Ericsson: a széles sávé a jövő
A multimédiás és a menedzselt szolgáltatások jelentik a kiugrási lehetőséget az ágazatnak
Távközlés. A szélessávú mobilalkalmazásokban és a szerverhoszting vagy a menedzselt szolgáltatásokhoz hasonló fejlett megoldásokban látja a távközlési ágazat növekedési lehetőségeit Carl-Henric Svanberg, az Ericsson elnök-vezérigazgatója. A svéd távközlési berendezéseket gyártó cég vezetője a társaság éves közgyűlésén ismertette az iparág jövőjével kapcsolatos gondolatait, illetve az Ericsson által felismert tendenciákat. A szolgáltatók a legújabb szélessávú technológiák és multimédiás szolgáltatások bevezetése révén új bevételi forrásokhoz juthatnak, illetve növelhetik működé-si hatékonyságukat. A mobiltelevíziózás már nagy figyelmet kapott februárban is, amikor a torinói téli olimpia eseményeit lehetett követni. A szektor képviselői nagy reményekkel tekintenek a nyári labdarúgó-világbajnokság elé, hiszen a várakozások szerint ez az esemény komoly lendületet ad a szolgáltatás terjedésének. Egyébként a GSM-technológiát használó mobilcégeket képviselő GSM Association felmérése szerint a 105 működő harmadik generációs hálózatból öt hónapon belül 79-nél már a gyorsabb HSDPA-t használják majd. Az Ericsson gyors harmadik generációs megoldása jelenleg is számos hálózatban működik az Egyesült Államoktól Svájcon, Ausztrián át Olaszországig, és a társaság a hét elején jelentette be, hogy megállapodást kötött a 3 Scandinavia mobilszolgáltatóval is rendszerének továbbfejlesztéséről.
Egy másik fontos trend az ágazatban a menedzselt szolgáltatások és a szerverhoszting terjedése, amelyek a leggyorsabban növekvő területek közé tartoznak. A múlt évben például az Ericsson menedzselt szolgáltatásokból származó bevétele 29 százalékkal nőtt, és három szerződésnél is meghatározó összetevővé vált. A brit Marconi felvásárlása 1,2 milliárd fontért (457,3 milliárd forint) – a svéd vállalat történetének legnagyobb akvizíciója – is azt a célt szolgálta, hogy a szélessávú eléréstől az adattovábbításig átfogó portfóliót kínálhassanak a következő generációs hálózatokhoz – mondta el az Ericsson elnök-vezérigazgatója.
Nem szabad megfeledkezni a mobiltelefon elterjedésének társadalmi és gazdasági hatásairól sem – hangsúlyozta Carl-Henric Svanberg. Az előrejelzések szerint 2010-re hárommilliárd mobil-előfizető lesz világszerte, hiszen csupán tavaly 800 millió készüléket adtak el, ezzel a legnagyobb mennyiségben elkelt elektronikai cikknek számít a mobiltelefon.
A világszerte 56 ezer, Magyarországon mintegy hatszáz főt foglalkoztató Ericsson tavaly 151,82 milliárd svéd koronás (4313,6 milliárd forint) bevételt ért el, ez 15 százalékos bővülést jelent az előző évhez képest.


