BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Egymást előzik a kereskedők

Minden évben egyre hamarabb kezdődnek a szezon végi ruházati kiárusítások. Az idén még el sem kezdett tombolni a kánikula, gyakorlatilag a nagyobb láncok már június végétől, a legtöbb üzlet pedig július elejétől óriási akciókkal, leárazásokkal kezdte meg a nyári kollekciók kiárusítását. A kereskedelemben komoly szerepük van a kiárusításoknak, azok mértéke és különösen kezdete szigorúan bizalmas, ezt gyakran még a saját munkatársak sem tudják pontosan.

A hatalmas verseny oka, hogy évek óta folyamatosan előbbre tolódik a leárazások kezdete. Nem minden európai országban tehetik azonban ezt szabadon az üzletek. Olaszországban például, ahol sokat költenek ruhára, szigorúan szabályozzák a kiárusítások időpontját és mértékét. Itthon ezt a szabad verseny és bizonyos mértékig a Gazdasági Versenyhivatal szabályozza – mondta lapunknak Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára. Szerinte ha Magyarországon is szabályoznák a leárazások időpontját és mértékét, az nem a vásárlóknak, hanem a kisebb üzleteknek, butikoknak lenne ideális, hiszen ezek gyakran a nagyobb volumenű kiárusításokba – a kis tőke miatt – nem tudnak beszállni. A szabályozás kordában tudná tartani a hazai ruhaipart erőteljesen fenyegető távol-keleti kereskedőket, akik már a mostani körülmények között is az átlagnál jóval alacsonyabb árakon kínálnak.

A leárazás azonban szabályozás hiányában már júniustól tombol. A nagy üzletláncok egyszerre kezdik a leárazást minden országban – persze ahol tehetik –, évről évre korábbra hozva azt. Ennek is megvan azonban az oka. Mint a New Yorker üzletlánc egyik üzletvezetője elmondta, a vevők már a tavaszi hónapokban elkezdik keresni a nyári ruhadarabokat, így ezek gyakorlatilag június végére kifutott termékeknek számítanak. Augusztusban tehát már az őszi ruhákból lehet válogatni. A lapunk által megkérdezett üzletvezető szerint sok vásárló előre gondolkodik, és már tavasszal, legtöbbször májusban megvásárolják a nyári termékeket. A leárazás mértéke a felhalmozott készlettől, illetve az árucsoporttól függ. Általában enyhébb – megközelítőleg 10-20 százalékos – leárazással kezdenek az üzletek, majd július végére, augusztus elejére ez a szám elérheti a 70-80 százalékot is. A nyárnak nem megfelelő időjárás esetén a leárazás mértéke a tervezettnél nagyobb is lehet, illetve más árucsoportokra tevődik át.

Barna Ágnes, a Promod üzletlánc sajtófelelőse szerint a korai kiárusításokra a konkurencia is hatással van. Ugyanakkor – tapasztalatuk szerint – az őszi kollekció megjelenése után is sok vevő keresi a nyári akciós termékeket.

Takács Ferenc, a Kenvelo üzletlánc egyik üzletvezetője elmondta, régen a leárazások augusztustól kezdődtek, azonban a legtöbb üzlet ma már egy tavaszi–nyári kollekciót ad ki vegyesen, ez hamar elfogy, így gyakoriak a mérethiányos termékek. Szerinte minden cég a saját üzletpolitikáját követi egy-egy kiárusítás alkalmával, ugyanakkor figyelembe veszik a konkurens boltokat is. Például ha egy terméknek teljes áron is nagy a kereslete, akkor azt kevésbé érinti a leárazás.

Ha egy árucikk még a leárazáskor sem fogy el, akkor a kereskedő eldöntheti: kiteszi rendkívüli áron az őszi kollekció mellé, vagy pedig „archiválja” őket, és a következő évben megpróbálja ismét teljes áron eladni.

A kereskedők nem szívesen mondják el, hogy egy szezonban a kiárusítások milyen mértékben járulnak hozzá az adott profit eléréséhez. A költségek meghatározásakor előre számolnak a szezon végi kiárusításokkal, amelyek a leárazott termékekre vetítve veszteséget, az üzlet egészére nézve nyereséget jelentenek, ha az üzletmenet az elvárt körülmények között folyik. Vámos György szerint a leárazások korai időpontjában a hipermarketek óriási szerepet játszanak, hiszen náluk a szezonok sokkal rövidebb ideig tartanak, mint a kiskereskedelemben. Ugyanakkor a nagy üzletláncok kénytelenek vonzó árakkal magukhoz csábítani a vevőket, hogy azok hajlandóak legyenek autóba ülni egy-egy termék megvásárlása érdekében.

A korai leárazások ellenére a KSH adatai szerint 2 százalékkal csökkent a ruhaipari cikkek forgalma 2005-höz képest. A felmérések szerint 2005-ben a nyári szezonban 5,2, a téliben pedig 5,1 százalékkal voltak olcsóbbak a ruházati termékek, mint az előző évben. A korai kiárusítások éves szinten 0,5-0,6 százalékkal csökkentik az inflációt.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.