Egyre erőteljesebb offenzívába kezdenek az internetes piacon a világ legnagyobb médiabirodalmai, közte a lapkiadók. A technológia gyors változása mindenkit arra figyelmeztet, hogy a hagyományos elit könnyen elveszítheti hatalmát a feltörekvő, bevételüket exponenciálisan növelő online cégekkel szemben. Ez utóbbiak ráadásul egyre szélesebb piaci bázison működhetnek: az internetezők tábora ugyanis rohamosan nő. Amíg tíz évvel ezelőtt még csak 45 millióan neteztek, addig 2005-ben a felhasználók száma elérte az egymilliárdot, 2011-re pedig már azt becsülik, hogy világszerte kétmilliárd felhasználó lesz. Ráadásul míg ma a többség még asztali PC-n keresztül kapcsolódik a világhálóra, addig a jövőben egyre inkább elterjed a mobilinternet a kézi számítógépként is funkcionáló maroktelefonok segítségével.
Érdekes, hogy a médiamogulok közül az egyik legidősebb, a 75 éves ausztrál Rupert Murdoch vette fel legvehemensebben a harcot az internetes piacon. Cége, a News Corporation mindenkinél többet, egymilliárd dollárt költött online vállalatok vásárlására. Hasonlóan cselekszik a General Electric tulajdonában lévő NBC médiatársaság, amely megvásárolta az elsősorban az amerikai nőkre összpontosító internetes portált, az iVillage-t. Úgy tűnik tehát, hogy a nagyok egyáltalán nem akarnak lemaradni, még akkor sem, ha az internetes beruházások egyelőre nem kecsegtetnek gyors haszonnal. Amíg azonban a cél közös, a stratégiák igencsak eltérők: vannak, akik akvizíciókkal igyekeznek erősíteni az online üzletágban, és akadnak olyanok is, mint például a Disney vagy épp a legnagyobb médiabirodalomként nyilvántartott Time Warner, akik elsősorban meglévő tartalmaik és szolgáltatásaik digitális értékesítésén törik a fejüket.
Az is kristálytisztán látszik már, hogy az ügy nem tűr további halasztást. A film- vagy éppen a zeneforgalmazásban is érdekelt cégek számára ugyanis már most óriási veszteségeket jelentenek éppen az internet biztosította illegális megoldások, miután a határokon átnyúló csereberepiacot jelentő weben milliószámra töltenek le filmes és zenei anyagokat térítésmentesen, szereznek meg ingyen híreket röpke másodpercek alatt. Ezek után már az sem annyira meglepő, hogy a Disney a csoporthoz tartozó ABC televízió internetes portálján ingyenesen teszi elérhetővé legnagyobb sikerű produkcióit: a Lostot vagy éppen a Született feleségeket. A megtérülést részben a programokba iktatott reklámoktól várják, amelyeket a cég jelzése szerint nem lehet kivágni. A Disney tavaly októberben kezdeményezte sztársorozatai netes elérhetőségét, akkor azonban még 1,99 dollárt kellett fizetni a reklámok nélküli adásokért. Ma még a társaság sem tudja, melyik modell lesz sikeres, és mikorra hozhat nyereséget az új vállalkozás.
Ha nem akarnak lemaradni a lapkiadók, akkor nekik is gyorsan választ kellene találniuk az internetes megoldásokra. Jelen állás szerint úgy tűnik, a hagyományos, nyomtatott sajtó képviselői hosszú távon jelentősen veszíthetnek piaci részesedésükből: a példányszámok évek óta csökkennek, a legnagyobb amerikai kiadók bevétele és eredménye is tovább apad. Noha az internet ma még a kiadóknak nem jelent komolyabb bevételnövekedést, azt már egyre több szereplő felismeri, hogy a multimédiás tartalmaknak, azaz a kép-, hang- és az írott anyagoknak az online híroldalakon való megjelenése kulcsfontosságú. Emellett nagy szerepe lesz a többkomponensű, azaz a fizetős és ingyenes tartalmi elemekből összeálló online modell felállításának és továbbfejlesztésének is.
Lassan pedig már azon is el kell kezdeniük gondolkozniuk, hogy a hagyományos lapterjesztésen túl milyen üzleti lehetőségekkel kecsegtet majd számukra a várhatóan hamarosan piacra kerülő elektronikus papír, amely bár vastagabb egy hagyományos lapnál, mégis könnyen összetekerhető, s ami még ennél is sokkal lényegesebb, hogy képes mindig megújulni: akár negyedóránkét új tartalmakat megjeleníteni az olvasó számára.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.