Új üzleteket kötött az Airbus
Jól végződött az előző és jól is indult az új év európai Airbus konzorciumnál, s noha az összes megrendelést tekintve 2005-ben a Boeing megelőzte a céget (VG, 2006. január 3., 8. oldal), a növekvő megrendelési állomány nyereséges gazdálkodást vetít előre 2006-ban is, és az Airbus várhatóan az idén visszaszerzi az elsőséget.
A cég számára az idei esztendő első jó híre, hogy sikerült tető alá hozni a megállapodást az indiai Air Deccan diszkont-légitársasággal. A rendkívül gyorsan növekvő dél-ázsiai légipiacon működő indiai vállalat újabb harminc A320-as típusú repülőgépet rendelt, s ezzel 62 darabosra egészítette ki az Airbusnál lekötött állományt – fűzte hozzá Gustav Humbert elnök-vezérigazgató. A320-ast legutóbb a görög Aegean Airlines rendelt. A légitársaság nyolc gépet vett, tizenkettőre pedig elővásárlási jogot szerzett.
Az európai fapados cégek közül a Magyarországon folyamatosan bővítő brit Easyjet december végén húsz A319-es gépet vásárolt. Egy korábbi szerződés értelmében eddig 59 A319-est szállítottak le, és várhatóan további 61 kerül az Easyjethez 2008-ig. Az említett 20 utasszállító vételi kondíciói lényegében megegyeznek az Airbus-szerződésben szereplő első 120 repülőgép vételi feltételeivel. Az A319-es utasszállítók értéke egyenként közel 44,2 millió dollár. Ennek megfelelően a húsz új A319-es repülőgép összesített listaára nagyjából 0,9 milliárd dollár lesz. Ugyanakkor az Easyjet jelentős árengedményekre számíthat az Airbustól és a kiválasztott repülőgépmotor-gyártótól.
Ugyancsak 2005 legvégén írták alá a hat A350-es nagy hatótávolságú gép vásárlásáról szóló szerződést a Bangkok Airways céggel. A 2012-ben csatasorba álló gépek Thaiföld és Európa között közlekednek majd.
A Bangkok Airwaysszel együtt immár 170 rendelés érkezett az A350-esre 13 különböző vevőtől. Az újonnan kifejlesztett, hosszú utakra tervezett típusból legutóbb a US Airways Group rendelt húszat. (VG)


