BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

FT-500: újra a GE az első

Visszaszerezte vezető pozícióját a General Electric a Financial Times 500 legnagyobb céget tömörítő listáján. A nyári olajár-emelkedésnek köszönhetően az idén rövid ideig az Exxon Mobil szerezte meg az első helyet, de a nyersanyag árának mintegy 15 százalékos csökkenése visszarántotta a második helyre.

Az olajárak alakulása tavaly többször is átrendezte a listát. A legnagyobb ugrásokat 2005-ben az olaj- és gázkitermelő cégek produkálták, élükön a Gazprommal. Az állami tulajdonban lévő orosz társaság a 310. helyről az év végére a 16.-ra tornázta fel magát, értéke 160 milliárd dollár lett, ez megfelel a General Electric 373,2 milliárd dolláros piaci értéke felének.

Az energiahordozók áremelkedése nemcsak a kitermelésben érdekelt vállalatokra, hanem az autógyártók helyzetére is hatással volt. A Ford teljesítménye csak a 498. helyre futotta, miközben az évet még a 213.-ként kezdte. Nem fért bele az ötszázas körbe a General Motors, és kiesett a Harley–Davidson és a francia Peugeot is.

Más cégek nem a rossz teljesítmény, hanem a felvásárlások miatt tűntek el a Financial Times összeállításából. A Gillette márkanév ezentúl a Procter & Gamble tulajdonában lesz, míg a Nextel telekommunikációs csoportot a Sprint szerezte meg.

Annak ellenére, hogy a telekommunikációs eszközöket gyártó Lucent Technologies részvényei nem fértek el az első ötszázban, a technológiai szektor egyáltalán nem teljesített rosszul. Öt évvel a dotkombuborék kipukkanása után a technológiai részvények újra érdekesek lettek. A japán Yahoo! 42 százalékának tulajdonosa például a harmadik legnagyobb ugrást mutatta fel, amikor a 192. helyett a 167. pozícióban landolt.

Az Apple számítógépgyártó az iPod sikerének köszönhetően a 88. helyre lépett, míg egy évvel korábban a 210.-ként tartották nyilván. A leggyorsabb növekedést azonban mindenképpen a Google hajtotta végre, amelynek első megjelenése a listán azonnal a 46. helyre röpítette a céget. (VG)

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.