A cikk közgazdasági kulcsgondolata, hogy „a föld méhében rejlő kincs a magyar államé – ez eddig rendben van –, tehát a népé, vagyis a lakosságé… az ebből származó haszon egyedül a lakosságot illeti meg, méghozzá »pántlikázottan«, ezért ezt támogatásnak elkeresztelni enyhén szólva nem etikus”. Kétségtelen: új és sajátos közgazdasági megközelítéssel állunk szemben, amelyről elvi, elméleti ellenvetéseket megfogalmazni nem volna szerencsés, mert esetleg úgy tűnhetne fel, a gondolat komolyan vehető. Csak annyit jegyeznék meg, hogy globalizált világunkban és általában a modern piacgazdaságban a szűkös erőforrások – ilyen a földgáz – fogyasztói árát általában nem az átlagköltséghez, hanem a még szükséges források tényleges kiadásaihoz igazítják. Jó tudni, hogy a földgáz fogyasztói árában a „molekula” költsége nem sokkal több, mint 50 százalék.
A továbbiakban ezért csak a hétköznapi ellenvetések némelyikét érinteném. Feltételesen fogadjuk el azt a közgazdaságilag és politikailag nehezen értelmezhető kiindulást, hogy a föld méhében rejlő kincs a népé és a lakosságé, mégpedig „pántlikázottan”. Az első ellenvetés: Magyarországon mintegy négymillió háztartás van, ebből 3,1 milliót vezetékes gázzal láttak el. Ezek alapján mintegy 900 ezerre tehető háztartásban – amelyben 2,5-3 millió ember él –, miután a jelentős állami támogatással kiépített gázhálózatba nincsenek bekapcsolva, a földgázhoz pántlikázott támogatást nem élvezhetik. Vajon miért? Ráadásul ezen háztartások szociálisan valószínűleg a leginkább rászorulók. Jogosan merül fel a kérdés, hogy őket ugyan miért nem illeti meg a nemzeti kincsből rájuk eső rész, amely a hazai kitermelésű földgáz kedvezőbb költségeiből adódik.
A másik ellenvetés: a vezetékes gázfogyasztás a nagyon eltérő jövedelmek, életszínvonal miatt igen tág határok között változik, így a jelenlegi rendszerben a sok gázt fogyasztó, magas jövedelmű háztartások kapják a támogatások közel kétharmadát. Ha a föld kincse a népé, a lakosságé, vajon mi indokolhatja a mindenfajta szociális értéket és megfontolást keresztező nagyon is eltérő jussot?
A harmadik ellenvetés: a szerző nem pontosan ismeri a mai magyar valós helyzetet. Gazdaságunk éves fogyasztása ugyanis 14-15 milliárd köbméterre tehető, amely folyamatosan növekszik. Ebből a hazai termelés az utóbbi két-három évben valamivel hárommilliárd köbméter alatt maradt, a hazai termelés tehát teljes fogyasztásunknak nem egyharmada, hanem egyötöde. A lakossági fogyasztás 2005-ben 4,5 milliárd köbméter volt ugyan, de a támogatott ennél jóval szélesebb körű, hiszen a több mint 600 ezerre tehető távfűtéses háztartásra is érvényes, sőt a közületi fogyasztók bizonyos része is a kedvezményezettek közé sorolt. Így a hazai, olcsó földgáz a támogatott fogyasztás nem kétharmadát, hanem csupán annak felét teszi ki. Részben ebből, részben a világpiaci árak gyors növekedéséből következik, hogy a hazai, kedvezőbb költségű földgáz után keletkező járadék már a felét sem fedezi a mostani kompenzációs rendszer forrásigényének. A költségvetés szempontjából pedig komoly fenyegetés, hogy a szükséges kompenzációs alap feltöltése egyre nagyobb összegeket kíván. Ha egyáltalán értelmezhető a népet-lakosságot illető bányajáradék, ma már az igazság az, hogy a támogatási források nagyobb részét a „közönséges” adópénz képezi. És végül: a vezetékes gáz nálunk a háztartások teljes kiadásának három százalékát teszi ki – a távfűtéssel együtt négyet –, a palackos gáz súlya 0,7 százalék, amelynek fogyasztói ára a rendszerváltás óta negyven-ötvenszeresére nőtt.
Mindezek fényében persze lehet elméleteket gyártani, de a mostani, gazdaságilag irracionális, társadalmilag igazságtalan támogatási rendszer megszüntetése, átalakítása elkerülhetetlen. Cinikusan még azt is megfogalmazom – bár nem így kellene ennek történnie –, hogy a költségvetés mostanra kialakult, ugyancsak tarthatatlan helyzete talán éppen jókor jött: kényszert jelent és lökést ad egy gazdaságilag racionálisabb, a rászorultsági elvet érvényesítő rendszer kiépítésére, amelyet a tényleges földgázfogyasztástól jó lenne elválasztani.
Egyébként teljesen helyénvaló a szerző azon kiemelt üzenete, hogy a lakossági gázártámogatást nem az EU neheztelése miatt kell átalakítani, és igaza van abban is, hogy nem létezik olyan kompenzációs rendszer, amely igazságos lenne. Ez utóbbiból persze még nem következik, hogy a mindenfajta gazdasági racionalitást és szociális szempontot nélkülöző jelenlegi rendszert változatlanul kell hagyni. Sajnos Magyarországon a rászorultsági elv gyakorlati érvényesítésének valóban nincsenek meg az elégséges feltételei. Ennek kialakítása azonban nemcsak a gázár-támogatási rendszer átalakítása miatt válik sürgőssé és elkerülhetetlenné, hanem a szociális háló méltányos kialakítása és működtetése miatt is.
A szerző a GKI Energiakutató Kft. ügyvezető igazgatója
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.