés került piacra, 15-16-szoros EBITDA-szorzójú vételárakat lehetett elérni. A lap úgy látja: a Budapest Airportért folyó versenyben a jelentős jövőbeni forgalomnövekedési potenciál, a nagyrészt kihasználatlan ingatlan- és kiskereskedelmi lehetőségek, valamint a leszállópálya- és terminálkapacitásokban meglévő, a jövőbeni növekedést lehetővé tévő komoly tartalékok vonzották a magas árajánlatokat.
Olcsóbb lesz Ferihegy; 2006. január elsejétől nem emelkednek, az azt követő öt évben pedig folyamatosan csökkennek majd a repülőtéri díjak – közölte a kormányszóvivő szombaton. Batiz András nyilatkozata szerint 2011-ig reálértéken ötödével mérséklődnek a repülőtér használatáért fizetett díjak, amelyek később sem emelkedhetnek az inflációnál nagyobb mértékben. A pénzügyi és a gazdasági miniszter közös rendeletével korlátozza majd a repülőtér üzemeltetője számára, hogy mekkora díjat számíthat fel a repülőtér használatáért. A kormányszóvivő nyilatkozata szerint a BA-ra ajánlatot tévő cégek a rendelet szövegét ismerték ajánlatuk megtételekor.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.