BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Egymást előzik a kereskedők

Minden évben egyre hamarabb kezdődnek a szezon végi ruházati kiárusítások. Az idén még el sem kezdett tombolni a kánikula, gyakorlatilag a nagyobb láncok már június végétől, a legtöbb üzlet pedig július elejétől óriási akciókkal, leárazásokkal kezdte meg a nyári kollekciók kiárusítását. A kereskedelemben komoly szerepük van a kiárusításoknak, azok mértéke és különösen kezdete szigorúan bizalmas, ezt gyakran még a saját munkatársak sem tudják pontosan.

A hatalmas verseny oka, hogy évek óta folyamatosan előbbre tolódik a leárazások kezdete. Nem minden európai országban tehetik azonban ezt szabadon az üzletek. Olaszországban például, ahol sokat költenek ruhára, szigorúan szabályozzák a kiárusítások időpontját és mértékét. Itthon ezt a szabad verseny és bizonyos mértékig a Gazdasági Versenyhivatal szabályozza – mondta lapunknak Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára. Szerinte ha Magyarországon is szabályoznák a leárazások időpontját és mértékét, az nem a vásárlóknak, hanem a kisebb üzleteknek, butikoknak lenne ideális, hiszen ezek gyakran a nagyobb volumenű kiárusításokba – a kis tőke miatt – nem tudnak beszállni. A szabályozás kordában tudná tartani a hazai ruhaipart erőteljesen fenyegető távol-keleti kereskedőket, akik már a mostani körülmények között is az átlagnál jóval alacsonyabb árakon kínálnak.

A leárazás azonban szabályozás hiányában már júniustól tombol. A nagy üzletláncok egyszerre kezdik a leárazást minden országban – persze ahol tehetik –, évről évre korábbra hozva azt. Ennek is megvan azonban az oka. Mint a New Yorker üzletlánc egyik üzletvezetője elmondta, a vevők már a tavaszi hónapokban elkezdik keresni a nyári ruhadarabokat, így ezek gyakorlatilag június végére kifutott termékeknek számítanak. Augusztusban tehát már az őszi ruhákból lehet válogatni. A lapunk által megkérdezett üzletvezető szerint sok vásárló előre gondolkodik, és már tavasszal, legtöbbször májusban megvásárolják a nyári termékeket. A leárazás mértéke a felhalmozott készlettől, illetve az árucsoporttól függ. Általában enyhébb – megközelítőleg 10-20 százalékos – leárazással kezdenek az üzletek, majd július végére, augusztus elejére ez a szám elérheti a 70-80 százalékot is. A nyárnak nem megfelelő időjárás esetén a leárazás mértéke a tervezettnél nagyobb is lehet, illetve más árucsoportokra tevődik át.

Barna Ágnes, a Promod üzletlánc sajtófelelőse szerint a korai kiárusításokra a konkurencia is hatással van. Ugyanakkor – tapasztalatuk szerint – az őszi kollekció megjelenése után is sok vevő keresi a nyári akciós termékeket.

Takács Ferenc, a Kenvelo üzletlánc egyik üzletvezetője elmondta, régen a leárazások augusztustól kezdődtek, azonban a legtöbb üzlet ma már egy tavaszi–nyári kollekciót ad ki vegyesen, ez hamar elfogy, így gyakoriak a mérethiányos termékek. Szerinte minden cég a saját üzletpolitikáját követi egy-egy kiárusítás alkalmával, ugyanakkor figyelembe veszik a konkurens boltokat is. Például ha egy terméknek teljes áron is nagy a kereslete, akkor azt kevésbé érinti a leárazás.

Ha egy árucikk még a leárazáskor sem fogy el, akkor a kereskedő eldöntheti: kiteszi rendkívüli áron az őszi kollekció mellé, vagy pedig „archiválja” őket, és a következő évben megpróbálja ismét teljes áron eladni.

A kereskedők nem szívesen mondják el, hogy egy szezonban a kiárusítások milyen mértékben járulnak hozzá az adott profit eléréséhez. A költségek meghatározásakor előre számolnak a szezon végi kiárusításokkal, amelyek a leárazott termékekre vetítve veszteséget, az üzlet egészére nézve nyereséget jelentenek, ha az üzletmenet az elvárt körülmények között folyik. Vámos György szerint a leárazások korai időpontjában a hipermarketek óriási szerepet játszanak, hiszen náluk a szezonok sokkal rövidebb ideig tartanak, mint a kiskereskedelemben. Ugyanakkor a nagy üzletláncok kénytelenek vonzó árakkal magukhoz csábítani a vevőket, hogy azok hajlandóak legyenek autóba ülni egy-egy termék megvásárlása érdekében.

A korai leárazások ellenére a KSH adatai szerint 2 százalékkal csökkent a ruhaipari cikkek forgalma 2005-höz képest. A felmérések szerint 2005-ben a nyári szezonban 5,2, a téliben pedig 5,1 százalékkal voltak olcsóbbak a ruházati termékek, mint az előző évben. A korai kiárusítások éves szinten 0,5-0,6 százalékkal csökkentik az inflációt.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.