BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Hazug a reklám?

Nehéz idők járnak a fogyasztót megtévesztő cégekre. Még közvetlenül az ünnepek előtt is sorra marasztalta el a Gazdasági Versenyhivatal a jogsértő vállalkozásokat. Úgy néz ki: a megtévesztő reklámokért, tájékoztatókért egyre nagyobb árat kell fizetniük az érintetteknek. A GVH fogyasztói ügyekben tanúsított erőteljesebb fellépését jelzi, hogy három éve 35-ről 90 millió forintra ugrott a kiszabott bírság összege, 2004-ben már meghaladta a 320 milliót, a mögöttünk lévő évben pedig még ennél is mélyebben kellett a jogsértő cégeknek a zsebükbe nyúlniuk.
A versenyhatóság a fogyasztói döntések tisztességtelen befolyásolását célzó magatartások gyanúja esetén azt vizsgálja: hozzájuthatott-e a vevő az elhatározásához szükséges információkhoz, vagy sem. Esetenként éppen csak egy kicsit „füllent” reklámjában a cég, de többnyire ez is elegendő a jogsértés megállapításához.
Az elmúlt évben változatlanul gyakran kerültek a versenytanács elé a hipermarketek, nemegyszer amiatt, mert bizonyos meghirdetett árengedményes termékeik már az akció kezdetén sem álltak a fogyasztók rendelkezésére, vagy csak minimális mennyiségben lehetett megvásárolni. Ezért büntette például december elején egymillió forintra a Corát a hatóság.
Szinte folyamatosan szerepeltek a távközlési szolgáltatók. A Vodafone többször is „kivívta” a versenytanács rosszallását, amely egyszer öt-, máskor tízmillió forint bírságot rótt ki a cégre megtévesztő reklámjai miatt. Az elmarasztaltak között volt a Pannon GSM, de leginkább a T-Mobile, amely Relax díjcsomagjait hirdetve azt a képzetet keltette a fogyasztóban, hogy adott esetben még díjat sem kell fizetnie. A GVH 40 millió forintra bírságolta. Hasonló megtévesztés miatt háromszor nagyobb büntetést, 150 millió forintot rótt ki a Magyar Telekomra december végén. Így – legalábbis a fogyasztói ügyekben hozott bírság mértékét illetően – 2005-ben a Magyar Telekom Rt. „vitte el a pálmát”.
Szezonjuk volt az egészséges életmód divatját kihasználó, termékeiket gyógyhatásúnak kikiáltó cégeknek is. A néhány millió forintos bírságok közül kiemelkedett a Zott Hungária Kft. 30 milliós büntetése a Jogobella joghurttal kapcsolatos, nem maradéktalanul valósághű információkért. Szintén 30 millió forint megfizetésére kötelezte a GVH az – egyebek közt a Metabolt és az Életkristályt forgalmazó – Avalon Kft.-t, mert termékeinek gyógyhatást tulajdonított.
A bankok is kivették részüket a fogyasztók megtévesztéséből. A K&H Bankra és az OTP-re például 10-10 millió forint bírságot szabott ki a GVH az ügyfelek nem teljesen hiteles tájékoztatása miatt. (KK)

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.