A MÁV Zrt. december végére várhatóan előminősíti azokat a bankokat, amelyek valamelyikével január végéig szerződést köt a svájci Stadler Bussnang AG-tól rendelt harminc elővárosi motorvonat vásárlásának finanszírozására. Február végére így hatályba léphet a magyar vasúttársaság és a gyártó 146 millió eurós vonatvásárlási és 30 éves karbantartási szerződése – válaszolt lapunknak Dunai Zoltán, a Stadler Trains Magyarország Kft. ügyvezető igazgatója. A hatálybalépés után egy éven belül kell megérkeznie az első két vonatnak, vagyis 2007 februárjáig, de a gyártó szeretne élni előszállítási jogával.
A beruházás révén a főváros tatabányai, pusztaszabolcsi és székesfehérvári elővárosi közlekedése javul majd. Az eddigi tapasztalatok kedvezők: két év alatt 25 százalékkal nőtt az utasforgalom az esztergomi vonalon a tizenhárom Desiro (Siemens) motorvonat üzembe helyezése óta. Nemrég újabb hét Desiro érkezett, és jövő januárban újabb hármat vesz át a MÁV – ismertette a vonatbemutató pénteki tájékoztatóján Heinczinger István, a MÁV Zrt. általános vezérigazgató-helyettese.
A FLIRT-ök szervize a Stadler Trains Magyarország Kft. által várhatóan 1,5-2,0 milliárd forintból létesítendő, pusztaszabolcsi műhelyben folyik majd. A beruházás még nem indult, de máris sok cég érdeklődött a kft.-nél együttműködési, beszállítási lehetőségről – mondta lapunknak Dunai Zoltán. A tevékenységét 30-50 fővel kezdő műhely más vasúttársaságoktól is remél majd javítási, karbantartási megbízásokat. Maga a motorvonat-vásárlás további mintegy ezer fő számára biztosít munkát – részben új munkahelyeken – a Stadlernek beszállító Ganz Transelektro Közlekedési Rt.-nél.
A Stadler Trains Magyarország Kft. fő feladata nem a szerviz, hanem hogy svájci anyacégének új járműszállítási megbízásokat szerezzen, részben a MÁV Zrt.-től. A vasúttársaság a tizedik FLIRT beérkezése után dönti el, hogy rendel-e további harminc vonatot. A vidéki elővárosi közlekedés fejlesztésére is összesen hatvan vonatot tervez vásárolni, és korábbi tervei szerint még 30 járművet venne más vonalakra a következő években, összesen tehát 120-150-et. (A fővárosihoz hasonló vidéki közlekedési szövetségek létrehozása és a közlekedésfejlesztés előkészítésére Heinczinger István tájékoztatása szerint 1,7 milliárd forintot különítettek el a MÁV-nál. A következő két város Szeged és Debrecen lesz.)
Megrendelést ígér a városi tömegközlekedés is. Várhatóan már 2007-től pályázatokat ír ki a BKV Rt. a fővárosi tömegközlekedés uniós forrásból történő fejlesztésére. Számítani lehet a kisföldalatti, az 1-es villamosok és a fogaskerekű járművek cseréjére, továbbá a szentendrei és a ráckevei HÉV-et összekötő, gyorsvillamosszerű 5-ös metró építésére is. Debrecenben a 2-es villamos felújítása van napirenden. A Stadler Trainsnek a határainkon túl – főként a Baltikumban – is vannak feladatai. Észtországban egy magán-vasúttársaság akar hat-tíz vonatot rendelni, Lettországban harminc, Litvániában 15-20 vonat szállítására írnak ki rövidesen tendert. Dunai Zoltán jól ismeri a Baltikum tömegközlekedési piacát, miután a Ganz Transelektro Közlekedési Rt. vezérigazgatójaként évekig adott el oda trolibuszt.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.