BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Újabb üzleteket keres a Stadler

Szerdáig látható a magyarországi bemutatóra hozott svájci FLIRT motorvonat. Február végére megszülethet a harminc jármű vásárlását segítő finanszírozási szerződés, bő egy éven belül pedig megérkezhet a MÁV-hoz az első két motorvonat is – tájékoztatta lapunkat a gyártó Stadler Rail AG itteni cégének ügyvezetője, Dunai Zoltán.

A MÁV Zrt. december végére várhatóan előminősíti azokat a bankokat, amelyek valamelyikével január végéig szerződést köt a svájci Stadler Bussnang AG-tól rendelt harminc elővárosi motorvonat vásárlásának finanszírozására. Február végére így hatályba léphet a magyar vasúttársaság és a gyártó 146 millió eurós vonatvásárlási és 30 éves karbantartási szerződése – válaszolt lapunknak Dunai Zoltán, a Stadler Trains Magyarország Kft. ügyvezető igazgatója. A hatálybalépés után egy éven belül kell megérkeznie az első két vonatnak, vagyis 2007 februárjáig, de a gyártó szeretne élni előszállítási jogával.

A beruházás révén a főváros tatabányai, pusztaszabolcsi és székesfehérvári elővárosi közlekedése javul majd. Az eddigi tapasztalatok kedvezők: két év alatt 25 százalékkal nőtt az utasforgalom az esztergomi vonalon a tizenhárom Desiro (Siemens) motorvonat üzembe helyezése óta. Nemrég újabb hét Desiro érkezett, és jövő januárban újabb hármat vesz át a MÁV – ismertette a vonatbemutató pénteki tájékoztatóján Heinczinger István, a MÁV Zrt. általános vezérigazgató-helyettese.

A FLIRT-ök szervize a Stadler Trains Magyarország Kft. által várhatóan 1,5-2,0 milliárd forintból létesítendő, pusztaszabolcsi műhelyben folyik majd. A beruházás még nem indult, de máris sok cég érdeklődött a kft.-nél együttműködési, beszállítási lehetőségről – mondta lapunknak Dunai Zoltán. A tevékenységét 30-50 fővel kezdő műhely más vasúttársaságoktól is remél majd javítási, karbantartási megbízásokat. Maga a motorvonat-vásárlás további mintegy ezer fő számára biztosít munkát – részben új munkahelyeken – a Stadlernek beszállító Ganz Transelektro Közlekedési Rt.-nél.

A Stadler Trains Magyarország Kft. fő feladata nem a szerviz, hanem hogy svájci anyacégének új járműszállítási megbízásokat szerezzen, részben a MÁV Zrt.-től. A vasúttársaság a tizedik FLIRT beérkezése után dönti el, hogy rendel-e további harminc vonatot. A vidéki elővárosi közlekedés fejlesztésére is összesen hatvan vonatot tervez vásárolni, és korábbi tervei szerint még 30 járművet venne más vonalakra a következő években, összesen tehát 120-150-et. (A fővárosihoz hasonló vidéki közlekedési szövetségek létrehozása és a közlekedésfejlesztés előkészítésére Heinczinger István tájékoztatása szerint 1,7 milliárd forintot különítettek el a MÁV-nál. A következő két város Szeged és Debrecen lesz.)

Megrendelést ígér a városi tömegközlekedés is. Várhatóan már 2007-től pályázatokat ír ki a BKV Rt. a fővárosi tömegközlekedés uniós forrásból történő fejlesztésére. Számítani lehet a kisföldalatti, az 1-es villamosok és a fogaskerekű járművek cseréjére, továbbá a szentendrei és a ráckevei HÉV-et összekötő, gyorsvillamosszerű 5-ös metró építésére is. Debrecenben a 2-es villamos felújítása van napirenden. A Stadler Trainsnek a határainkon túl – főként a Baltikumban – is vannak feladatai. Észtországban egy magán-vasúttársaság akar hat-tíz vonatot rendelni, Lettországban harminc, Litvániában 15-20 vonat szállítására írnak ki rövidesen tendert. Dunai Zoltán jól ismeri a Baltikum tömegközlekedési piacát, miután a Ganz Transelektro Közlekedési Rt. vezérigazgatójaként évekig adott el oda trolibuszt.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.