BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A dízelek az idén lenyomják a benzineseket

Európában egyre többen vásárolják a benzinmotoros autóknál mintegy 30 százalékkal kisebb üzemanyagigényű, ugyanakkor drágább dízelgépjárműveket. A PricewaterhouseCoopers (PwC) és az Eurocarprice.com legfrissebb negyedéves jelentése szerint a dízelek a teljes európai autópiacból jelenleg 49 százalékkal részesednek. Az előrejelzések alapján 2006-ban Európa-szerte azonban már több dízelautót fognak értékesíteni, mint benzinest.
Bár a dízelüzemű autók 2006-os térnyeréséhez nem fér kétség, arról továbbra is megoszlanak a szakértői vélemények, hogy hosszabb távon mekkora piaci részesedést szerezhetnek. Armin Krug, a PwC Magyarország autóipari csoportjának vezetője nem tartja kizártnak az 55-60 százalékos részesedés elérését sem, ám az egyre szigorúbb környezetvédelmi előírások betartása érdekében végzett fejlesztések pluszköltségeit továbbra is meg kell fizetniük a vevőknek. Nem véletlen, hogy a dízelüzemű autók iránti kereslet azokban az országokban a legnagyobb, ahol a legjelentősebb a dízel és a benzin ára közötti eltérés. A gázolaj árának országonként változó adótartalma továbbra is piacszabályozó tényező marad.
Bár az új autók átlagos fogyasztóiár-emelkedésének dinamikája a gyengébb értékesítési adatok miatt egyre csökken, 2005 utolsó negyedévében a dízelüzemű autók drágulása éves viszonylatban mégis elérte a 3,5 százalékot, enyhén meghaladva ezzel a benzinesek 3,2 százalékos értékét. Összességében 19 vizsgált ország átlagos újautó-árai 3,4 százalékkal voltak magasabbak az egy évvel korábbinál, miközben az összesített forgalom 0,6 százalékkal esett vissza.
A PwC európai újautóár-indexe szerint Európa legdrágább autópiaca továbbra is Dánia, ahol az új járművek ára átlagosan 91 százalékkal magasabb, mint az eurózónában. 2005 utolsó negyedévében a legolcsóbbnak Svájc számított, ahol az átlagnál 8 százalékkal voltak alacsonyabbak az átlagos újautó-árak. Az új kocsik átlagos ára Magyarországon 5 százalékkal alacsonyabb, mint az eurózónában, és a PwC szerint a gyenge kereslet fogta vissza az áremelkedést: az átlagos áremelkedés az európaitól jóval elmaradva mindössze 0,7 százalékos volt. A legdinamikusabban a mini (3,6 százalék) és a prémium (1,8 százalék) kategóriában emelkedtek az árak. A benzinüzemű autók ára átlagosan fél százalékkal, míg a dízeleké 1,3 százalékkal nőtt.
Tavaly négy százalékkal kevesebb új személygépkocsi talált gazdára, a dízelüzemű autók piaci részesedése jelentősen emelkedett, és az összes eladások 17 százalékát tette ki. A forgalomba helyezett dízelek száma 29 százalékkal nőtt, míg a benzineseké 6 százalékkal csökkent.
A különböző európai autópiacok továbbra is eltérő értékesítési szintet mutatnak. A „nagy ötök” közül az európai átlagnál kisebb áremelkedést produkáló Német-, Spanyol- és Franciaországban kissé javultak az értékesítési adatok. Közép-Európában az értékesítési adatok továbbra is gyenge eredményt tükröznek, főleg Lengyelországban, ahol az új autók forgalma mintegy harmadával marad el az egy évvel korábbitól. A lengyel autópiac az egyetlen, ahol az átlagárak csökkennek, de az áremelkedés üteme Csehországban és Magyarországon is egy százalék alatt maradt.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.