Nagybevásárlásra készül a Lufthansa
Sok milliárd eurós fejlesztési programról határozott a minap Európa egyik legnagyobb légitársasága, a Lufthansa. A német vállalat flottájának bővítése jegyében 100 új repülő vásárlását tervezi. A két nagy szállító (Airbus, Boeing) egyformán ostromolja a céget, s ez eddig az európai Airbusnak
sikerült jobban, a Lufthansa ugyanis 35 kisebb járművet rendelt négymilliárd euróért. Nyilván a hosszú távú járatokhoz szükséges, széles törzsű repülőgépek esetében is a lehető legalacsonyabbra akarja leszorítani az árat, így sem a Boeingnek, sem az Airbusnak nem lesz könnyű dolga. A Boeing pozicióit ugyanakkor javítja, hogy az A380-as szuperjumbo sorozatgyártását éppen a napokban halaszották el ismét. A társaság jelenleg négy gyártó gépét használja az Airbus és a Boeing mellett – regionális célpontokhoz – a brazil Embraer és a kanadai Bombardier repülői is megtalálhatók a gépparkjában. A hosszabb utakon a Boeing–747-esek, illetve Airbus A340-esek szolgálnak, míg az európai célpontokra Boeing–737-es vagy A320-as repül.
A piacszerzésre is összpontosít a német nagyvállalat: a Germanwingshez hasonlóan újabb céget indítana Italianwings néven. Az olasz pénzügyi befektetőkkel közösen létrehozandó vállalat nem titkolt célja: a mély válságban lévő Alitalia piacából akar megszerezni magának minél magyobb szeletet.
Az európai Lufthansa-járatokat igen sűrűn használó magyar üzleti utasoknak jó hír, hogy az üzleti osztályon már a téli menetrend életbelépését követően (október vége) szabadon hagynak néhány ülést, s ezzel több szabad tér jut a lábaknak. Az intézkedést kiterjesztik az összes leányvállalatra (Air Dolomiti, Augsburg Airways, Lufthansa CityLine, Contact Air, Eurowings). A cég szóvivője szerint nem a jegyár emelésével pótolják a kieső bevételt, ellenkezőleg: azt remélik, hogy az így kialakuló szolgáltatást egyre több üzleti utas veszi igénybe.
Ez év októberéig az európai Lufthansa-flotta 140 repülőgépét alakítják át az új irányelvek szerint, ez összesen mintegy 10 ezer ülés cseréjét jelenti. Tíz gép átalakítási munkálatait a Lufthansa Technik Budapest Kft. ferihegyi hangárjaiban végzik. Az új ülések kisebb súlyának köszönhetően csökken az üzemanyag-fogyasztás is. A teljes európai gépparkkal számolva ez évente körülbelül ötmillió liter üzemanyag-megtakarítást jelent.
A Lufthansának Magyarországon 20 százalékos a piaci részesedése. A cég regionális központja Budapest. Magyarországon a konszernt négy tagvállalat képviseli (Lufthansa Passanger Airline, Lufthansa Systems, Lufthansa Cargo, Lufthansa Technik) közel 700 alkalmazottat foglalkoztatva. A légitársaság Budapestről naponta 16 közvetlen járatot indít Németországba, az elmúlt évben a két ország közötti utasforgalom meghaladta az 500 ezer főt. MN


