BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Árnyomás alatt Ferihegy

Napokon belül a légitársaságokat legalább részben kielégítő ajánlattal kell előállnia a Budapest Airportnak ahhoz, hogy ne növekedjen az évek óta tartó feszültség Ferihegyen. A BA azt ígérte, hogy csökkenti a légicégeknek felszámított díjakat, de a légitársaságok egyelőre nem tudják, mennyi lesz a mérséklés. A vállalatok legalább ötven százalékkal akarják lenyomni az árakat, s ha ez netán bekövetkezne, még akkor is csak Bécs vagy Varsó szintjén és nem annál alacsonyabbak lennének az árak, noha a versenyképesség javítása ezt diktálná.

Az eddig kiszivárgottak szerint a BA januártól öt éven keresztül folyamatosan csökkentené a tarifáit. Lapunk érdeklődésére Szollár Domokos szóvivő azonban nem mondta meg, hogy mekkora lesz az első mérséklés. A hagyományos légitársaságok szerint külön kellene választani az 1-es és a kettes terminálok elszámolását, mert a diszkontok helyzete most előnyösebb, hiszen közelebb vannak a városhoz, és vasúti megállójuk is lesz.

Úgy tudjuk, hogy a BA elfogadta ezt az érvet, és jobban csökkenti majd a 2A és 2B terminál díjait, hogy közelebb hozzák egymáshoz azok árait. Ezzel együtt várhatóan 50 százalékkal emelkedik az átszálló utasok után fizetendő díj, ezzel a Budapest Airport díjszabása összhangba kerül a nemzetközi repülőtereken (például Bécsben) alkalmazott gyakorlattal. Az új rendszerben továbbra is érvényben maradnak a BA által kínált árkedvezmények. Így minden új célállomásra indítandó járat az első évben 50, a másodikban 25 százalék kedvezményt kap a reptér leszállási díjaiból.

Földvári András, a belga SN Brussels irodavezetője szerint az utasok által fizetett díjak viszonylag alacsonyak, s inkább ezt kell növelni, és a légitársaságoknak felszámítottakat csökkenteni. Tíz-tizenöt százalék alatti csökkentés nem számottevő, ennél jóval több kell – fűzte hozzá Lichtenberger Tamás, a legtöbb járatot üzemeltető külföldi hagyományos légitársaság, a Lufthansa állomásvezetője és Farkasdy Zoltán, a Delta irodavezetője. Utaltak arra, hogy a légitársaságokat már így is sújtja a magas kerozinár, ezért minden más költségelemre nagyon érzékenyek. A Lufthansa képviselője szerint végső esetben egy-két járatot meg is szüntethetnek, ha nem sikerül megegyezni. Sokkal sarkosabban fogalmazott Váradi József, a Wizz Air vezérigazgatója. Szerinte felháborító, hogy a BA kihasználja monopolhelyzetét. A vezető kilátásba helyezte, hogy akár Debrecenbe is elköltözhet a cég, ha nem sikerül eléggé lenyomni az árakat.

A BA azzal érvel, hogy díjcsökkentést csak a cég átalakítása után lehet bevezetni. A tavaly decemberi 2571 alkalmazottból az idén a kiszervezéseket követően 1600 marad, s tervei szerint év végére a létszám 1300-on fog megállni. Ha befejezik az átalakítást, jöhet a csökkentés. Csakhogy hiába kezdték el a BA brit tulajdonosai az átszabást, bizonyosnak látszik, hogy nem ők, hanem a német Hochtief fejezi be – nyilván a maga szája íze szerint, ugyanis napokon belül lezárhatja a ferihegyi BAA-érdekeltség megvételéről kezdett tárgyalásokat a BAA új, spanyol tulajdonosával, a Ferroviallal. Ez a tulajdonosváltás ugyancsak növeli a ferihegyi cégek bizonytalanságérzetét.

A repülőterek megítélésében az is fontos szerepet játszik, hogy vannak-e fejlesztések, merthogy Ferihegyen a britek tavaly decemberi megjelenése óta ilyen nem történt. A prágai Ruzyne repülőtér 10-12 millió eurós beruházással 3550 méter hosszú és 60 méter széles új kifutó építésébe kezdett, ez várhatóan 2010-re készül el. Ezenfelül bővítik a reptéri szolgáltatások kínálatát, tekintettel arra, hogy augusztusban 9 százalékos utasforgalom-növekedést értek el a tavalyi 1,1 millióhoz képest. A párizsi Charles de Gaulle reptéren 2006 második felében több, a légitársaságokat és utasokat kiszolgáló fejlesztést indítanak, többek között egy gyorsabb poggyászkezelő és -elosztó rendszert, valamint a terminálokat összekötő 3300 méter hosszú föld alatti vonal kiépítését, ennek óránkénti teljesítménye elérheti a 4100 utast is.

A régión belüli többi légikikötő, köztük Bécs és Varsó, elsősorban a terminálok fejlesztésére költ. A Flughafen Wien AG a Skyline projekt keretében a terminálok bővítésével egy időben utashíddal összekötött gépparkolókat létesít, együttesen 17 repülő számára. A varsói Frédéric Chopin repülőtéren ez év november 30-án nyílik meg az új 2-es terminál, amelyet 2007-ben az ahhoz kapcsolódó parkolóház fejlesztései követnek. A frankfurti repülőteret üzemeltető Fraport AG évente 300 millió eurót költ az 1-es és 2-es terminál üzemeltetésére és fejlesztésére, de a hosszú távú céljai között szerepel egy újabb, 3-as terminál megépítése, valamint 20 hektáros területen a Lufthansa által rendelt Airbus 380-as típusú gépeknek kialakított karbantartó üzem kialakítása. MN–TL

Amszterdamban jövőre sem emelnek

A reptéri díjak mérsék-lésére vonatkozó témához hozzászólók közül mindenki megemlítette a külpiacokat mint összehasonlítási alapot.

Amszterdamban – ahol egyébként magasabb a díj, mint Ferihegyen – például jövőre sem emelik a leszállási díjat, mert így akarják versenyképessé tenni a Schiphol repülőteret a londoni Heathrow-val, a frankfurtival, illetve a párizsi Charles de Gaulle repülőtérrel szemben – közölte az üzemeltető vállalat.

A zajosabb, főleg kelet-európai és afrikai légitársaságok által üzemeltetett repülőgépek után azonban heteken belül 30 százalékos pótdíjat fizettetnek, míg a korszerű gépekkel közlekedők már most is 10 százalékos kedvezményben részesülnek.

Amszterdamban – ahol egyébként magasabb a díj, mint Ferihegyen – például jövőre sem emelik a leszállási díjat, mert így akarják versenyképessé tenni a Schiphol repülőteret a londoni Heathrow-val, a frankfurtival, illetve a párizsi Charles de Gaulle repülőtérrel szemben – közölte az üzemeltető vállalat.

A zajosabb, főleg kelet-európai és afrikai légitársaságok által üzemeltetett repülőgépek után azonban heteken belül 30 százalékos pótdíjat fizettetnek, míg a korszerű gépekkel közlekedők már most is 10 százalékos kedvezményben részesülnek.-->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.